Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 24432 ggr
kulan65
6

Rökt Sidfläsk

Jag tycker om att ta någon skiva rökt sidfläsk i bland

altså, jag äter det direkt utan att steka det.

Är det ok att äta rökt sidfläsk som det är?

rikpe190
0

Den "fara" som är mest förknippad med rått fläskkött är trikiner (en parasit) som kan orsaka infektioner i kroppen. Svenskt fläskkött kontrolleras noggrant dock, och trikiner förekommer mycket sällan hos svenska grisar.

Så om fläsket är svenskt så är risken kanske inte så stor att drabbas.

JohanKarl
1

Blir inte fläsket tillagat av rökningen då?

bustas
0

Skulle en trikin befinna sig i en rökt fläskbit, ja då är även trikinen rökt. Ät på du bara. Har ätit rökt fläskkött i 18 år här Litauen utan några som helst problem. Brukar ta med rökt fläsk på cykelturerna, mycket gott.

[Pennylane1]
0

klart man kan äta rökt fläsk, det är ju tillagat!

gun92884
0

… titta pa vad som saljs for (nastan) ockerpriser men ats med njutning: Jambon du Bayonne, Serrano etc..,

KarinJ46
0

mmmm skivat rökt sidfläsk med lite vispgrädde över och finhackad färsk gräslök. Gärna nån kokt broccoli till.

kulan65
0

Då fortsätter jag att äta rökt sidfläsk

Gud vad gott det är och samtidigt är det mättande

Glad

Karmatarerskanise
0

Snackar vi kallrökt eller varmrökt?

Kallrökt sidfläsk är underbart gott!

bustas
0

KarinJ46>

Jädrar i min lilla låda vad det där lät gott. Var har du fått den idén från?

KarinJ46
0

#9 "svärmor" är från Bollnäs. Vet inte om det är något landskapsaktigt från Hälsingland? Gubben hennes äter det gärna med färskpotatis och en hård ostmacka samt en "klar" till. Typ lite sill o potatis fast utan sill :-) Vansinnigt gott till lunch en varm sommardag.

JohanKarl
0

Jag har hittat "vedrökt sidfläsk från Jokkmokk" på ICA i Lerum. Hur gott som helst, men det ska vara i supertunna skivor. Funkade att steka också, då spreds doften som av en lägereld i mitt kök. Slår "rökarom" any day of the week.

Cowboy
0

Rökt sidfläsk är väl varmrökt och är gott att äta kallt i skivor men jag spar nog grädden till efterrätten.

Det rökta är ju tillagat och ätfärdigt och de flesta äter väl också av den lufttorkade skinkan som bara är torkad.

KarinJ46
0

#12 vispgrädden serveras kall och ovispad till istället för sås. Gärna med lite salt på. (kändes som att jag var tvungen att förtydliga mig där)

gun92884
1

… jag hade en kompis med en mormor som vi gick och halsade pa … hon tyckte vi sag sa taniga ut sa bjod oss alltid pa stadiga skivor Skogaholmslimpa (godast degig), tjockt med smor … och uppepa lag det tjocka skivor rokt flask. Det ar 45 ar se'n jag at detta och jag kan fortfarande framkalla smaken …

dufva
0

Min röklåda är en kär ägodel som ofta går varmSkrattande

Röker faktiskt mer sidfläsk än fisk i den på sista tiden.

Det blir fantastiskt gott!

Trikinrisken i vårt land är försumbar.

Vad jag vet har ingen sett trikiner i butikskött sedan 50-talet

Pasi
0

#15 Hehe, 1955 hittade man senast en trikin - risken att tugga av käken på en benbit är nog större än att drabbas av trikiner.

[Pennylane1]
0

jo men trots allt! Visst dör dom väl vid rökningen OM de skulle hitta på att finnas?

Pasi
0

#17 Rent hypotetiskt så dör de.Glad
Det mesta rökta köttet har också varit fruset, vilket dödar de flesta trikiner.
Enligt denna sida har man hittat en trikin i svin efter 1955.

[Pennylane1]
0

ja för rökning dödar! Det vet ju alla Cool

Andina
0

Vad lustiga ni är här! Skrattande

(Jag är nog helt rökt… för jag har aldrig ätit rökt sidfläsk som den är…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing