kolhydrater=finnar
Ja jag har iaf dragit den slutsatsen efter att jag nu 2 ggr märkt att när jag tagit ett litet steg åt sidan av LCHF och ätit kolhydrater (då rätt onyttiga kolhydrater) så får jag finnar!
Jag har tidigare haft problem med finnar för ca 6-7 år sedan men fick bukt på det genom dyra behandlingar och produkter som jag nu även kunnat trappa ner avsevärt på (använder endast nu rengöringscremen jag fick rekommenderad då jag genomgick behandlingarna) plus en vanlig fuktcreme (fukt är A och O förresten!)
Nu åt jag dåligt en dag för ca 3-4 veckor sedan och vips dök en eller två finnar upp. Denna helgen som varit nu festade jag lite för hårt jämfört med normalt för mig
och drack då lite för mkt vin och ett par groggar (sammanlagt på helgen då!)
och eftersom jag redan pajjat allt med spriten tillät jag mej att smaka på syrrans hembakta cupcake och sedan blev det ca 3 slices kebabpizza och 3 dagar senare har inte mindre än 4 (!) stora röda ömmande bölder ploppat upp i ansiktet!!
Att magen krånglar och finnarna dyker upp som brev på posten av att jag ibland "fuskar" är egentligen bra då man vet att man får betala med dessa medel om man tillåter sej dålig mat ibland!
Det där känner jag igen!
När jag började med LCHF så försvann aknen mer eller mindre, men om man äter kolhydratrikare ett tag så kommer de tillbaka. Väldigt intressant även om jag inte har en aning om varför det är så.. 
Förr sa man ju alltid att det var fettet i t.ex. choklad som frambringade akne men det var säkert sockret skulle jag tro!
Det finns en gammal intressant tråd om just detta.
#1 Ja jag åt ju en kolhydratrik kost då när jag hade problem och hade även ätit det både innan och efter jag fick hjälp med att bli av med finnarna. De höll sej borta även om jag åt kolhydratkost men nu när jag börjat med lchf och efter det äter kolhydrater igen så kommer de ju uppenbarligen tillbaka! Och det vill jag inte!!
Men det triggar mej bara ännu mer att låta bli kolhydraterna för de där finnarna är verkligen inte välkomna!
#2 ska kolla in vad som skrivs där då!
oj vad lustig texten blev..

Acne tycks bero på två orsaker och båda ska helst förekomma samtidigt
- Obalans i hormonerna (som under puberteten)
- Snabba kolhydrater
Hos de flesta naturfolk förekommer ingen Acne ens under ungdomsåren eftersom dom inte använder snabba kolhydrater eller stärkelse i någon omfattning
Industrihärdat fett har jag ett minne av har kopplats till finnar. Fulmargarin alltså. Billig choklad och kakor brukar ju innehålla sådant tillsammans med socker.
Solrosolja är en stor bov i dramat. Så fort jag käkat chips dyker finnarna upp ett par dar senare, som ett brev på posten. Solrosolja finns i en massa grejer, tex chips, tonfisk, soltorkade tomater på burk, jordnötter mm. Det gäller att kolla innehållsförteckningarna!
Nej, jag har inga probs med finnar oavsett kost, inget som triggar dem överhuvudtaget, så som vanligt så kan man inte bara säga att kolisar eller nå´t annat är boven (enbart), vi är alla lika olika lika…;-)
Jo, här poppar det också upp dekorativa finnar om jag äter något mindre lämpligt. Å andra sidan tenderar jag att äta detta mindre lämpliga vid en viss tidpunkt i månaden. Så jag kan inte svära på att det är just kolhydraterna som orsakar finnarna. Det kan ju lika gärna vara hormonerna som ger mig både finnar och dålig karaktär. 
Jag vet att det är främst maten jag ätit nu som gett mej mina finnar, då jag vet att efter jag blev behandlad mot mina finnar aldrig mer fick mer än absolut max 1 liten finne som dök upp runt mens, that's it!
Nu ploppa inte mindre än 4 st upp och i samband med att jag ätit dålig mat, och som vanligt sätter de sig på kinderna på mej och jag vet att området på kinderna representerar magområdet. Min hudterapeut frågade mig då jag genomgick behandlingen hur jag åt eftersom jag hade stora problem på kinderna.
Så nu ska jag se upp med vad jag stoppar i mig när jag avviker så som jag gjorde!

Sa lange jag haller mig till LCHF lyser smafinnar (adult onset) och Rosacea med sin franvaro :0)