Hermes säger hej
Efter att ha läst forumen i ca tre veckor tyckte jag det var dags att registrera mig.
Då jag är redigt överviktig, men aldrig riktigt lidit av min vikt, har jag inte tagit tag i att gå ner. Oftast var tanken "varför bry sig, jag mår ju ändå (ganska) bra". Mycket effektivt sätt att lura sig själv på, jag lovar. 
Dock kom en dag för ett tag sedan då jag sakta insåg att jag inte alls mår bra. Det kunde ju inte vara normalt att vakna och gå som en zombie i ett par timmar eller att vara totalt utsliten efter jobbet, trots att jag har ett skrivbordsjobb. Dessutom började jag oroa mig för mitt blodsocker och mitt Blodtryck. Nått fel var trasigt. Var aldrig hos en läkare, för svaret jag tror skulle få skrämde mig.
Att "må bra" är ju högst subjektivt och efter lite hänsynslös självransakan kom jag fram till att "något" måste göras. Jag vet inte ens hur jag kom att söka på LCHF på Google. Men jag hittade hit och började läsa, och läsa, och läsa. Försökte att leta fel, problem med LCHF. Och visst fanns de där, men de som hade problem fick ett otroligt varmt, vänligt och konstruktivt stöd!
Så jag tänkte att det var värt ett försök. Har ju aldrig bantat i hela mitt liv, och tänker inte göra så heller. Så när alla refererar till LCHF som en livsstil så kändes det helt rätt.
Hur som haver, jag har lagt om mitt liv till LCHF sedan tre veckor tillbaka. Registrerar det jag äter på matdagboken, kanske mest för jag är statistiknörd.
När jag började vägde jag ca 150kg. Jag vägde mig aldrig precis innan, eftersom jag saknar våg (gillar inte vågar). Är 197cm lång.
Idag vägde jag mig igen och har trillat ner till 144kg. Detta var ett monumentalt steg i rätt riktning. Inte bara för att jag gått ner några kilo, utan för att LCHF faktiskt fungerar! Blev lite förvånad själv, eftersom jag är född skeptiker.
De flesta omställningsbesvären så som huvudvärk, trötthet etc. har försvunnit. Det som är kvar är en seghet i musklerna. Jag är piggare på morgnarna och på mycket bättre humör generellt. Är inte längre sugen eller särskilt hungrig mellan målen (ett glas vatten funkar mycket bra mot sug för mig).
För att avsluta en allt för lång egotripp; mina mål är primärt att få ett bättre allmäntillstånd (hälsa), sekundärt att gå ner i vikt. Har säkert glömt en massa, men det är långt nog som det är.
Välkommen hit! 
Önskar dig fortsatt lycka - roligt att det har gått så bra hittills!

Välkomen Hermes!
Du verkar ha kommit igång bra.. låt det ta den tid som kroppen vill.. hälsan är viktigast!
Hjärnan brukar kunna ställa om sig på tre veckor, men musklerna kan ta någon månad, det är mer som skall ändras där.. innan de bränner så mycket fett i mitocondrierna!
Om det besvärar dig så kan jag tipsa om cocosfett, vilket musklerna tydligen lättare kan tillgodogöra sig!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hejsan Hermes!
Grattis till en bra start.
Tycker du har ett utmärkt primärt mål, att må bra 
Välkommen hit, och lycka till!

Hej, grattis till en kanonstart!. Du har rätt inställning och kommer att lyckas.
Ett litet tips: Mät dej på några ställen på kroppen, om du är lite avog mot vågen.
Tack alla!
#5 Ja, jag kanske skulle investera i ett måttband och börja mäta. Bra idé!
Å så härligt att läsa om din början - vilken början sen!! Grattis och lycka till!!
Har precis inlett min 3:e vecka med LCHF….vågen pekar lite upp och ner tycker jag. Även om jag inte väger mej varje dag. Men däremot måttbandet blev en sporre för mej idag. I början tog jag några mått (midja, lår, stuss, överarmar) för att ha något att gå på. Idag mätte jag mej igen och det var mycket pos.
Men ett tips från mej; väg och mät inte dej för ofta….har du möjlighet, läs Skaldemans bok om att gå ner i vikt.
#7 Tackar, och ingen fara med att väga/mäta sig för ofta. Äger varken våg eller måttband. Ska iof införskaffa måttband, men det kommer nog att dröja om jag känner mig själv. 
En liten uppdatering efter ca sex veckor:
Min energifördelning i genomsnitt
Fett: 80,67E%
Protein: 17,84E%
Kolhydrater: 1,5E%
Mått: -5 cm runt midjan sedan den 4/4 (då jag började mäta mig)
Vikt: Ingen aning. Har inte vägt mig sedan den 28/3 
Hälsa: Har inte mycket att klaga på längre. T.o.m ett psoreasis eksem på magen håller på att försvinna. Pigg och glad. Orkar hur mycket som helst känns det som!
Jag har köpt SSS bok "Ät dig ner i vikt" och läst från pärm till pärm ett par gånger. Mycket bra bok som ger ett härligt perspektiv på hur man kan förhålla sig till LCHF och ger tonvis med inspiration. Tack Sten Sture!
Detta är verkligen en livsstil och den tänker jag inte överge. Tänk om jag bara hade vetat om detta tidigare…
Grattis, låter jättebra! 

Grattis.. fortsätt gärna att rapportera hur det går och fortsätt att focusera på hälsan!
Härlig läsning! Och du ska veta att även om du skriver för din egen skull så inspirerar du andra. Tack för det!
Vecka sju:
Fett: 80,39E%
Protein: 18,16E%
Kolhydrater: 1,45E%
Mått: -8 cm runt midjan och -5 cm runt höften sedan den 4/4 (då jag började mäta mig)
Vikt: Ingen aning. Har fortfarande inte vägt mig sedan den 28/3.
Har nu kommit in i en vardag där allt inte längre kretsar kring mat. Det känns otroligt befriande.
Dock har min kropp varit seg/trött. Jag har sovit mer än vanligt (lyssnat på kroppens behov) för att kompensera.
Om någon vill så kan man kika på min sida på matdagboken.se (måste dock vara medlem för att se vad jag äter).
Strålande resultat! Åtta cm - fantastiskt! 

Hej Hermes,
det bästa återstår ännu för dig. Den här resan när du stadigt hittar nya infallsviklar till glädje, ännu ett hål att ta i livremmen, brallorna är för stora, plötsligt märker du att du nästan sprang ett par steg o.s.v.
Vi är nog ganska lika varandra du och jag, fast du är mer än tjugo cm längre.
Jag har haft ett BMI på över 40 och är idag nere i 26,6.
Du ska se att inom ett par år har du glömt hur det var att vara tjock.
Bertil Lind
http://bertillind.wordpress.com/
Vägde mig idag, när jag ändå var hemma hos mina föräldrar. Totalt har jag nu tappat 10 kilo. 
#15 Apropå livrem så gjorde jag igår ett nytt hål 
Lite uppdatering för den intresserade. Vägde mig idag. -2 kg till. Totalt -12 kg på ca 2.5 månader. Nu verkar viktnedgången ligga på -0,5 kg/vecka vilket enligt SSS ska vara optimalt. Så jag är mycket nöjd.
Runt magen har nu 10 cm försvunnit. Snart dags för ännu ett hål i livremmen. Livet rullar på, lite lättare - vecka för vecka.
Härligt, grattis! 
En rolig tråd!
Jag fick också en flygande start med LCHF för två år sedan, och sen fortsatte det av sig självt.
Några problem har jag egentligen inte stött på. Ett par platåer förstås, men det räknade jag aldrig som problem. Och jag hade heller ingen våg, så jag slapp låsa mig mentalt vid någon siffra.
Hoppas du fortsätter trivas med kosten. Det blir ju fort en livsstil och sen minns man inte varför man egentligen åt så mycket näringsfattig bukfylla i sitt tidigare liv. 
#18 Tackar!
#19 Ja, nu börjar det bli ett självspelande piano. Inget jag direkt tänker på. De flesta i min närhet har accepterat mina matvanor och kommenterar det sällan mer än "just ja, det där äter du ju inte".
Vågar är bara elaka 
Men efter en tid med LCHF, brukar vågarna ändra karaktär och bli snällare och snällare! 
Grattis till dina fina resultat ;)
En lite uppdatering:
Idag inser jag att mjölkprodukter måste uteslutas för min del. Efter att ha gjort en god kycklinggratäng i ungen, med både grädde och cf, så mår min mage inget bra alls idag. Är gasig i magen och mår inget vidare.
Detta är första gången på länge som jag åt "mycket" grädde/cf på länge. Ananrs håller jag mig mest till b-sås och kryddsmör + kött. Har länge misstänkt att jag varit känslig för laktos, men aldrig fått det bekräftat.
Så från och med idag får jag vara extra försiktig med mjölkprodukter helt enkelt. Ost och smör verkar dock gå bra, som tur är 
Hermes: Det är ju bra du kommit på det iaf ;)
#24 Absolut. Det blev faktiskt enklare att komma på när man minimerat alla andra faktorer, så som kolhydrater som blåser upp magen.
Ännu en uppdatering efter ca 3 månader:
Vikt: 134,6 kg (-15,4kg)
Midjemått: 119 cm (-9 cm)
Höftmått: 117 cm (-3 cm)
Måste säga att jag är mäkta nöjd med utvecklingen så här långt. Har kommit ungefär en tredjedel av min viktnedgång, men det är ju inte det viktigaste.
På hälsofronten så är allt oförskämt bra. Inser att jag inte behöver lika mycket sömn nu som tidigare. Förrut sov jag minst 9h, gärna mer om jag kunde. Idag klarar jag mig bra på 7h - och vaknar pigg! Fantastiskt kul.
Grattis!
Måste ju även jag säga…
skall köpa mig ett måttband faktiskt!…för ibland känns det som det står lite stilla på vågen…men byxorna sitter lösare…o jag rör mig mer nu än förr…så kanske har en omvandlat lite av de lösa fettet till ngn liten muskel…o då syns ju inte det på vågen! =0)
Muskler är bra de bränner fett! bara genom att finnas!
Bara att gratulera, så spännande att följa din viktresa och dina hälsovinster. Jag önskar dig allt gott i världen!
#27 Känner igen mig i att det känns som om vikten står stilla, fast kläderna blir större och större. 
#28 Tackar, det var väldigt vänligt.
Det går ju kanonbra för dig!
Effekten på sömnbehoven känner jag igen. Förr var man ju inte ens utvilad efter 8 timmars sömn och försökte desperat sova ikapp på helgerna. Nu är jag pigg efter 6 - 7 timmar och kliver upp i princip samma tid även när jag är ledig.
Det är precis som om sömnkvaliteten har blivit bättre så att man klarar sig på mindre sömn.
#30 Precis! Sömnkvaliteten, det är det ordet jag letat efter. Tack för att du hittade det :)
Ännu en kort uppdatering:
Måste erkänna att det gått lite tungt (konstigt vore det ju annars). Inte så att jag gjort några avsteg eller så, men har varit lite less på maten och haft svårt med inspirationen. Men trots det så hankar jag vidare. Nu känns det iaf lättare igen.
Räknade ut att jag tappat 11% av min ursprungliga kropsvikt. Tappat 16,9kg / 150kg = 0,11266. Så det är skönt.
Energin man får + sol är en otrolig injektion. Känns som om man har hur mycket energi som helst. Mycket av den går just nu åt till tungt trädgårdsarbete. Sådant jag tidigare våndat inför, då jag inte gillade varken sol eller värme.
Jag kan också räkna in mig i skaran som sänkt blodtrycket ganska ordentligt.
Och dessutom ökat orken i samma takt. 
Lite rolig fakta (enligt matdagboken). Sedan den 16/3 har jag ätit:
10 kg mättat fett
8 kg enkelmoättat fett
3 kg fleromättat fett
Om man nu ska tro på de fettskrämda så skulle jag gått upp 21 kg, men jag har tappat nästan lika mycket. 
Vägde mig idag: -20 kg totalt. Känndes bra då jag känt mig lite osäker på om jag börjat plana ut. Så minus 3 kg på 17 dagar.
Annars så rullar det på. Inte mycket att rapportera. En vän till mig frågade lite om hur jag åt och jag svarade och han blev lite intresserad. Tror ,utan att ha några som helst belägg eller utan uppsåt till att starta ett köns-krig, att killar har ett lite mindre konstlat förhållningssätt till mat. I alla fall i min ungängeskrets.
Idag firade jag min far som fyller 60 och min morbror som fyller 50. Var på restaurang. Åt oxfilé med grillade grönsaker. Tyckte det gick smärtfritt. Kanske inte så mycket fett som jag hoppats på, men jag slapp potatisen iaf.
Vägde mig innan vi åkte och vågen visar nu -22 kg totalt. Alltså ytterligare två kilo mindre att släpa runt på, detta på en veckas tid. 
Grattis Hermes!!!! 
Ännu en uppdatering. 20 cm runt magen och 13 cm runt rumpan har nu försvunnit sedan starten. Samtidigt så har jag inte varit sjuk en enda dag sedan kostomläggningen. Mina leder gör inte längre ont, som de tidigare gjorde av och till.
Vikten… Just ja, den. Sist jag vägde mig hade jag gått ner 25 kg totalt. Ungefär halvvägs till att komma under 100 kg, som vore väldigt skönt mentalt. När man tänker efter är 25 kg fruktansvärt tungt - tänk att man släpat runt på det tidigare!
Vad är ännu skönare är att jag inte svettas utan anledning längre. Förrut var det väldigt jobbigt att få "lökringar" under armarna helt utan anledning.
Nä, nu är det dags för lite frukost.
Jag lever fortfarande och har en vecka kvar på semestern. LCHF-livet fortlöper. Har hittils inte gjort några avsteg. Ett par dagar (runt min födelsedag) åt jag mer kh än vanligt (var uppe i ca 50g/dag). Dock återgick jag direkt till min vanliga 0-10g/dag.
Tror att jag hamnat på en platå nu. Har inte vägt mig sedan sist (i mitten av juli), men måtten går inte ner längre. Tar det med ro. Förr eller senare så släpper det på igen, och när man mår så bra som jag gör så tänker jag inte börja experimentera heller. 
Härligt att läsa om dina framsteg! Lycka till och ha tålamod med eventuell platå. Trevlig fortsatt semester!
Passade på och väga mig när jag var över till mina föräldrar och hjälpte dom att måla. Ingen platå inte. vågen visade -3.5 kg på två veckor. Jag som trodde det hade planat ut, men icke. 
Imponerande!
Det går lite segt nu. Har haft oroväckande mycket tankar kring avsteg och onyttigheter. Dock har jag inte fallit för frestelsen - ännu. Har svårt att identifiera varför det är så lockande, jag är ju helt övertygad om att jag skulle må pyton efter ett avsteg. Funderar på om det kan vara den magiska 6 månaders krisen som stökar till det för mig.
Nåja. Allt kan inte bara vara negativt. Vägde och mätte mig igår. -1 kg och -1 cm runt magen och rumpan. Det går fortfarande åt rätt håll.
Har uppdaterat mig i din tråd - trevlig läsning. Det går ju finfint för dig!
OCh du är duktig som 17, som motstår frestelser som du gör! 
#45 Tack!
Hur går det hermes? Vad ligger du på totalt i nedgång nu? *behöver inspiratioooooooon*
#47 Det går bra, trots lite oväntat sug. Inga avsteg. Totalt har jag gått ner 30 kg totalt, ganska exakt.
Har inte exakta siffrorna för måtten runt mage och rumpa men tror det är 21 cm respektive 14 cm mindre omfång.
Beställde för övrigt Anna Halléns bok "LCHF-husmanskost" idag. Kan vara kul med lite inspiration.
Kom just på vad jag glömt att skriva gällande hälsovinster. Det är lätt att glömma sådant som inte längre är ett problem
.
Mitt Blodtryck har garanterat sjunkit. Innan LCHF dunkade hjärtat som en slägga vid hög puls, det tjöt i öronen. Idag jobbar hjärtat mycket lättare.
En av anledningarna till att jag började var, som jag skrev i första inlägget, att jag trodde nått var riktigt fel. Det jag var rädd för var diabetes. Det extrema tröttheten och plötsligt kraftigt försämrad syn på ena ögat fick mig att börja misstänka det. Fick det aldrig bekräftat, men nu är båda symptomen borta.
Gott o höra att det går så bra! Skönt att känna hälsovinster med.
Heja hermes! Vilka framsteg!
Och ja, man glömmer fort hur det var att släpa på större eller smärre hälsoproblem. Nästan läskigt hur lätt det är att vänja sig vid att må bra.
#51 Vanan är onekligen ett problem, iaf för mig, då jag ibland kommer på mig att tänka "Usch vad trött jag är" eller "Nu värker det lite i knät" fast det inte är någonting mot hur det var förrut.
Samma sakt när jag tittar ner på magen; "Vilken jättedegklump som hänger där". Då brukar jag ta upp någon gammal bild på mig, och vips så känns den inte så stor 
Mätte mig och ställde mig på vägen igår. Tappat en cm runt mage och rompa. I vikt blev det -2 kg till. Eftersom min kropp älskar denna livssstil så jobbar den med min och inte mot mig. Känns helt underbart.
Nu när alla går om kring och sörvlar och hostar så känner jag mig frisk och pigg. Kollade upp när jag senast var sjuk och det var i januari i år, och det var innan jag började med LCHF.
För övrigt så har jag slutat snarka - tror jag. Kan inte verifiera på något bra sätt, men min son säger det iaf. 
Ojojoj! Idag höll jag på att ta livet av mig!
Fick total snedtändning, slängde på mig ett par gympa skor, laddade mobilen med musik och gick upp till ett närbeläget träningsspår. Därefter sprang jag! Japp, jag som inte kunnat springa mer än 10 meter utan att falla ihop till en pöl, sprang. Inte alla 3 km, men kanske 1 km. Mot slutet lät jag som jag svalt en visselpipa, det spännde över bröstet. Kanske ska ta det lite lugnt.
Men vilken känsla! Det var värt det - alla gånger. Är lite chockad över mig själv. Chockad men stolt. 
Heja hermes! Kul o imponerande! *får ta mig en stavgångsrunda av ren inspiration*
Vilken inspirerande tråd! Kul att det går så bra för dig hermes!

Ta det lite vackert, varför inte gå väldigt snabbt.. gärna med stavar, jag lovar du blir väldigt svettig av det med.
Sen när du har fått lite muskler i benen så kommer stegen att förlängas så att du nästan springer.
Grattis till en strålande viktminskning och många hälsovinster!
Du inspirerar mig att ta nya tag.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Alltid lika kul att läsa dina uppdateringar. Man får ju världens energikick själv!
Tids nog fixar du springandet problemfritt också, ska du se.
Nu för tiden längtar jag efter mina dagliga raska hundpromenader i skogen och känner att jag faktiskt nästan har lust att springa fram på stigarna istället, bara för att det känns så… lätt. Helt otroligt.
Tänk att ny är jag nypromenerad - 60 min stavgång blev det - bara för att jag fick sådan inspiration av att läsa om ditt besök i löparspåret!
Vad kul att inspirera andra! Det är dagens träningsvärk värd
Idag känner jag mig ännu mer full av energi.
#57: Jag brukar ta en rask promenad lite då och då, men jag var nyfiken på hurvida jag faktiskt kunde springa, vilket jag alltid misslyckats kapitalt med förrut.
Det är så kul när det går bra för alla. Jag har själv hamnat på en platå tror jag. Ha inte vägt mig på en månad men måttbanden visar väldigt små minskningar så jag tror att det kanske kan vara inbillning.
Men vet du vad? Det gör inget! Jag har valt denna kosten för att få en annan livsstil och bestämde mig redan från början att viktnedgången är ett bonus. Det är första gången i hela mitt liv som jag inte fokuserar på viktnedgången och det är så skönt. Jag vet att jag kommer fortsätta gå ner i vikt men jag har inte bråttom, det kommer. Jag mår bra, min kropp mår bra, vad mer kan man begära?
Fortsätt kämpa, du klarar det!

Ett bra träningsupplägg för otränade, och något överviktiga är att gå så fort man kan på plan mark och springa uppför i backarna, man skall alldrig springa nerför om man är dåligt tränad.
Idag passade jag på att återigen väga mig. Vågen visade noll i förändring. Detta är första gången sedan i mars som vågen inte rört sig nedåt. Men jag tolkar det som naturligt. Någon gång var jag ju tvungen att springa på en platå. Har man tappat 32 kilo så måste kroppen någon gång stanna upp och kolla läget, så att säga.
Konstigt nog ser jag detta inte som ett nedelag utan som en naturlig följd av vad som händer med min kropp. Visst, ett litet stick av missnöjdhet for igenom mig, men det gick över ganska fort.
Däremot fick jag göra ett nytt hål i bältet. Kläder jag köpte för bara ett par månader sedan sitter redan mycket lösare än förrut.
Kontentan blir att lalla på som vanligt. Blir platån väldigt lång så får jag väl ta itur med det då. Men just nu bidar jag bara min tid och njuter av att faktist må oförskämt bra. 
En förändring jag ska prova är att äta lite mer. Tycker jag fryser lite väl mycket. Antar att det beror på att jag äter för lite, vilket jag egentligen gör om man räknar kalorier.
Vilken tur att jag gjorde en jättesats kolpudding med grädde igår. Mmm….
Om du fryser är ju kokosfett den enkla lösningen. När jag ökar på kokosfettet lite grann - typ två teskedar om dagen istället för en - får jag ofelbart upp värmen.
Fast Annika D sa att det inte funkar för alla, så jag lovar inget. 
Ah, det ska jag testa. Äter lite dåligt med kokosfett i bland. Tack!
Har nu ätit lite mer än vanligt under ca två veckors tid. Dessutom har lite mer kokosfett ätits, någon tesked eller två innan måltid.
Eftersom jag kategoriskt vägrar att köpa mig en våg har jag ingen ny viktuppdatering, men måtten har åter börjat knalla nedåt igen. Har tappat 2 cm till runt midjan. Detta gör att för förstagången på väldigt länge är midjan mindre än höften!
Känner mig faktiskt lite piggare också nu när jag äter lite mer. Ska försöka hålla nuvarande läge ett par veckor till för att se vad som händer. Jag har även varit lite mer liberal med kolhydraterna och vissa dagar kommit upp i strax under 20g kh/dag, vilket är relativt mycket för mig.
Kul att det går så bra! Midjemått vs. höftmått låter ju jättekul!
Vägde mig idag, när jag åter igen var hemma hos min föräldrar på en söndags middag. -0.5kg. Dvs inget. Men om midjemåttet har minskat med 2 cm och vågen står still, drar jag slutsatsen att jag måste helt enkelt bygga muskler. 
#69 Tack! Jo, jag ska inte klaga. Hittade lite bilder på mig från nått år sedan. Oj! Vilken skilnad. Ska posta lite bilder här i tråden, när jag hinner.
Du har så härligt humör. Och energi!
Klart man inte ska "ta livet av sig" i motionsspår.. men när lusten faller på sådär, så är det liksom svårt att låta bli. Ett sorts livsglädje-uppåttjack (som kan få vissa konsekvenser - men ändå..)! 
Hehe, förra året när jag åt såhär några månader så gav även jag mig ut i motionsspåret pga all min energi, och det skall mycket till innan jag gör det frivilligt!
Medans jag kommer ihåg måste jag kategorisera in ännu en sidoeffekt.
Min fötter har blivit mindre. Inte kortare, men smalare. Detta gör att jag numera kan ha skor som tidigare envisats med att skava sönder hälarna.
Heja på! Vilket fantastiskt resultat du har fått på bara ett halvår!
Idag var det åter dags för vägning, efter ca en månads tid. Har ju varit övertygad om att jag hittat en sådan berömd platå - men icke. Hade tappat ytterligare 3 kg.
Detta ger totalt en nedgång på 34.4 kg. Ja, jag är faktiskt nöjd.
Och inte bara nöjd över att tappat så mycket vikt, utan kanske ännu viktigare, nöjd över alla hälsofördelar det medfört.
Och jag är så glad att du startade den här tråden! Härligt att läsa, och inspirerande för en som syndar för mycket just nu för att nå resultat…
Tack för det!
Det här måste vara en av de mest roliga och inspirerande trådar jag läst. Härligt, helt enkelt.
Grattis till framgången och lycka till framöver!
#77, #78 Tack!
Det är lika mycket för min egen del som för er andra jag skriver. När man har det dokumenterat så är det lättare att titta tillbaka och hitta energi när det går trögt.
Insåg just att jag bröt en psykologisk viktig barriär också - under 30 i BMI. Ja, jag vet att BMI är ett riktigt dåligt mått, men ändå känns det bra på något vis.

Suveränt.. du är ju nästan borta 
Verkligen enorm skillnad! Kul! :)
Tittade på dina bilder och skillnaden är förstås märkbar. Grattis! Ett jättefint resultat.
Wow, snyggt!
Innerligt grattis! 
Skrattade igenkännande när jag läste det där med att glömma bort att fundera över krämpor när de väl försvunnit.. Så sant, som om man aldrig haft dem!
Tack alla! Men det hade inte varit möjligt utan den samlade kunskapen här. Och resan är ännu inte slut - på något sätt.
Uppdateringsdags igen. Vågen säger 114kg nu, vilket är -1,6 kg sedan sist (11 dagar sen). Måttbandet visar -1 cm på magen och -1 cm runt rumpan.
Hälsomässigt är allt bara bra. Jämfört med för ett år sedan är jag rena rama energibomben!

Det är en helt fantastisk vikresa du gjort.. fortsätt att skriva du inspirerar så många.
Strålande resultat! Wow! 
Måste snoka rätt på lite bilder jag också… Det är kul att se skillnaden!
Så var det dags igen: -1 cm runt magen och -1 cm runt rumpestumpen. Vågen visar +-0, så antingen har jag fått lite mer muskler eller så har fettet omfördelats på kroppen. Oavsett vilket är jag ändå glad att omfånget minskar och att få göra ännu ett nytt hål i skärpet. 
Det mindre bra är att jag känner mig mycket tröttare nu än jag gjort tidigare. Jag misstänker att det är bristen på solljus. Försöker kompensera med D-vitamintillskott, men tycker inte att det hjälper så väldigt mycket. Känner mig som en björn som vill gå i ide.
#89 Jag tror att förr el senare reagerar kroppen på att ligga på energiunderskott under en längre period. För min del m trötthet. Så jag har ökat lite på kolhydraterna och energimängden - bara lite extra gul paprika, broccoli, groddar, en bit morot ibland osv + att jag nu ligger på 1900 kcal istället för 1600/dag och det har gjort STOR skillnad på energinivån. Har gått från 5-10 g kolhydrater till 20-25 g och har så mycket mer energi. Små förändringar men känslan av utmattning försvann och jag mår bra igen! Ska ligga så här nu ett tag och och sedan köra en ny viktminskningsperiod om ett par månader.
Har testa m D-vitamin men upplever att jag blir tröttare utav det (!) Helt omöjligt enligt folk på det här forumet men jag litar mer på vad min kropps signaler. Men jag hör nog till undantagen vad gäller D-vitamin :-)
Hoppas du piggnar till!
Ännu en uppdatering. Tappat ytterligare 1cm runt magen och vågen pekar ned ett kilo till. Min trötthet har dämpats lite tackvare att jag ökade matintaget lite samt blev lite mer liberal med kolhydraterna (tack #90
). Dock måste jag erkänna att det känns lite motigt att äta fast man är o-hungrig.
Så måste jag lägga till en hälsovinst till, som jag helt missat av någon outgrundlig anledning. Jag fick ibland "hugg" i hjärtat, helt utan anledning. Något som såklart skrämde mig rejält. Det kom kanske någon gång i veckan. Dessa hugg har jag inte kännt av sedan jag lade om kosten i mars. Det är kasnke därför jag har glömt bort att skriva om det. Glad är jag att slippa det iaf.
Intressant om "huggen"! Har inte alls tänkt på det, men jag hade faktiskt också nåt sånt tidigare. Plötsliga smärtsamma hugg i hjärtat, som gjorde att man blev typ paralyserad av skräck några sekunder och knappt vågade andas än mindre röra sig.
Evigheter sen jag känt av det! Jag har en utmattningssjukdom som bl a medför att jag har perioder med hjärtklappning, vilket kan börja göra ont efter ett antal timmar.. ungefär som om hjärtat får träningsverk..
Men inga hugg! 
Hursomhelst så är det jätteroligt att läsa om hur bra det går för dig. Skönt att du är mindre trött åxå. Käka på! 
#92 Precis, vid huggen så blev jag nästan paralyserad och rädd för att det skulle vara något riktigt allvarligt.
Vilket jobb du gjort/gör!
Ang tröttheten så la jag till ett par tabletter Rosenrot också per dag och känner mig som en ny människa. Nu har jag både fysisk och psykisk energi att göra allt det jag vill. Har fortsatt med en lite högre mängd kolhydrater - åt både jordgubbar o mycket grönsaker igår och hade ändå gått ner idag. Känns skönt att det funkar.
Lustigt det där med huggen - känner igen det också.