Kyckling + lufttorkad skinka?
Ursäkta att jag drar igång en ny tråd om detta, men det är lite brått…
Jag hittade ett kycklingrecept som låter jättegott, det är det som heter "Supergod baconlindad kyckling". Nu har jag inte bacon hemma, men däremot lufttorkad skinka, och min fråga är om det funkar lika bra med det? Bör man tillsätta något fett? I så fall vad?
Det baconet gör är ju att förse kycklingen med fett så lufttorkad skinka är ju inget bra alternativ i det fallet. Skippa skinkan och gör det där när du har bacon hemma istället. Har du mozzarella kan du lägga den ovanpå och köra i ugnen ca 35 minuter, men du kan inte steka med torkad skinka. (Har inte sett receptet, men antar att det skall brynas rutn om?)
Det finns så många andra recept med kyckling som är goda. Stek (antar att det rä bröstbitar du har?) och pressa över lime, häll på en sås av crème fraiche, aningen soja, sherry, limesaft o lite vatten, häll över och låt puttra ca 30-35 min.
Eller skär bröstet i mindre bitar, rulla i citronsaft, lägg i en form. Häll över en blandning av rivet citronskal, riven parmesan, pressad vitlök, salt och hackad persilja. Lägg lite smörklickar över och ställ i i ugn ca 20 min i ca 200 grader.

Jag misstänker också att skinkan kan bli väldigt torr i ugnen. Den är ju redan torkad. Inte som bacon som ska tillagas och samtidigt smälter ut en massa fett över kycklingen.
Tack för snabba svar! Enligt receptet är det ingen bryning, utan bara in i ugnen 35-40 min. Jag har lårfiléer.
Vad använder man då lufttorkad skinka till? Jag har köpt på mig ett halvt kilo…

Jag brukar lägga upp ruccolasallad och parmaskinka lite fint till förrätt och ringla olivolja över. Man kan såklart komplettera med någon ost, pinjenötter, dressing eller vad man tycker verkar gott!
#3 Lårfiléer, mycket bättre, de är inte så torra. Om du vill använda skinkan till dem så bryn filéerna först, lägg i form, skinkan i mindre bitar över, mozarellaost på. Späd stekskyn med lite vin o vatten, ev. grädde, häll över och kör klart i ugnen.
Jag gör samma sak med fläskkotletter/fläskkarré, lägger till lite tomatpuré i skyn. Saftigt och gott.
Skinkan kan du använda till allt möjligt. Rulla runt bitar av brie. Perfekt plockamat, eller ta-med-mat. Använd skinkan i omeletter, som smaksättning i grytor. Baka Medelhavsbitar.
Medelhavsbitar:Ingredienser för 1 långpanna. (Jag gör två åt gången)
Lägg bakplåtspapper i långpanna, vik upp kanterna.
Vispa 9-10 ägg med 1 dl grädde (salt o peppar)
1-2 hg lufttorkad skinka
3 dl riven ost
1 mozzarella
några blötlagda soltorkade tomater, eller körsbärstomater.
Oliver om man gillar det.
Skär allt i bitar, fördela i långpannan och häll äggsmeten över.
Grädda i ca 20 minuter i ca 200 grader. (alla ugnar är ju olika, passa första gångerna så det inte bränns)
Låt svalna på galler och skär sedan i bitar. Jag gör 12 bitar av en långpanna.
Jag lindar in laxbitar i skinkan. Ringla över lite olja och in i ugnen. Jättegott!
Är det en bra skinka så äter jag den som den är, med tillbehör som ost, tomater, oliver eller annat.Kanske lite blad. Det är inget större behov av tillbehör när det är riktigt bra grejor.
Annars får den hoppa in i matlagningen, stoppa kycklingfilé med skinka och ost, t.ex.
Tack alla för goda tips!
Jag undrar bara: Medelhavsbitar, när äter man dem?
Frukost hemma eller på språng, lunch, på flyg, i bil, ta-med-mat.
Hej!
Jag brukar linda in kycklingbröst/ lårfilé i parma eller bacon och steka, därefter tillsätter jag grädde, kalvbuljong, vitlök, balsamvinäger och färsk basilika. Detta brukar jag äta till kokta haricots vert med lite riven parmesan. Mumsich!
Kom på en till godsak till. Parmaskinka är god att fylla med skagenröra och ha till sallad.
Oops, tre dygn senare reagerade jag: Kombinerar du skinka med räkor?!?! Kan det verkligen smaka gott?
LatMask, visst låter det konstigt och jag är inte så förtjust med korv och reeeksallad heller. Men jag lovar det fungerar ihop!
Som norrlänning har jag aldrig hört talas om reeker… Men det kanske är som lax och skinka, som ju funkar jättebra ihop?
Exakt så är det! Prova!
Det blir jättegott att linda parma-/serranoskinka runt en stav god ost (gärna Västerbotten eller Krutrök) och använda som fyllning i kycklinglårfiléer! Ska göra det på söndag har jag tänkt - fast då blir det skivad kycklingfilé istället för jag fick bara tag på det… annars är ju lårfiléerna saftigast, godast och fetast.