Grytor- behöver recept!
Jag skulle gärna vilja ha era bästa recept på grytor och stekar. Jag är så dålig på detta, men har en hel del älgkött i frysen som jag skulle vilja bli bättre på att utnyttja. Även t.ex hela karrébitar och bitar av nötkött skull jag gärna vilja ha tips om.
Tackar!
har du sökt på "gryta" här på siten? Det kommer upp många recept då! I väntan på att någon skriver här!

Jag använder aldrig recept, men jag brukar göra så att jag bryner kött i lagom bitar och steker på lite grovhackad lök och ibland lite svamp. Sen lägger jag över det i en annan gryta (om jag inte stekt i stekgrytan, jag gör lite olika), saltar och pepprar, lägger i hemkokt buljong från frysen, häller över lite grädde, lägger i kryddor som timjan, hela pepparkorn, och kanske ett par lagerblad. Sen är det bara att låta det puttra i en timme eller två. En skvätt vin är gott i också, fast inte om jag gör i järngrytan. Svårare än så behöver det inte vara!

Hela karrébitar brukar jag marinera några timmar i en blandning av olja, limejuice, hackad vitlök, färsk chili, hackad färsk ingefära, lök och lite vad som faller mig in, koriander kanske. Sen är det bara i med termometern och in i ugnen!

Äter du kålrot, rotselleri, morot och palsternacka? För isåfall har jag en underbart god gryta. :)
Tack för tipsen! Sökte och hittade en tråd om grytor, många bra tips där. Aniara, det lät både gott och smidigt, ska testa med hel karré, så fort jag varit i affären.
Kålrot och rotselleri har jag aldrig använt, men det kanske är dags att testa? Orkar du, så får du gärna skriva ner receptet!
Här är en oanständigt god chili som jag brukar göra på högrev, gärna gräsbetekött. Glöm allt du lärt dig om chili con carne , laga denna o njuut!
Enda justeringen är att ta bort maizenan och ev minska på krossade tomater. Nästan ännu godare m chipotlechili än ancho också
Viltgryta
600 g älg- eller nötkött
smör
1 dl rödvin
2 msk kinesisk soja
½-1 buljongtärning utan glutamat
2-3 dl vatten
10 krossade enbär
1 krm svartpeppar
1 lagerblad
6 hela kryddnejlikor
rosmarin, timjan, salvia, lite paprikapulver
(2 morötter)
50 g hasselnötter
(2 msk dinkelmjöl + vatten)
2-3 dl grädde
Skär köttet i bitar, ca 2x2 cm stora. Bryn köttet i smör i en järngryta. Slå på vatten, rödvin, soja och smulad buljong. Koka upp grytan och tillsätt sedan kryddorna. Låt köttet koka i 30 min. Späd grytan med vatten eller vin vid behov. Låt köttet koka i ytterligare 30 minuter och tillsätt därefter morötterna skurna i stora bitar. Gör en redning av vatten och mjöl och slå på den. Låt grytan koka upp igen och häll på grädden. Efter ca ytterligare 30 minuter är det klart. Strö över hasselnötterna.

Bryn grytbitar av nöt eller gris. Häll i en stor gryta och fyll på med följande grönsaker.
Purjolök
Morot
Kålrot
Rotselleri
Palsternacka
Paprika
Sötpotatis
1 tomat
Lägg även i lite slantar av chorizokorv.
Häll på ett par dl vatten. Krydda med t ex salt, peppar,chilikrydda.
Låt stå och gotta ihop sig minst en timme till köttet är mjukt.
Man kan välja hur mycket vatten man vill ha så klart. Jag vill ha den mer som en gryta. Grönsakerna blir väldigt goda när de nästan kokat sönder, och sötpotatisen fördelar sig så det blir mustigt.
Sist men inte minst häller man i lite grädde.
Detta är numer min absoluta favoriträtt :)

Enklaste köttgrytan hemma hos mig (omarbetat från grekisk husmanskost) 6-8 portioner
ca 1 kg kött
olivolja att fräsa köttet i
1 riven färsk tomat
1-2 nävar haricot verts
1 liten riven gul lök
1-3 hela vitlöksklyftor
vatten och ev köttbuljong
Ca ½-1 dl torkad persilja (ja jag är kryddoholic..)
Salt och peppar
Fräs grytbitarna (enbart för att jag gillar stekyta, köttet blir ju koks sen ändå) i olivolja. Lägg i riven lök, hela vitlöksklyftor, riven tomat och fräs någon minut. Lägg i övriga ingredienser och fyll på med vatten så att det blir en gryta. Koka upp och låt småkoka runt trekvart. Stäng av och låt grytan 'sätta sig', dvs låt smakerna vila lite och blomma ut. Det här är typiskt en sån rätt man tycker är godare 1-2 dagar efter tillagning.
# 6 du måste missat lägga in receptet!
#10 Du har så rätt så! Här kommer det!
http://www.recept.nu/1.135491/jens_linder/soppor_grytor/kott/texas_chili_con_carne
jag gör ibland denna grytan: 4-5 port
500 gram nötkött eller fläskkött (kyckling går oxå bra)
2-4 msk smör att steka i
1 burk (400-500 gram) krossade/passerade tomater
2 vitlöksklyftor - pressade
1 gul lök- finskuren
3 morötter, delade i bitar
salt,peppar
Bryn köttet, salt och peppra. Häll på tomaterna + det andra.
Koka på svag värme ca 1 - 1,5 timme - eller tills köttet känns mört. lite olika koktid för olika kött.
Häll sedan på:
3-4 dl grädde
4 msk finklippt persilja
smaka av med paprikapulver.
OM man vill ha en tjockare o krämigare gryta så blandar man i ½ - 1 paket Philadelphiaost.
tycker man om stark smak så är 2-3 tsk sambal oelek att föredra
Godast dagen efter när man värmer på den igen!!
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Många tack! Nu när jag har frysen full med älgkött måste jag ju bli duktigare på att använda det. Grejen är nog att låta köttet koka länge, så att det blir mört.Och kör man det i ugnen,så ska man inte ha för hög värme, utan köra det längre istället. Har jag fattat rätt?
Tack för alla tips!