Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 8765 ggr
Chinilla
0

Alternativ till honungsvatten?!

Börjar få lite smått panik. Jag har under många år haft väldiga problem med att jag är så frusen. Vintertid går jag ofta runt med långkalsonger inomhus, flertalet tröjor och tom filtar. Ändå fryser jag ofta och får då inte ett jota gjort och dessutom huvudvärk på köpet av all frysspändhet. Det som hjälper är vin…ja då  blir jag varm, men förstås ingen bra väg att gå under dagtid och till vardags. Efter en vam dusch är jag också varm närmsta halvtimmen-timmen, ingen vidare långvarig effekt med andra ord. Men så blev jag så glad för något halvår sedan då jag började med att dricka honungsvatten. Perfekt tyckte jag, för det kunde jag ju dricka flertalet gånger under dagen, oavsett dag och även om jag skulle köra bil efter. Nu med LCHF är det förstås uteslutet och jag börjar få panik nu när jag under sista veckan börjat frysa så in i bängen igen. Vad göra??!!  Jag vet inte om den ökade frysningen har med neddragen utomhustemperatur att göra, eller det faktum att jag slutade med kokosfett sedan 1 vecka. Men oavsett…..finns det något varmt man kan dricka som går bra att dricka. Ska tillägga att jag inte vill dricka kaffe mer än 2-3 ggr dagligen, som jag redan gör. Te vill jag inte heller dricka för ofta då det ger mig problem med magen. Finns det något annat?  Var ju så himla nöjd med honungsvattnet Rynkar på näsan. Sablans också….

Aniara4
0

Varför slutade du med kokosfett?

Äggmjölk brukar jag bli varm av, även utan kokosfett! (Har smör i istället.)

Chinilla
0

Jag hade inte råd att byta från Unilevers kokosfett till något annat kokosfett. Är arbetslös. Annars hade jag utan tvekan gjort det då jag åtminstone delvis åtmisntone tror att kokosfettet är en av orsakerna till att jag frusit en aningens mindre fram tills för nån vecka sen. Det var ju nästan omgående från att jag slutade med kokosfettet och gick över till vanligt smör som jag började frysa som förr igen. Rynkar på näsan

rapu
0

Månne du har något ämnesomsättningsproblem? Hypotyreos t.ex (brist på sköldkörtelhormon). Jag har också frusit trots långkalsonger och +20 grader inne, men inte nu längre sedan jag fått ordning på ämnesomsättningen. Titta till vänster under gruppen "Vi som har autoimmuna sjukdomar".

Chinilla
0

#3 Har funderat på det också. Har väldans många av de symptom som listas. Men isåfall har jag haft det i stort sett hela mitt liv. Har varit såhär frusen ända sedan jag var barn. Och det vore väl lite konstigt antar jag. Möjligt att det gradvis förvärrats lite genom åren. Svårt att säga säkert. Alla jag mött har dock reagerat på hur onormalt frusen jag är. Arbetskompisar osv. Alla har sagt samma sak att det där kan inte vara normalt. Men vad göra? På de två sista jobben fick jag ha extra värmeelement i mitt rum, tack och lov. Hemma hade jag också under en period en värmefläkt, vilket var en stor räddning. Dessvärre så klarar inte datorerna av det. Den ena havererar ständigt om fläkten är på i närheten. Och det är ju vid datorerna jag tyvärr sitter långa tider per vecka, eftersom jag lägger ner otaliga timmar på arbetssökande, pluggande och dylikt.

rapu
0

Gå till doktorn. Jag tror nog att också barn kan ha underfunktion. Får du tag i en vettig läkare kan han helt enkelt provmedicinera dig med Levaxin. Avtar dina symptom då, så har du underfunktion. Min dotter, som också har hypotyreos, tog av sig  tröjan 45 min efter den första tabletten, och har inte satt den på sig efter det inomhus.

Chinilla
0

#5 Tanken var inte att det är konstigt att barn kan ha underfunktion, utan att jag isåfall har haft det så oändligt många år. Borde jag inte nästinpå vara död nuFlört . Är ju 39 år nu. Så jag borde haft det i minst 25 år. Men vad vet jag, kanske kan man det…

marhulken
0

Prova varmt vatten med citron! Gott och värmande =)

Andina
0

Nu svär jag i kyrkan… Men jag tycker du kan äta Unilevels kokosfett tills vidare. Det finns inga 'evidens' för att det fettet skulle vara sämre - och är det sämre så är skillnaden ändå såpass liten. 
Även om du inte vill köpa U:s kokosfett av principskäl (="bojkotta dem") så kan det kanske vara värt att ta en time out från det under den kalla tiden på året?
Jag köper helst annat kokosfett (Crearomes eller Biofood)- men är det sin i plånboken så får U några mynt ur min plånbok… Om något ska finnas i mitt hem 'alltid' så är det kokosfett och ägg… ;)

Nå't som är gott och varmt är också ingefära som får dra i varmt vatten. Lika gott i kallt vatten för den delen (rives gärna i så fall).

Lycka till!

P.S. Jag fick förresten ett par underbart varma och go'a "tofflor" som ser ut som stickade moonboots med tofsar, av en vän - de håller hela kroppen varm! Håll dig varm om fötterna alltså, då håller du hela din kropp varmare också. :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Chinilla
0

#7 Tack för tips. Nog för att citron i kallvatten brukar vara gott, men varmvatten. Hm. Jag vet inte….men kan ju iallfall vara ett alternativ att testa, och kanske testa citron tillsammans med ytterligare något annat…Undrar om ingefära med citron funkar smakmässigt Obestämd.

#8 Att jag slutade med unilevers är inte av principskäl utan för att deras kokosfett numera är härdat Rynkar på näsan. Annars hade jag fortsatt med dom tills jag haft råd med något annat.

Det där med ingefära i vatten ska jag ta och testa. Är väl egentigen inte jätteförtjust i alltför stark smak av ingefära, men eftersom det krisar med alternativ så ska jag testa iallafall.

marhulken
0

Citron i varmt vatten smakar som citronte, appropå te så brukar jag dricka citron och ingefärate så de smakerna funkar utmärkt Glad Reagerar magen lika på alla teér annars kanske du kan testa grönt eller rött? De funkar bättre för min mage än svart te.

Andina
0

#9 - Citron i varmvatten är jättegott!

Jag har det ofta till mina kunder (arb inom alternativbranschen) och de är väldigt förtjusta i det. ("tärnar" citronskivor i småbitar och lägger ner i varmvattnet.)

Är du säker på att de härdar fettet? Varför - det behövs ju inte eftersom det inte blir mjukt förrän vid höga temperaturer…? Märkligt i så fall…

* * *

Citron och Ingefära i kombination har jag aldrig testat… du får avge rapport! :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Chinilla
0

#10 #11 Ja citron i varmvatten kanske blir bättre än jag tror. Ska somsagt testa. Har provat ingefära i nu, och det var helt okey. Inte så gott som honung förstås, men ändå drickbart.

#11 Unilevers kokosfett är somsagt härdat numera. Står på deras förpackningar numera. Har diskuterats i en tråd här inne nyligen, därav mitt beslut att sluta med deras kokosfett. Verkar ju inte nyttigt med härdat fett. Varför de gör så förstår inte jag heller. Men så är det.

Minett
0

Har du testat rött te? (Det är egentligen inte ett te - eftersom det inte är blad från tebusken utan från en annan buske… men man brukar kalla det te i alla fall.) Hur som helst så innehåller de bladen, till skillnad från tebuskens blad, inte någon garvsyra. Och det är garvsyran som kan ge magproblemen från svart te. Rött te innehåller inte heller något koffein - så man kan dricka det när som helst på dygnet.

Chinilla
0

#13 Ja jag har svart, grönt och rött te hemma men har inte märkt någon större skillnad.

MissMullig
0

Chinilla

En fråga Var bor du? Stog inget på din personliga sajten.

Chinilla
0

#15 I Örebrotrakten.

MissMullig
0

Är du till Stockholm så har jag en bra kokosfett lev där

marhulken
0

Om du går till en tebutik s¨å finns det "te" att köpa som är bara  rena örter eller rena frukter, inte rött,grönt eller svart. Ett tips till =) Är ju inge kul att frysa…. =(

Wildrat
0

Örtte kanske? Kolla tehyllan i affären, där finns Friggs örtteer. Kamomill är bra för magen, pepparmynta smakar bra och hjälper till att mota förkylningar.

Draksak
0

Jag har tyvärr inget drickatips, men ifall du har pengar över till lite nya kläder kan jag tipsa om ylleunderställ. Det är det bästa köp jag gjort i klädväg och det första som gjort att jag som en stock sovit igenom kalla Sweden Rock-nätter, utan att vakna av att jag håller på att frysa ihjäl i tältet. Har du en snäll släkting som stickar kan du önska dig yllesockor i julklapp. Får är fantastiska när det gäller att hålla varmt!

Chinilla
0

Tack för alla tipps Glad. Ska kolla upp de där ytterligare tesorterna kanske finns det något som skulle passa mig. Och sticka ullsockor gör jag redan själv Flört. Men tack ändå för tipset. Ylleunderställ…ja det kanske vore något att prioritera att lägga pengarna på framöver.

Andina
0

Yogi-tëerna är helt  baserade på örter (inte té) och finns i olika - och jättegoda - smaker. Finns bl a på Hälsokostbutiker och hemma hos oss har ICA Maxi Yogi-théerna också. De kan vara värda att prova sig fram med.

Låter "läskigt" och framför allt märkligt att de behöver härda kokosfettet… Det låter som att något "inte står rätt till"… har de haft i nå't ämne, måntro, när du utvunnit kokosfettet, som gör att de måste härda fettet för att få rätt konsistens… Förbryllande! Ska se om jag hittar tråden du nämner.

Om du köper ett kokosfett från annan leverantör så kanske du kan använda det lite "sparsamt" i alla fall - t ex en tsk-msk per dag - för att få i dig kokosfettet… Och använda smör och andra "fettkällor" i övrigt…`? Så blir det inte så dyrt i det långa loppet…

För det är ju synd om du faktiskt upplever positiva effekter av kokosfett om du inte kan "omprioritera" så att du kan äta av det som din kropp ju faktiskt tycker om! Om du tänker igenom ordentligt, tror du inte att dukan omprioritera/omfördela…?

*Frusna själar kan vara varma själar också!*

Chinilla
0

#22 Googlade lite på nätet och det var väldigt vilken massa yogi teer som finns. Skrattande Det svåra är kanske bara att hitta många av dom. Antar att det bara lär vara ett fåtal (om ens några) som finns i vanliga affären. Hade faktiskt t.om ett yogitee hemma. *hehe* Har inte druckit det på evigheter. Men det kanske jag kan dricka slut på nu då. Ja nu blev jag lite uppspelt. Vill till affären och kolla teer Tungan ute.

Tyvärr kommer det nog inte bli något kokosfettinköp än på ett bra tag, om jag inte oväntat får ett jobb. Skulle jag dryga ut det såpass så jag hade råd med det så tror jag inte skulle ge någon vidare effekt.

marhulken
0

Ursäkta en säkert jättedum fråga, men vad är det som är så speciellt med kokosfett? Jag är rätt ny på lchf och använder smör, är kokosfett bättre? I sådana fall varför? Foten i munnen

Andina
0

#23 - Min favorit av Yogi-téerna är Sweet Chai :) Även detta té är mina kunder också jätteförtjusta i.
Priset på Yogi-téerna är ju högre än 'vanligt' té, men de är dryga. Jag köper pås-té - och låter två påsar dra en bra stund i en 1-liters termos med varmvatten. En del sorter kräver 3 påsar på en liter ca.

På Coop Forum (hos oss i alla fall) har de BioFoods ekologiska kokosfett. Minns inte säkert vad en burk på 400 g kostar - 49/69 kr (luktfri resp virgine) tror jag att det var?
Jag tror du kan få bra effekt genom att ta en tsk-msk per dag av fettet (i ditt té t ex). Blir ekonomiskt drygare än Yogi-téerna i alla fall… ;) (Men självklart vet ju du bäst vad du kan investera i.)

Kul att du blev lite uppspelt! Skrattande

#24 - Ingen fråga är dum, och om man inte frågar får man inte veta. 
Laurinsyran i kokosfettet är det som är särskilt bra och som främjar hälsan på många sätt - bl a är det bra mot virus m m.
Här kan du läsa lite om kokosfett: Kokosolja - matochdryckestips. Sök på kokosfett (i sökrutan ovanför menyn) så hittar du en mängd massa trådar här på KiF om kokosfettet.

KarinJ46
0

Det finns faktiskt ett annat silverfärgat paket med kokosfett ute i livsmedelsbutikerna, det heter ALBA och är från Dalby Handels AB.

Förväxlas lätt med det från Unilever då förpackningarna är snarlika.

Har för mig att ett 500g paket kostar ca 17:--

[Pennylane1]
0

underar om det där ALBA bara finns i viss landsända för häromkring (Värmland ) har jag aldrig sett det. Tyvärr!!!

Ändå ligger ju faktiskt ett Dalby här i Värmelandet!!

Yksi, kaksi, kolme, nöll

Dalby körke trell i köll

vår står än ett år

inte sväre inte ljuge

dä ska räcke jämt te tjuge

Andina
0

#26 - Ja, det är sant. Deras kokosfett köpte jag några gånger när jag inte kunde köpa Crearomes eller BioFoods. Men numera kan jag inte hitta Alba's kokosfett i butikerna här hemma längre. Det verkar som att Unilever 'slår ut' konkurrenterna snabbt… tyvärr.

Chinilla
0

#24 Som Andina säger är det pga hälsoeffekter som jag vill äta kokosfett, samt att det sägs öka ämnesomsättningen.

#25 Ja sweet chai är en sort jag definitivt kommer köpa om jag får syn på den. Älskar chai. Om de hade biofoods kokosfett för det priset som du skriver, på vanliga affären, ja då skulle jag köpa det. Men jag hittade inget kokosfett i någon av de vanliga affärerna i närheten av mig då jag letade i våras. Men jag kan ta en titt till nästa gång jag ska till närmsta coop forum.

Andina
0

#29 - Lycka till, hoppas ditt Coop har fettet. I vårat Coop ligger det bland hyllorna där de ställt lite mer exotiska oljor, Renee Voltaires produkter m m.

Egentligen blir priset ungefär detsamma om man köper det smaklösa kokosfettet från Crearome inkl frakt - om man köper 5-kilos hinken. Har köpt den hinken några gånger - då har man en fettbunker ett bra tag - men sedan jag hittade dessa 400 g burkar på Coop så blev det så 'bekvämt' att bara slänga ner en så'n burk i varukorgen istället…

Sweet Chai är helt sagolik (i min smak)! :)

Chinilla
0

#30 Jo det är Crearomes stora burk som jag siktar in mig på att köpa när jag får råd att köpa kokosfett igen (det med smak….de verkar inte ha det smaklösa längre). Det blir rätt hyggligt pris i längden då. Har tidigare köpt en mindre förpackning därifrån för att se hur det smakade och det var ju okey. Men eftersom det är så stor summa på en gång så går det inte nu. Vore ju därför himla bra om jag kunde hitta Biofoods i vanliga affären. Överkomligt och enkelt. Men så bra får det väl inte bli antar jag.. Obestämd.

Andina
0

#30 - Jodå, "Kokos Eko" (= den smaklösa) finns kvar hos Crearome, 410 kr/5 kg + frakt. Hittas under rubriken "Vegetabilisk matolja".

*

Jag betalade 560:- för en hink med 5 kg kokosfett "Kokos Eko" (= utan smak) från Crearome, inkl frakt (= 112:-/kg). Priset utan fraktkostnad= 410 kr = 82:-/kg
BioFoods kokosfett ("luktfri) från bl a Coop Forum håller samma kilopris.

*

BioFoods kokosfett smakar dock en aaaningens gnutttta kokos, men jag känner bara av smaken om jag äter den som den är, inte i mat eller kaffe/thé. Men så är den inte klassad som "smaklös" heller, utan endast som "luktfri" (vilket fult ord i detta sammanhang…)
Däremot minns jag inte att Crearomes kokosfett har någon smak alls (den 'smaklösa' varianten alltså).

Skrattande

Jodå, överkomligt och enkelt lär det nog bli, du kommer att hitta ditt kokosfett! Håll bara korpgluggarna öppna.

Chinilla
0

#32 Okey vad bra att den fanns kvar. Såg den inte då jag tittade sist. Den jag köpte tidigare var Crearomes kokosfett med smak (1 kg). Jag var redan då egentligen ute efter 5 kg burken med smak, men vågade inte köpa så stor förpackning förren jag smakat den. Så därmed köpte jag den mindre förpackningen först. Egentligen vill jag helst ha med smak, men kan tänka mig köpa utan för prisets skull. Dock inte nu somsagt.

Ja frågan är ju bara om möjligheterna till att de tar in (eller har börjat ta in) Biofoods i affärer här. I Stockholm sker ju ofta saker så mycket tidigare än i mindre orter ute i landet. Väntar lika ivrigt på Carbzones brödet också som inte heller finns i affärer här ännu. Så sådant där kan ju i värsta fall ta år =/.

Andina
0

Glad Det kommer nog - och du kan ju alltid be dem att ta hem produkter. Har Coop i Stockholm Biofoods kokosfett, så kan det inte vara så långt till att Coop på andra håll också tar hem, särskilt om produkterna efterfrågas… Så, tryck på du också. ;)

Jag bakar eget bröd (de få gånger jag äter bröd) - det finns jättegoda recept här på KiF. Använder bakmaskin också, enkelt, gott och billigt.

Chinilla
0

#34 Jag bakar också olika sorters lchf-bröd så för min del funkar det jättebra. Det är mest för barnens skull som jag vill köpa carbzone bröd, så de får ett bättre alternativ till vanligt bröd. De gillar inte bröd som inte smakar exakt som vanligt bröd. Suck

papope
0

Hej Chinilla!

Jag är också örebroare och jag köper mitt kokosfett på Stadsträdgården, plastburkar av just nu bortglömt märke, ca 4-500 g. Sist köpte jag både med och utan smak. Priset var knappt 50 kr för smaklös och runt 80 (tror jag) för den med smak. Uppfattade det som inte alltför dyrt. Cocosa utan smak kostar runt 90 kr för den utan smak och finns på hälsokosten på Drottninggatan, nära Mc Donalds Skäms.

Andina
0

(#36 - Det låter som att det kan vara BioFoods kokosfett. Va' bra, då hittar du säkert ditt kokosfett, Chinilla!)

Chinilla
0

#36 Nämen åh vad bra. Jag har köpt Cocoosa förut på hälsokostaffär vid Marierberg köpcentrum, och då var det avsevärt mycket dyrare. Tack så hemskt mycket för tipsen! Skrattande

#37 Ja tänk då kanske det ordnar sig med att hitta ett vettigt kokosfett även för mig. Glad

KatNyb
0

Ibland brukar jag unna mig te med lite honung i. Men det kanske inte är så lämpligt att dricka varje dag. Mitt favoritte är Friggs rooibos med blåbär och vanilj.