Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4995 ggr
mwester
0

fett, och hunger

hej

jag är nybörjare med lchf! det jag undrar över är när det ofta skrivs om att man måste tillsätta mera fett om man får i sig för lite av det; i hurudan form förutom sås kan man göra det? räcker det inte enbart med att man stekt köttet i smör?

är det svårt att tappa vikt om man äter mycket sällan? jag blir nog hungrig men pga mina tider HINNER jag inte äta, alltså är det DÅLiGT att gå hungrig mycket länge?

Maria W

Wildrat
0

Kött tar inte upp stekflott, du måste hälla på det om det ska följa med. Äter du däremot sånt som är fett så behöver du inte tillsätta extra. Fläskkarré (om man äter fettet), blandfärs med hög fetthalt, bacon, lax, makrill osv är fett i sig självt och behöver inget extra. Kyckling, torsk, räkor osv är magert och behöver fett tillbehör.

Däremot behövs inga stora mängder tillsättas. Ibland räcker det med ett par matskedar sås för att man ska få tillräckligt med fett.

Äta mycket sällan går bra med LCHF, bara man äter tillräckligt när man väl äter. Det finns vissa här som bara äter en gång om dagen men då en stor måltid. Själv klarar jag inte av att äta så mycket på en gång så för att få i mig allt jag behöver så måste jag äta tre gånger om dagen.

mwester
0

jsg lagar mest färs, och grisfilé, kyckling och nötkött så det kött jag äter är väl nog inte så fett i sig självt. jag är inte så förjust att äta den där tråkga såsen varje gång, men kanske aromsmör funkar då?  jag måste pröva att äta större måltider, eftersom jag har så oregelbundna tider (nattjobb) så kanske min ofta återkommande hunger försvinner.

jag har bara en 5-7 kg jag vill gå ner, så jag är lite orolig att det kommer att sitta hårt åt…kan man räkna med mycket längre tid innan det har någon "verkan" ? jag har gått närmare 3 veckor nu och jag märker ingen skillnad på måttbandet. endast att jag inte är uppsvullen.

Fiana
0

aromsmör funkar perfekt.

har man ingen ordentlig reell övervikt kan det vara mycket svårt att bli av med det om kroppen inte håller med om att det är en bra idé att gå ner i vikt. Då får man oftast forma om kroppen med hjälp av träning istället.

Du bör inte bli förvånad om du får räkna tid i månader snarare än veckor.

Zepp
0

Sikta i första hand på att råda bot på att dina hungerkänslor försvinner genom bra måltider med lagoma portioner, så att du står dig mellan måltiderna.

Att bli hungrig är helt naturligt, men att gå hungrig tyder mer på illa planerade måltider.

Hur ofta man behöver äta beror ofta på hur mycket energi man fick från föregående måltid och hur villiga energidepåerna är att släppa på sina reserver.

Finns ju flera faktorer som spelar in, tex så är fett kött det som gör att man är mätt längst, medans sådan energi man dricker varar kortast tid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

#2 Använder du blandfärs med mer än 15% fett så behöver du eg inte tillsätta nåt extra fett. Köttfärsbiffar är väldigt enkelt att ha med sig som nödproviant, är lika goda kalla som varma.