LowCarb bok vinner pris i USA!
Jag trodde inte mina ogon nar jag laste min mail:
http://lowcarbdiets.about.com/b/2010/11/07/low-carb-diet-book-wins-2010-award.htm?nl=1#

Oerhört roligt! I USA har lowcarb varit stort sen början av 90-talet framför allt tack vare Atkins som varit en pionjär inom detta. Såg i förordet att författarna tackar just honom för det arbete han gjort. Vår egen svenska variant LCHF är ju i stort sett samma sak som Atkins, så det är ju extra roligt att "livsdieten" uppmärksammas.
Hoppas detta gör att låg-kalori-frälsta-svenskar tänker till angående sin attityd gentemot andra dieter. Alla vägar bär till Rom… :)

Riktigt kul nyhet - detta kommer göra att betydligt fler får upp ögonen på LCHF i USA, tror åtminstone jag.
#1 haha, så väldigt olika uppfattningar om hur stort lowcarb är i USA! Finns ju en tråd om hur LITE känt det är där också!
Lowcarb i USA har väl mest diskuterats i diabeteskretsar och då är det ju Bernstein som är den stora gurun.

Man skall inte överdriva Lowcarbs betydelse i Sverige heller.. gå bara till vilken afär som helst och kika på vilka varor som säljs mest.
Vi kanske på sin höjd har kyckats få folk att fatta att naturligt fett inte är livsfarligt?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Men faktum är ändå att det numer finns tre olika sorters smör även i min lilla ICA-affär! Jag tror att vi smyyyyger oss in
. Och numer råkar man på LCHFare "av misstag" ibland. Det hände aldrig för ett par år sedan! Det visade sig här att närmaste grannen körde LCHF. Det tyckte jag var kul! Har även flera vänner i periferin som också är engagerade LCHFare.

Dr Atkins jobbade hart in i det sista for att fa fram sina ideer. Han var aldrig accepterad aven om hyllorna borjade ha varor med hans namn. Detta har inget med acceptance att gora, detta ar kommers.
Jag kommer bara ihag ett fatal intervjuer med honom, och han sags alltid med skepticism och som en udda person. Doktorsmaffian som styrs av enorma ekonomiska intressen gjorde allt for att discredit honom, eftersom de skulle forlora stort om det visade sig att hans ideer faktiskt fungerade.
Jag ar radd att sa fort Dr Atkins var dod sa forsvann lowcarb valdigt fort fran folks intresse och darfor fran hyllorna. Det fanns flera tidningar, nu finns det ingen. Atkins bocker finns men man hittar dem mest i andrahandsaffarer.
Lobbyn emot lowcarb kom ut i full attack mode efter hans dod. De aven fick tag pa hans autopsy report och menade att Dr Atkins dod var orsakad av hans overvikt/daligt hjarta = bov = lowcarb :0(
Naturligtvis visade det sig vara helt fel men det fick ju inte lika stor spaltplats eftersom det inte fanns lika stora ekonomiska intressen bakom denna uppgift.
Lowcarb ses fortfarande som en fad har i Staterna, och det ar manga som inte kommer ihag det riktiga Atkinsarbetet.
Det som offciellt gar under Atkinsnamnet idag har egentligen inte mycket att gora med vad Dr Atkins foresprakade.
Varunamnet Atkins saldes efter Dr Atkins dod och hans fru Veronica tog avstand fran vad de nya agarna kallar Atkins.
GI daremot tror manga att de foljer. Orsaken att GI ar populart ar for det verkar som om man kan 'eat the cake and have it, too'.
Det ar bara att borja om fran phase 1 om man har lagt pa sig igen efter att man har atit for mycket av fel saker. Det har bara blivit en annan version av jojobantning.
Men, med lowcarb … gar folk inte ner x kgs pa x tid sa hoppar de av, sager att det inte fungerar, och gar vidare till nasta 'diet'.
Det som ar svarast ar att fa folk att forsta att man inte kan aterga till de gamla (o)vanorna om man har gatt ner, utan att man maste andra sin livsstil. Darav GI-polulariteten.
Man kan ju alltid hoppas :0)
Tyvarr, FINNS redan manga, manga bocker om lowcarb och ocksa massor med kokbocker for lowcarb skrivna av nagra diehards (Dana Carpenter, Jimmy Moore, Johnny Bowden, Drs Eades med Protein Power etc..,). Dessa har jobbat i aratal for att lowcarb ska bli accepterat men det ar uphill all the way. Min favorite ar Dana eftersom hon inte predikar och hon lever som hon lar. Dana har skrivit flera kokbocker och skrev spaltmetrar for flera dagstidningar, men det senare avvecklades (efter Atkins gick bort) tills hon bara har en privat websida www.holdthetoast.com.
Laura Dobson pa www.lowcarb.about.com skriver om lowcarb se'n manga ar tillbaka, men, hon luckrar mer och mer och lutar sig litet val mycket mot GIhallet ibland. Men, som utgangspunkt kan man hitta varre.
Har hittar du lowcarb chocolate pa hyllorna, och sa dessa s.k. GI produkter … vill man ha na't annat sa ar best bet internet. Det spelar ingen roll hur stora affarerna ar har, tanken kommer osokt : VAR AR MATEN i allt detta? Den storsta skillnaden ar att i Sverige paverkas folk av sa litet … tva dagstidningar med stora rubriker och Voila! … har beskrivs lowcarb fortfarande som en udda diet pa nagon veckotidnings framsida.
Inom diabetesvarlden sa finns det flera lakare som antagit lowcarb (och antagligen manga som gor men inte sager det hogt), men offciellt ar de i minoriteten.
Sag namnet Dr Bernstein till en vanlig lakare han skulle nog se tamligen sa oforstaende ut. Den officiella stallningen och raden som ges for ovrigt, bade nar det galler diabetes och kolesterol later misstankt lika vad som ges i den traditionella lakarmiljon i Sverige :0( Det ekonomiska styr allt har … (o)halsa ar bara en kommers som allt annat.

#3 Hehe, nä det jag skulle skrivit är kanske att Atkins var stor, precis som gun92884 påpekar. Det säger kanske mer om min ålder än om något annat.
#7 Nu när du skriver det så minns jag ju hur det låg till och den fula smutskastningskampanjen mot honom. Men det var ju samma sak när Jane Fonda fick sin hjärtinfarkt när hon var ute och joggade…
Läste statistik på att innan Atkins gick bort, var det ungefär en av tio i Nordamerika som använde sig av hans diet - men det var i början av 2000-talet. Första gången jag hörde talas om Atkins var dock i början av 90-talet om jag inte minns fel, så kanske hade han en "storhetsperiod" då också?
Jag antog att hans diet var bättre känd än vad den verkar vara. Jag läser en del amerikanska tidningar, men det är ju stor skillnad på att befinna sig i Amerika och att läsa om det….
Å andra sidan Googlar man på Atkins får man ju nästan 14 miljoner träffar (att jämföra med LCHF som har 323000 ca). Sen har man ju läst om alla kändisar som äter enligt Atkins, South Beach, Zone eller andra lowcarb-dieter. Ovanpå det så finns ju alla böcker som Dr Atkins gett ut sen 70-talet, varav den senaste legat etta på New York Times bestseller-list - så lowcarb och Atkins kan ju inte vara helt okända over there.
Gun92884 - du verkar ha ordentlig koll på Atkins! Visste inte att hans "varumärke" var sålt. Jag har läst en del böcker (bl.a. Dr Atkins New Diet Revolution), men de kanske inte ens är "riktiga" Atkins…?
Tycker annars det är väldigt likt vår LCHF och läser på många Atkins-sidor på nätet. Atkins passar bra tycker jag när man vill gå ner i vikt - bättre än LCHF på sätt och vis eftersom han är otroligt tydlig med vad du får och inte får äta. Här i Sverige känns det som om det fortfarande är trial and error som gäller på sätt och vis. Men det är nog en smaksak.

Boken som bara ar Atkins i namn ar: "New Atkins for a new you" …
'Dr Atkins Diet Revolution' ar 'biblen', och 'Dr Atkins New Diet Revolution' ar denna med nya ron inlagda. Ingenting som andrar grunderna, men jag tror att Dr Atkins borjade saga att man skulle ta det lugnt med mejeriprodukter eftersom en del inte klarade av dem.
Min forsta Atkinskontakt var pa sent 60-tal. Hans diet hade precis borjat gora sig kand i Europa. Det fanns en svensk skadespelerska (Christina Schollin? Wahlgren?) som alltid var pa omslaget pa Damernas Varld nar hon provade nya dieter och hon hade borjat Atkinsdieten och tyckte den var toppen. Mamma skickade svenska tidningar till mig eftersom jag bodde i Scotland och jag laste dieten och holl med Christina nar jag kunde ata mat OCH ha min gin and tonic eller whisky ifred :0)
Joda, det blev en liten Atkinsuppgang pa slutet av 90-talet. Men, som sagt, sa fort han dog sa tog det inte manga manader forran Atkinsprodukter forsvann fran affarerna och folk provade na't annat.
Att du ser sa mycket 'Atkins' nar du gor en search ar for att sa manga anknyter till Atkins och aker snalskjuts, vare sig de ar Atkins eller inte … 'Atkinsinspirerat' etc.., Manga har ju svart att saga South Beach eller GI utan att i samma andetag saga Atkins vare sig det ar berommande eller inte …

Var på väg att köpa "New Atkins for a new you", men då avstår jag det inköpet och håller mig till de gamla beprövade böckerna.
Har även "The Atkins Essential", som jag ser är publicerad först 2004 - så kanske den är från de nya ägarna?
Visste inte att Christina Schollin-Wahlgren gått på Atkins, men det förvånar mig inte. Hon hade som sagt en förmåga att synas i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Annars har jag läst att bl.a. Halle Berry äter Atkins pga diabetes och att både Aniston och Jolie gått på samma diet, förutom att de haft samma karl då! Men dieter i Hollywood är väl lite av en modegrej antar jag - och bara hälften är väl sant.

Det är nya Atkinsboken uppdaterad med ny huvudförfattare med vad jag förstår lite nya vetenskapliga rön.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
# 5 nä precis… det skrev jag i den förra tråden också!

Mer kommers. Jag lyssnade pa intervjun och han ar en av 3 lakare som ombads utav fabrikanter av Atkins PRODUKTER att skriva en 'updated' version av Atkins dieten. Det ar dar hela problemet ligger … det finns ingen updated version utav Atkins. Hans grundprinciper har aldrig andrats.
Denna 'version' ar tillrattalagd sa att folk inte blir radda att de maste forsvara att de foljer Atkins. Boken ar skriven sa den ska locka folk fran GIanhangarna sa de kanner sig OK med att kopa Atkinsprodukter. Jag skulle kalla denna bok 'Atkins Light' :0)
Denna lakare ar fran Duke University, NC, vars bariatric department ar mest kand for sin drakoniska Rice Diet … ingenting annat an risrisris pa menyn.
Intressant att hora att han ocksa anser att kramp inte ar ett valdigt vanligt problem bland lowcarbers, nar det ar i min erfarenhet ett utav det vanligaste problemen, och ett problem som skrammer folk eftersom det kan vara valdigt smartsamt.

… undrar hur manga som nu forsoker gora likadant? … suck …
http://www.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.professor/index.html
Någon som här som läst boken?