Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 7337 ggr
nilekatt
0

Tips på lunchlådor?

Jag behöver tips på mat man kan ta med sig och värma på jobbet! Nästan alla rätter jag tar med skär sig, oavsett hur försiktigt jag värmer (micro är tyvärr mitt enda uppvärmningsalternativ).

Några maträtter jag gillar, men som inte funkar att ha med till lunch eftersom de skär sig vid uppvärmning, är fiskgratäng, fläskfilé med svampstuvning och köttbullar i gräddsås. D.v.s. allt med grädde och crème fraiche i.

Två som funkar att värma upp, både direkt från kylen och frysen, är köttfärsröra med ost på och laxfilé med halloumi och kokta grönsaker.

Men jag skulle vilja ha fler rätter att variera mig med på jobbet. Vad brukar ni ha med er?

Det ska gå att frysa och sedan värma i micro, ej vegetariskt eller sallader (vill ha riktig mat på jobbet Skrattande) Äter grönsaker.

kvantprick
0

Jag tycker att soppor funkar utmärkt att värma i micro; gulasch på högrev eller köttfärs är super t.ex.

asagasa
0

Jag känner igen problemet… men det brukar bli bättre om jag använder filadelfiaost som redning.

Igår gjorde jag en kycklinggratäng hemma och i den hade jag filadelfia m. vitlök blandat med grädde och creme fraiche, och den skar sig inte när jag värmde den.

nilekatt
0

#1 Smart! Jag måste bara hitta en bra burk till soppa, mina har för låga kanter tror jag.

#2 Jag har länge velat laga någon kycklinggratäng. Har du recept på din? Glad

ikis24
0

Laxpaj (laxbitar i äggstanning) smaksatt med citron, dill, kanske rödlök… getost funkar bra med lax också, och fetaost. Jag brukar köra utan pajskal, men man kan ju snurra ihop ett lc-skal av fiberhusk, kruskakli, ägg och smör om man vill.

Jag vet att du sa att du inte vill ha vegetariskt, men jag delar ändå med mig av maten jag lagade för att ha med imorgon, för jag ser fram emot den: pepparkakspannkakor (2 ägg, 1 dl grädde, 1/2 msk fiberhusk och 1 tsk pepparkakskryddor) som jag efter uppvärmning i skolan imorgon tänker fylla med blåmögelost från tub. Nom nom nom! Ett par körsbärstomater för att liva upp lådan färgmässigt.

[annalinnea]
0

Idag hade jag en bit ugnsbakad laxfilé och lite grönsallad i en burk och en klick feta-och cremefraicheröra i en burk! Petade upp salladen och röran på en tallrik medan jag värmde laxen i micron och det hela blev en mycket trevlig lunch. :)

Kalla matlådor fungerar alltid bra också, en favorit är kycklingröra med bacon, majonnäs och creme fraiche. brukar alltid ha lite grönsallad och en tomatskiva för färgens skull. :)

plinkplonk
0

Wow, pepparkakspannkakor! Tack för den, ska prova asap!

asagasa
0

Jag brukar göra gratänger på lite "tager vad man haver"-vis. Denna gång strimlade och stekte jag tre kycklingfiléer och lade i en gratängform, fyllde sedan på med en burk kronärtskockor, lite skivade svarta oliver och lite strimlade soltorkade grillade tomater. Jag skivade och stekte två gula lökar och lade överst. Sedan blandade jag en burk filadelfiaost med vitlökssmak med grädde och lite creme fraiche, vet inte exakt hur mycket men så att det blev lagom såsigt. Hällde på detta i gratängformen, strödde på riven västerbottenost och gratinerade i ugn i ca 200 grader i typ 20 minuter eller så. Det blev jättegott! Det är bara att byta ut ingredienserna hur som helst mot vad du tycker är gott. Det går tillexempel jättebra att byta kycklingen med tillbehör mot lax och istället för vitlöksmjukost ta en med gräslök och ha i lite dill, så har du en jättegod fiskgratäng.

Uttelille
0

Stekt kycklingfilé +bacon+lök. Lite ajvar relish och grädde. Serveras med tex kokt rotselleri.

Detta ska jag äta idag. Det blev väldigt gott!