tips på snittar/plockmat?
Behöver hjälp av alla fantasifulla!
Ska ha en fest för 16 personer och dem flesta är kolhydratätare. Jag vill bjuda på snittar och lite plockmat, helst kall sådan för enkelhetens skull och behöver tips på sånt som är gott även för kolhydratälskare. Det jag kommit på än så länge är:
Ostkrustader fyllda med diverse röror
Rullar av lax/skinka/rostbiff med färskost
Grönsaker med dippsås
Spett med tomat, salami och mini-mozzarella
Tar tacksamt emot alla idéer!
Smakrika korvar, lufttorkad skinka, tärnade hårdostar, svarta och gröna oliver med olika fyllningar, inlagda kronärtskockor, stora kaprisar, soltorkade tomater (ligger aningen högt i KH), marinerade vitlöksklyftor. Marinerade räkor
…eller kort och gott - kolla in tapasdisken, ostdisken och kött/charkdisken på någon stormarknad. Sen är ju fläsksvålar bra som snacks istället för chipsen men de kan vara svåra att få tag i.
/Per Wikholm
Bitar av purjolök som man rullar bacon runt och grillar på i ugnen. Mums! Brieostbitar med salami runt.
knaperstekt bacon med en skiva brie ovanpå är himla gott! Eller vice versa. Kanske två skivor brie med knaperstekt bacon emellan för att göra det mer ätvänligt.
Något som inte är direkt lowcarb då men baconlindad banan som är stekt/grillad. Själv gillar jag baconlindade oliver som är stekta/grillade.

Fetaoströra på endiverblad toppad med en valnöt
Jag brukar skiva gurka i ½cm skivor och sen har jag på salami med majo-klick eller ostkuber, fetaostkuber eller liten laxbit med klick stenbitsrom uppepå.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Baconlindade stavar av Halloumiost. En stund i ugnen så att baconet blir tillagat. Gott både varmt och kallt.
Kan ägghalvor med något läckert på passa…?
Laxrullar med romkräm
tunna laxskivor - rökt eller gravad, jag föredrar rökt.
rör ihop:
2 dl creme fraiche
1-2 msk majonnäs
1 burk stenbitsrom - röd
1-2 vitlöksklyftor, pressade
ev finklippt dill
Rör ihop, låt stå kallt nån timme.
klicka ut kräm på varje laxskiva, rulla ihop, fäst ihop med tandpetare. Är laxskivorna stora brukar jag dela dem på två.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃