Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 43617 ggr
Chinilla
53

Förtjocka utan vetemjöl

Jag tänkte göra en svampstuvning att ha i minipajer. Hur ska jag tjocka till stuvningen utan vetemjöl. Ägg? Hur gör man isåfall. Kokar man upp och sjuder….eller?

savonit
0

Grädde som får koka tills mycket vätska dunstat bort blir lika tjock som vetemjöls redning.

I annat fall fiberhusk, men endast lite då det lätt slajmar sig.

MimLan
1

Börja med att inte ta ett överflöd av vätska/grädde. Låt reducera.

Chinilla
1

Hm. Nu vill jag ju inte ha skralt med sås i stuvningen. Funkar det inte med ägg att tjocka till det med?

savonit
1

Förstår inte vad du menar men ägg blir nog inte braa.
Grädde stuvar jättebra till creps osv men använd inte så mycket bara så det täcker svanpen och låt de sedan stå dills det fått den konsistensen du vill ha. Det kan vara allt ifrån såsigt till klumpigt.
Bara att låta den stå tills önskat  resultat är nått.

Chinilla
1

Jo grädde ska jag förstås ha, men sedan trodde jag ägg vore en bra idé för att tjocka till stuvningen. Är jag helt fel ute?   Och stuvning med bara grädde och inget som tjockar till det ytterligare tror jag inte blir så bra i just detta fall. Har gjort sås många gånger på det sättet med enbart grädde, (utan ägg), men då bryr jag mig inte så mycket om att det blir lite rinnigt. Och visst går det att tjocka till litegrann….men oftast blir det då inte så mycket sås kvar då liksom. Till dessa pajer vill jag att stuvningen ska vara rätt så fast.

helvete
0

Man kan förtjocka med creme fraiche, brukar bli bättre än med grädde.men kan du inte bara smörsteka svampen och lägga ovanpå pajbotten.

Chinilla
0

#6 Utan stuvning?  Nej jag vill ha stuvning. I detta fall ska jag också bjuda en vanlig kolhydratperson på detta så jag vill ha så likt en vanlig kantarellstuvningspaj som det går.

[Pennylane1]
0

jag vet inte vad jag gör för fel men när jag ska reducera grädde så blir det smörolja av det hela!? Jag reder med husk istället.

savonit
0

Rätt så fast men med mycket sås?
Gör en större sats och låt grädden reduseras.
Jag hävdar fortfarande att det fungerar helt utan tillsats, det tar bara lite tid.

Men du kan ju köra med fiberhush eller creme fraiche med om du vill:
Och om det inte passar så tror jag inte ½ msk vetemjöl tar död på dig.

Zepp
0

Ägg funkar.. men man får äta rätt omgående annars blir det ofta som gele.

Annars när jag ibland vill ha lite tjockare sås.. så brukar jag hälla hela stuvningen genom ett durkslag.. hälla tillbaka själva såsen och reducerade den ytterligare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

smulanflingan
0

Jag brukar köra med ett par äggulor och det funkar jätte bra Skrattande. Philadephia ost kan göra susen oxå, men då blir det oftast lite syrligare smak.

Chinilla
0

#6 CF kanske funkar ja Obestämd. Undrar bara hur smaken blir. Kanske blir lite för sur om jag enbart ska ha CH. Men om man bara tar en del kanske det blir bättre… Ja jag får se. Ska fundera på det.

#8 Husk. Hm. Får lite sådär skräckvisioner framför mig av nån slajmig svampröra Flört. *Hu* Men tack för tipset. Vet dock inte om jag vågar det just den här gången.

#9 Exkat. Det ska inte vara snålt med smet sas, men ändock rätt fast. Pajer brukar ju vara så.  Visst går det att använda vetemjöl, men när det är jag som lagar mat så är jag väldigt emot att använda något som jag inte vill äta…om ens lite. Om jag däremot är bortbjuden så kan jag ta lite av sådant som har vetemjöl och dylikt i, men då har jag liksom inte en möjlighet att påverka vad de som bjuder lagar till. Så då räknar jag med att det blir fuskdagar. Men hemma fuskar jag inte på det sättet med saker som jag strukit från mitt matintag.

#10 Okey. Bra att du sa. Jag hade tänkt att förbereda detta lite i förväg. Ha dom i kylen och bara ställa in dom i ugnen när det är dax. Så då kanske inte ägg är bästa alternativet.

Chinilla
0

#11 Hm. Så äggulor funkar säger du. Ja jag tycker det borde det. Men enligt Zepp (#10) så kan det ju tydligen bli lite bråttom att äta sedan. Är det något som du märkt av?

Zepp
0

Det gäller då främst när man använt ägg i såser.. får de stå ett tag blir det stanning.

Men vettesjutton om någon märker skillnad i en paj.. det kanske bara blir läckert?

smulanflingan
0

Har inte haft problem med slajmig sås om jag inte äter den direkt när jag använt äggula. Brukar köra samma mat till lunchen dagen därpå och då har ju såsen stått hela natten i kylen. Har inte tänkt på att den blivit annorlunda. Glad

Chinilla
0

#14 #15 Okey. Kanske ändå är en idé då. Ska testa i förväg. Är ju lite av kontrollfreak. Måste bara först bestämma vilken, eller eventuellt vilka varianter jag ska testa. Glad Men en sak till. Om man nu tar äggula i. Ska det kokas upp, sjudas….eller hur gör man som bäst? Har glömt…

[Pennylane1]
0

inte koka efter att äggulan kommit i!

Zepp
0

Jag knäcker ett helt ägg i såsen när den är färdig och rör om.. orka stå där o mickla.. äter upp med en gång!

Gör ofta ugnsgratänger på liknande sätt.. vispar grädde med ett eller två ägg.. häller i formen kör färdigt i ugnen.

Det blir så vattnigt utan ägg!

[annalinnea]
0

Philadelphia tycker jag funkar bra!

chrand
0

Ska du värma pajerna efteråt hade jag gjort en äggstanning med ett ägg per deciliter vispgrädde. Vispa ihop och häll över. Stelnar i ugnen och skär sig inte vid uppvärmning. Jag har det till grönsaksgratänger med massvis av riven ost ovanpå.

Annars gör jag en god svampröra med purjolök, stekt svamp och cf. Problemet är att den skär sig om man kör för varmt eller varmhåller för länge. Går inte heller att värma.

Chinilla
0

#17 Okey då vet jag. Tack

#18 Japp gratänger med äggstanning har jag också gjort. Och då gör jag precis som du. När jag däremot gjort andra typer av krämer som ska tjockna av äggula, så har man fått haft det kvar på värme ett bra tag. Tror jag sjöd det hela om jag inte minns fel.

#19 Ja det kanske jag också testar. Fast bara som en delmängd då tror jag, annars kanske det blir lite för surt.

#20 Jag har också vid annat tillfälle gjort grönsaksgratäng precis som du beskriver, men i detta fall är det en ren svampstuvning jag vill ha i pajen. JAg har inte tänkt hålla på och varmhålla, utan bara förbereda minipajerna långt i förväg, och sedan ställa i kyl fram tills det är dags att äta dom, då jag alltså tar dom i ugnen så de blir klara.

Sindri
0

Jag gör ofta squash gratinerad med svampstuvning. Använder grädde och créme fraiche, låter stå och puttra minst en timme. Det blir tjockt!

MiaP
0

Det går inte att koka ägg i såsen den får endast sjuda. Däremot går det utmärkt att få tjock sås med Philadelphiaost eller Mascarpone.

MissMullig
0

Chinilla

Vad är botten gjord på?

Till stuvning  någon msk Philadephia i grädde och reducera. Kanske lite riven ost i om det passar smakmässigt