Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3991 ggr
Taba2010
0

Lchf med mer kolisar?

Hej,

Jag undrar hur det blir om man bestämmer sig för att inte vara så strikt med LCHF och öka intaget kolhydrater, kanske inte varje dag, men ett par, tre gånger iveckan. Hur påverkar det kroppen? Kastas man in och ut ur ketos hela tiden, eller kan inte kroppen omställa sig utan aldrig kommer i ketos? Betyder det att man då måste minska på fettet?

Zepp
0

Det finns inget som säger att alla måste befinna sig i ketosis över huvud taget.

Det är nog trotts allt som så att det är ofarligt, men att några behöver ligga på så låga nivåer, på grund av sjukdom eller för att det gynnar viktnedgång.

Har man inte sådana problem har man större valmöjligheter, vilket underlättar livet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Robb
0

Jag kör ofta strikt LCHF i veckorna, men släpper på det under helgerna. Jag festar ganska mycket, och inser att det inte är optimalt för den fysiska hälsan, men nödvändigt för den mentala. =)

Jag upplever inte att det här leder till "nya" omställningsbesvär varje vecka. Jag hade omställningsbesvär i början, precis som de flesta, men det upplever jag inte alls längre oavsett avsteg. Däremot kan ju sötsug väckas, och jag vet att många måste vara mer strikta. Jag var mer strikt och nojig i början men är mer avslappnad nu, vilket iaf passar mig bra. Lite avsteg mår iaf jag inte markant sämre av.

Taba2010
0

Ok, men drar du då ner på fettet med tanke på om kroppen börjar förbränna kolisar istället för fett? Förvånad

chrand
0

Vill du gå ner i vikt får du nog sjutton tänka på vad du äter oavsett vilken variant av diet du väljer. Det bästa är väl att äta riktig oprocessad mat i lagom mängder. Det blir ingen fet av.

#2 Jag festar också rejält men du kan vara kvar i ketos ändå. Whisky med is eller vatten är kanongott och torrt vin likaså.

Ketosen gör att jag går efter hungerskänslor istället för sug vilket hjälper mig att välja bra och nyttig mat. Förstår inte vitsen med att börja äta kolhydrater tre gånger i veckan och öka sötsuget.

Robb
0

#3: Jo då blir det i regel betydligt mindre fett. Jag äter alltid strikt när jag själv lagar mat, men om jag är bortbjuden så äter jag det som bjuds. Det bästa är så klart att alltid äta strikt, men det är ju individuellt vad som fungerar rent socialt.

#4: Jepp! Har insett att jag blir uppsvullen och allmänt dålig av öl, och dricker det nu enbart sporadiskt.

evion
0

jag äter ganska mycket kolhydrater i form av mejerier och grönsaker. Då och då blir det lite avsteg i form av traditionell skräpmat :) Ungerfär lika ofta som jag åt skräpmat innan jag började med LCHF. (Det var ju inte skräpmaten jag gick upp i vikt av utan det jag åt varje dag (bröd, pasta, ris osv)

Det har gått bra för mig, men jag orkar knappast med några mängder, det handlar om små portioner.

Taba2010
0

Tack för alla hjälpsamma svar Glad