Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-soppor-såser
Läst 17646 ggr
TinaNordberg
4

Hemmagjord majonäs utan ägg

Ja det är faktiskt sant den blir fast och fin, mindre fet.

Jag använde lättmjölk. 

Majonnäs  

Ingredienser:

1 dl mjölk
2 dl naturell olja
½ msk senap
1 tsk citronjuice
1 tsk vinäger
vitpeppar och salt
(2-3 vitlöksklyftor om man önskar vitlökssmak)

Gör så här: Man använder sig av en stor bunke och en stavmixer, häller i senap, vinäger och citron. Därefter mjölk. Sen börjar man mixa med stavmixern och häller oljan längs mixerns hals och ner i bunken. Då skär det inte sig utan blandas direkt! Peppra och salta och ställ sedan i kylen över natten.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

vinteralvan
1

Ja, de flesta här gillar ju ägg och fett så det är inget bra recept enl mig men jättebra för ägg-allergiker. Glad

TinaNordberg
0

Då tar man 50/50 mjölk o grädde, så blir det fett så det räcker till. Tar man bara grädde  får man minska på mängden annars blir det för tjockt.

Receptet var i grunden skrivet till majjoälskare o fettskygga.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[Sias]
0

tackGlad för receptet,  exakt vad jag just nu behövde.

Jag försöker avstå mejeriprodukter, har istället använt vanlig majonnäs - med ägg - till väldigt mycke.  Men nu mår jag inte bra av ägg -  tvärstopp med allt som innehåller ägg.

Den lilla gnuttan mjölk/grädde är nog helt ok - för mig.

[Pennylane1]
0

äh förresten tar bort, läste lite slarvigt tror jag Flört

Fiana
0

mm lättmjölk är väl ingen bra idé - men majonnäs utan ägg är de ju flera äggallergiker som efterfrågats (tvärr tror jag de flesta även behövt undvika mjölkprotein, och då går det ju dock inte med det här heller, men inte alla)

[Pennylane1]
0

känns som lite att sila mygg och svälja kameler om man är rädd för standardmjölk som ger 1.5 gram mer fett men gladeligen tar oljan som ger uppemot 200 gram Flört

edit 2.5 gram mer… rätt ska vara rätt !

vebu
0

Är det äppelcidervinägern som är boven eller är det jag som häller på oljan för fort?

Kollade i veckans Buffé och hittade TRE utmärkta RÖROR. Men fem äggulor och fem slaskiga slattar senare gav jag upp. Det vill sig inte.

A. Bergengren föreslår omrörning med "stressfria tag". Dock flitigt…

Men jag fattar inte. Några tips?

Lisabet
0

Man kan inte ta äggen direkt från kylskåpet. De ska ha samma temperatur som oljan, eller åtminstone rumstemperatur.  Då brukar det gå bra.

Äppelcidervinäger och/eller annan smaksättning tar jag i till sist, när majonnäsen är färdigrörd.

vebu
0

Jag lät äggen ligga i ljummet vatten så de blev tämligen rumsvarma. Jag trodde att det var det sura som gjorde att det blev hmm tjockt men det kan jag alltså sätta till sist… Det räcker att blanda äggula med olja droppvis så blir det majonnäs?

[Sias]
0

HJÄLP!

Hur ska man få till denna ÄGG-FRIA majonnäs?

Jag lyckas inte! Den blir inte alls tjock, inte ens om jag använder grädde blir det någonting som liknar majonnäs, utan det ser ut som en tunn skummig sås.  (Använt mixer med kniv, mixer med visp - samma resultat).

Ska kanske alla ingredienser ha samma temperatur ? (som ju är ett måste när man gör "vanlig", icke äggfri, majonnäs).

TinaNordberg
0

Jag använder rapsolja ocg äppelcidervinäger. Provade med grädde och då blev det superhårt.

Använder oftast standardmjölk. Tar mjölken ur kylen och oljan ur skafferiet.

Blandar du först allt utom oljan, mixar om. Sedan oljan fint rinnande efter mixerstaven?

Jag kan inte begripa varför du inte får till det.

Jag brukar ta mera olja om det känns tunnt, mixar i smal hög mixerknna.

Lycka till.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

TinaNordberg
0

Hej

nu har jag med misslyckats med majonäsen. Vad jag gjorde som jag inte brukade var att det fick dröja ett bra tag efter att vinägern kommit i mjölken.

Det hade då skurit sig ordentligt, körde på ändå och det blev blask.

Sedan silade jag ifrån oljan, och började om med samma olja.

I det stora hela får man nog ta mera olja än 1 del mjölk och 2 delar olja.

Jag brukar inte mäta oljan så noga utan höller i tills det är lagom.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus