Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 8738 ggr
Chinilla
0

LCHF och Endometrios?

Någon som har endometrios och äter LCHF? Har kosten isåfall gett någon effekt på endometriosen?  Eller om någon känner någon annan som har någon erfarenhet inom området så vore det intressant att veta.

Jag äter själv tabletter mot endometrios, Orgametril, men funderar en del på hur jag ska göra framöver med dessa. Tabletterna ökar risken för osteoporos.Jag har inte ätit dom så länge, och läkaren kontrollerar tydligen blodvärden någon gång i halvåret innan hon vågar skriva ut ytterligare ett halvår till. Som jag förstått det så kommer jag mycket möjligt få en annan medicin för detta andra problem när värdena blivit alltför dåliga. Det här känns givetvis inte kul, samtidigt som jag har stor vånda inför att sluta med nuvarande tabletter också. En tanke som slagit mig på sistone är om lchf-kosten möjligtvis skulle kunna förbättra endometriosen så jag kanske kunde våga sluta med nuvarande tabletter och därmed inte riskera följdproblem som osteoporos. Så om någon vet något om detta område så är jag väldigt nyfiken på att få höra.

Fiana
0

Är inte 100% säker, men det har varit uppe en tråd där det påpekas att i vissa fall är LCHF direkt olämpligt vid vissa liknande rubbningar, men är inte 100% på att det var specifikt endometrios. Men framförallt skulle det gälla vid sjukdomar där man måste ta medicin för att dämpa kvinnliga hormoner, om behandlingen är just så kan du behöva läsa på mer innan du provar.

LCHF kan speciellt i början ge ganska ordentliga hormonomställningar, och huruvida det är bra eller dåligt beror ju på ens specifika problem. För t ex PCOS är det oftast bra.

Men är det så att du blir sämre av ett rejält (om än kanske tillfälligt) påslag av hormoner så kan det tänkas det kan bli lite tokigt.

Så som sagt jag vet inte säkert och har inte endometrios, det är möjligt att det skulle kunna hjälpa/fixa det, men det är inte uteslutet det skulle kunna göra det värre, så se till att söka upp mycket information först.

MimLan
0

Gör en sökning på "endometrios" så kommer det upp en del trådar där individuella erfarenheter berättas.

Chinilla
0

#1 Lite försent nu. Har ätit LCHF i snart 9 veckor. Har inte märkt något annat än en massa blödningar de första veckorna. Men om dessa blödningar hade med LCHF att göra, eller det faktum att jag just då missat lite tabletter då och då (leder till mellanblödningar) det vet jag inte säkert. Gissar på de sistnämnda eftersom jag inte fick någon blödning i våras när jag började med LCHF första gången. Värk pga endometriosen har jag inte haft sedan jag började med min medicin. Ingen skillnad såsett efter LCHF heller alltså. Men i stort sett ska ju endometriosbesvären vara borta så länge man äter medicin, men återkommer om man slutar. Det är därför jag funderar om jag kan tänkas våga sluta med tabletterna nu när jag äter LCHF, ifall LCHF hjälper mot endometriosen.

Min tanke var att eftersom man läser att LCHF på många sätt ställer hormoner tillrätta….så kanske det även kunde hjälpa mot endometriosbesvär eftersom det ju oftast är hormonpåverkande. Och detta med att endometrios kan ha att göra med en inflammation att göra, kanske kan hjälpas med kokosfett. Bara lite tankar….

#2 Jag har tidigare sökt på endometrios, men har inte hittat någon senarestämplad info. Därför vore det intressant att höra om det hänt något nytt sedan dess sas.

Million
0

Min mamma jobbar på Endometrioscentrum, hon berättade förut att LCHF är känt för att vara bra för de som har endometrios! Jag vet tyvärr inga detaljer.

korseett
0

är det inte PCOS som den fungerar bäst för? PCOS beror på hormonobalans. Endometrios är att det finns livmoderslemhinna utanför livmodern vilket orsakar smärtor och blödningar. Personligen har min endometrios inte gått över på LCHF. Jag ska nu påbörja min andra sprutomgång och sättas i kemisk klimakterie för att förhoppningsvis svälta ut härdarna. Jag arbetar även med att komma åt sjukdomen från insidan, dvs den psykiska biten. Tankens kraft är stor.

Chinilla
0

#4 Intressant. Synd att du inte visste något mer.

#5 Fast endometrios påverkas ju i stor grad av hormoner, så det vore ju inte omöjligt som jag ser det.

korseett
0

inte helt omöjligt men som sagt jag har inte blivit bättre. Jag har mest hört att det är PCOS som LCHF har rättat till en hel del. Det enda som blev bättre för min del var att ägglossning och mens kom till slut som en klocka men endometriosen var kvar och därmed värken

Million
0

#5, hmm kan nog stämma att det var PCOS. Ska försöka komma ihåg att fråga!

korseett
0

#8 ja gör det! Det är verkligen intressant att höra när hon nu jobbar med det.