Rökt Sidfläsk
Jag tycker om att ta någon skiva rökt sidfläsk i bland
altså, jag äter det direkt utan att steka det.
Är det ok att äta rökt sidfläsk som det är?
Den "fara" som är mest förknippad med rått fläskkött är trikiner (en parasit) som kan orsaka infektioner i kroppen. Svenskt fläskkött kontrolleras noggrant dock, och trikiner förekommer mycket sällan hos svenska grisar.
Så om fläsket är svenskt så är risken kanske inte så stor att drabbas.
Blir inte fläsket tillagat av rökningen då?

Skulle en trikin befinna sig i en rökt fläskbit, ja då är även trikinen rökt. Ät på du bara. Har ätit rökt fläskkött i 18 år här Litauen utan några som helst problem. Brukar ta med rökt fläsk på cykelturerna, mycket gott.
klart man kan äta rökt fläsk, det är ju tillagat!

… titta pa vad som saljs for (nastan) ockerpriser men ats med njutning: Jambon du Bayonne, Serrano etc..,
mmmm skivat rökt sidfläsk med lite vispgrädde över och finhackad färsk gräslök. Gärna nån kokt broccoli till.
Då fortsätter jag att äta rökt sidfläsk
Gud vad gott det är och samtidigt är det mättande

Snackar vi kallrökt eller varmrökt?
Kallrökt sidfläsk är underbart gott!

KarinJ46>
Jädrar i min lilla låda vad det där lät gott. Var har du fått den idén från?
#9 "svärmor" är från Bollnäs. Vet inte om det är något landskapsaktigt från Hälsingland? Gubben hennes äter det gärna med färskpotatis och en hård ostmacka samt en "klar" till. Typ lite sill o potatis fast utan sill :-) Vansinnigt gott till lunch en varm sommardag.
Jag har hittat "vedrökt sidfläsk från Jokkmokk" på ICA i Lerum. Hur gott som helst, men det ska vara i supertunna skivor. Funkade att steka också, då spreds doften som av en lägereld i mitt kök. Slår "rökarom" any day of the week.

Rökt sidfläsk är väl varmrökt och är gott att äta kallt i skivor men jag spar nog grädden till efterrätten.
Det rökta är ju tillagat och ätfärdigt och de flesta äter väl också av den lufttorkade skinkan som bara är torkad.
#12 vispgrädden serveras kall och ovispad till istället för sås. Gärna med lite salt på. (kändes som att jag var tvungen att förtydliga mig där)

… jag hade en kompis med en mormor som vi gick och halsade pa … hon tyckte vi sag sa taniga ut sa bjod oss alltid pa stadiga skivor Skogaholmslimpa (godast degig), tjockt med smor … och uppepa lag det tjocka skivor rokt flask. Det ar 45 ar se'n jag at detta och jag kan fortfarande framkalla smaken …

Min röklåda är en kär ägodel som ofta går varm
Röker faktiskt mer sidfläsk än fisk i den på sista tiden.
Det blir fantastiskt gott!
Trikinrisken i vårt land är försumbar.
Vad jag vet har ingen sett trikiner i butikskött sedan 50-talet

#15 Hehe, 1955 hittade man senast en trikin - risken att tugga av käken på en benbit är nog större än att drabbas av trikiner.
jo men trots allt! Visst dör dom väl vid rökningen OM de skulle hitta på att finnas?

#17 Rent hypotetiskt så dör de.
Det mesta rökta köttet har också varit fruset, vilket dödar de flesta trikiner.
Enligt denna sida har man hittat en trikin i svin efter 1955.
ja för rökning dödar! Det vet ju alla 
Vad lustiga ni är här! 
(Jag är nog helt rökt… för jag har aldrig ätit rökt sidfläsk som den är…)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing