Vilket tillskott??
Läste någonstans att det e bra att äta ett tillskott till maten, nu undrar jag vilket ska man äta? Funderar på om jag kanske skulle behöva det. Alla verkar bli så pigga på lchf, men jag e hur trött som helst :( Har nu äntligen börjat att tappa några kilo :)
Tacksam för svar
D vitamin skulle jag säga är väl ett av de viktigaste tillskotten å ta, då vi har svårt att få det tillräckligt via maten… och solen i detta landet, ja, det är väl inte så överdrivet med den väl?
ev också omega 3 om du vet med dig att du äter dåligt kött och också fröoljor/spannmål…..
Hur länge har du hållt på? Jag håller med om d-vitaminet, det gör underverkt mot tröttheten. Om jag äter för lite mat/fett blir jag också trött. Det är viktigt att äta ordentligt.
Dvitamin och omega3 skall alla äta i sverige, inte beroende av vilken kosst vi äter.
Iövrigt får vi Lchfare i oss bättre och flera vitaminer än genomsnitts svensken.
Det är en myt att kolhydrater ger oss vettiga vitaminer.
Se bara på c vitamin, man måste inte äta citrus frukter för att få i sig dessa, faktum är att tallbarr innehåller mera cvitamin än apelsin och mindre kolhydrater.
Kolhydrater VAD är det?
Frågan är om C vitamin ens är en viktig antioxidant för oss eller om inte det också bara är en myt.
Äter man kolhydrater måste man ha c vitamin, troligen inte om man bara äter kött och fett.
#3 O3 verkar inte vara helt underbyggt.
http://thehealthyskeptic.org/when-it-comes-to-fish-oil-more-is-not-better

Tack för alla svar :) Tror att jag äter bra, men har väl aldrig vart nån kvällsmänniska. Men att gå o lägga mig kl halv 8, e liiite tråkigt. Ska ta o köpa D-vitamin o omega 3 och se om det hjälper !

Bäst kosttillskotten är nog ägg och lever.. dvs ät bra mat så slipper du tillskott.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4 orkar inte läsa igenom hela texten nu man kan väll svara i alla fall.
Människan måste äta fisk olja. (Omega3)
Vi behöver dock bara en liten liten del omega 3 och den får vi troligen i oss om vi äter fisk en gång i veckan eller om vi äter ekologiska ägg eller ekologiskt kött.
Men varför chansa?
Studier har även visat ätt genom att äta omega3 kan man minska alzymers, dyslexi och diverse andra svårs sjukdomar.
Troligen inte bota men lindra.
Så varför chansa?
Jag funderar på om man kan få för mycket Dvitamin om man äter mkt mejeriprodukter , som ju alla har tillsatt Dvitamin och i många fall Avitamin också…??

Knappast att man får för mycket, de doserna är satta med utgångspunkt från vad mann borde få i sig.. och vad gäller mjölkkonsumtion så äår det annat man varnar för i första hand.. fett!
Dosen som är tillsatt skall motsvara det som fanns ursprungligen.. innan man tog bort fettet.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Då kroppen lagrar mycket mycket mera d vitamin under en solig dag, än det rekomenderad dags dosen. Är det ganska troligt att vi oftast ligger på ett underskott av d vitamin även om vi får i oss rekomenderade mängden.
I alla fall inte för mycket.