Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6647 ggr
nilekatt
0

Gris nödvändigt?

Dum fråga kanske… Finns det någonting i fläskkött (t.ex. någon vitamin eller fettsyra eller annat nyttigt) som man går miste om, om man inte äter fläskkött? Då tänker jag främst på karré, färs och fläskfilé.

Jag äter nämligen en hel del av dessa sedan jag la om kosten. Men jag känner tyvärr att jag inte kommer att kunna äta så mycket fläskkött i det långa loppet eftersom min man inte äter det p.g.a. sin religion. Det känns inte hållbart att vi alltid ska laga skilda maträtter varje dag, vi vill kunna laga mat som vi båda kan äta (han äter dock inte LCHF). Jag kan tänka mig att fläskkött inte heller kommer att stoppas i våra barn, när vi väl får sådana. Oskyldig

Annat kött som vi båda äter är nöt, får, get, fisk, skaldjur, kyckling, kalkon, vilt (ej vildsvin) samt kyckling- och nötlever.

Så…är jag bara fånig som utöver detta tror att jag måste äta fläsk för att min kropp ska få allt den behöver? Glad

Aniara4
0

Nejdå. Fläsk äter vi mest för att det är fett, billigt och gott. Om något finns det en liten risk att industrigris innehåller lite väl mycket omega 6. Det går alldeles utmärkt att äta andra sorters kött istället, tänk bara på att lägga till en smörklick eller fet sås om du äter magert kött!

Zepp
0

Som du säger i vissa kulturer äter man inte fläsk överhuvudtaget.. så det kan knappast räknas som något essentiellt livsmedel.

Däremot har jag bestämt för mig man äter betydligt mer lamm i dessa kulturer.

Sen så som redan nämnts, egentligen är det svårt att få tag på fläskkött som är ekologiskt och sånt som skulle ha gjort det nyttigare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JAUS
0

Ärligt talat så är nog fläskkött generellt sett det sämsta köttet näringsmässigt med tanke på vad grisarna får för föda. Vildsvin är nog dock utmärkt mat.

nilekatt
0

Jo, visst är det så att främsta anledningen till att jag äter mycket fläsk just nu är att det är billigt. Skönt att höra att det inte är essentiell föda Flört

#2 Där min man kommer ifrån äter man allra mest fisk. Därefter är get- och fårkött favoriterna. Nöt och kyckling äter man också ibland. Om vi hade haft råd lovar jag att min man hade köpt hem ett helt lamm och stuvat in i frysen med jämna mellanrumSkrattande

#3 Intressant, vi pratade faktiskt om det härom dagen. Han förklarade att anledningen till att han inte äter gris är just att han anser att köttet är onyttigt, att man aldrig vet vad en gris har ätit eftersom de är allätare (nu menade han i.o.f.s. grisar som går ute och bökar och inte västerländska industrigrisar). Han har en annan gång berättat att han aldrig skulle äta t.ex. krokodilkött, för att man inte vet vad krokodilen kan ha ätit (den kan ju ha ätit en människa t.o.m.) I hans kultur och enligt hans tro äter man enbart vildfångad fisk och gräsbetande djur - det är bäst för hälsan, anser man.

JAUS
0

#4 Ungefär så resonerar jag också angående rovdjur. Gifter koncetreras för varje steg upp på näringskedjan och rovdjur som äter andra rovdjur får i sig mest, så därför äter jag inte andra rovdjur. Tyvärr gäller detta även fisk, så rovfiskar bör man vara försiktig med. Själv äter jag knappt fisk överhuvudtaget dels pga gifterna men även utfiskningen väger mycket tungt.

Aniara4
0

#5 Ett starkt argument mot kannibalism om man skulle behöva ett! Skrattande

JAUS
0

#6 Äh, du kan ju fortfarande äta veganer. FlörtSkrattande

"Vegan diet" får då en helt ny betydelse. Förvånad

Aniara4
0

#7 Men de brukar vara så magra och eländiga, inte mycket kött på en sån! Flört

Aniara4
0

Nån som vet om en ekologiskt uppfödd vegan har bättre omega 3/6-balans än en som käkat mycket industriodlat spannmål och annat artfrämmande?

JAUS
0

#8 Det är väl bara att äta fler. Tungan ute

#9 Du får väl börja att föda upp dina egna veganer för att vara säker på att få rätt fettbalans. Cool

nilekatt
0

#5 Jo, det gäller ju tyvärr även fisk. Men ändå - känslan av att fisk är naturlig föda för oss kan inte förtas när man en sommarkväll står på en udde och metar abborre och gös med kvällssolen i ansiktet… Synd att livet inte alltid är lika naturligt och romantiskt som dessa sommarkvällar. Obestämd

JAUS
0

#11 Tyvärr så är inte naturen lika naturlig som den en gång var innan människan började förstöra den.

[Stella69]
0

#4 vilket naivt och huvudlöst tankesätt.

Skulle grisarna som hamnar i köttdiskarna matats med människokött!! Knappast.

Däremot så knaprar fiskarna gärna på döda ting som hamnar i deras väg. Lätt fånget så att säga :)

nilekatt
0

Intressant, vi pratade faktiskt om det härom dagen. Han förklarade att anledningen till att han inte äter gris är just att han anser att köttet är onyttigt, att man aldrig vet vad en gris har ätit eftersom de är allätare (nu menade han i.o.f.s. grisar som går ute och bökar och inte västerländska industrigrisar). Han har en annan gång berättat att han aldrig skulle äta t.ex. krokodilkött, för att man inte vet vad krokodilen kan ha ätit (den kan ju ha ätit en människa t.o.m.) I hans kultur och enligt hans tro äter man enbart vildfångad fisk och gräsbetande djur - det är bäst för hälsan, anser man.

#4 Var fan skrev jag att grisarna skulle ha matats med människokött? Naiv och huvudlös kan du vara själv. Uppenbarligen kan du inte heller läsa.

nilekatt
0

#13 menade jag såklart…

[Stella69]
0

Förlåt!

Tog fel på krokodilerna och grisarna.

karinafp
0

Lätt gjort, de är ju så lika… Tungan ute

nilekatt
0

#16 Förlåter dig Stella69. Ursäkta om jag lät otrevlig!

#17 Hahaha, ja verkligen! Skrattande