Bröstfrågor (OT)
Hej,
här kommer lite bröstfrågor, har inga tjejkompisar att fråga om detta och ingen mor/systrar heller så vänder mig hit!
Jag har alltid varit smal med stora bröst, runt 50kg och D-kupa, från att jag var 15 till 20+ var brösten hårda, kändes som att det var mycket körtlar och grejer i. De stod upp ganska mycket när jag låg ner. Nu på senare år har brösten blivit mindre, A-B-kupa ungefär och inga körtlar som känns. De är helt platta när jag ligger ner, rinner iväg åt sidorna liksom. Jag är 25år, brösten hänger inte men de är _väldigt_ mjuka, är det här normalt? Hur kommer de sluta?
Jag har ätit minipiller/p-stav konsekvent i 10 år, ingen ändring där. Inte hänt så mycket när jag LCHF:ar, blir väl mest fastare och fett försvinner från höfterna. Jag styrketränar hårt men de har jag gjort i många år, så ingen ändring där heller… är det åldern? Blir brösten såhär redan i 25års-åldern? Varför krymper dom? Jag gick från 70C till 70B på ett år och nu känns nog A-kupa mer lagom…

Tja, bröst blir slappare med åldern, man kan inte se ut som en studsig tonårsflicka hela livet… Och minskningen kan möjligen ha med träningen att göra, jag har förstått att du tränar hårt och äter ganska lite, så någonstans måste ju energin tas ifrån! 
Men varför går de från att vara hårda till mjuka? Innan va de massa körtlar i brösten, nu är de helt homogena! Tränat har jag gjort länge, även med mina stora bröst hade jag lite kroppsfett. Jag har samma mängd kroppsfett nu, har bara ökat i muskler.
Bröst består till stor del av fett.. så om du minskar i vikt och fett försvinner, så kan de helt klart bli mindre. Och med mindre innehåll, så blir de förstås mindre fasta. Antalet körtlar är detsamma, men kanske var och en av dem har krympt i storlek.
Utifrån din beskrivning verkar förändringen ha gått rätt fort.. du är ju ännu väldigt ung. Som en jämförelse: Min dotter hade större bröst ett tag under tonåren än vad hon har nu (23 år nu). Konstigt kan man tycka, men kanske ändå inte. Hormonerna härjar vilt i kroppen under puberteten och lugnar sig sen.
Om du vill kan du ta upp det med din gynekolog. Kanske påverkar p-pillren/p-staven. Min unge har använt sådant åxå…
kaisakavat: men jag har inte minskat i vikt och inte minskat i fett, jag har ökat i vikt med flera kilo när jag styrketränar…
att körtlarna har blivit mindre kan jag köpa, de känns inte alls, brösten känns som sagt väldigt homogena…
Oops, sorry.. Gick på det du skrev i trådstarten om att du minskat fettet på höfterna.
För mig har det alltid varit så, tyvärr, att brösten är det som krympt först. Där jag inte alls ville krympa.. 
Det där med körtlarna.. tänkte att de kanske påverkas av att man inte längre är i puberteten, men jag VET inte nåt om det rent vetenskapligt. Tänkte därför att det kanske skulle vara bra att prata med gynekologen. Kanske har de hur bra förklaringar som helst.. så du slipper fundera. 
tack kaisakavat, det var ett bra svar! :))

Men brösten har ju olika form olika tider på månaden. Vissa tider fyller de ut, andra sjunker de ihop. Nån slags hormoncykel naturligtvis. Hur det ser ut med hormoncykeln när man har p-stav vet jag inte men det kanske kan påverka?
Om du inte minskat i fettmängd, och inte ändrat på hormonerna (vet inte om det är någon skillnad mellan minipillren och spiralen i hormoner (?)), ja då vet jag inte. Själv hade jag lite större bröst när jag var ung, typ 16 år, än nu. Skillnaden tyckte jag inträffade huvudsakligen när jag gick över från p-piller till mini-piller. Men det har inte varit någon radikal skillnad direkt. Gick väl från stor B, eller möjligen liten C, till liten B. Annars har det inte hänt något under årens gång direkt. Jag är 39 nu. Så åldern tror jag inte direkt rent generellt skulle ge en bröstskillnad.
Chinilla: Visst är det konstigt! Men jaja, så länge brösten mår bra ska jag inte klaga… bara lite märkligt… har inte minskat i fettprocent alls, har mätt mig med bodypod eller vad det heter. Det är samma men kroppen ändrar sig kanske ändå när man tränar… hm…

Fråga inne på Kvinna, de kanske vet mer.
Hatar cancer och älskar vårlökar.