Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 8038 ggr
Eruts
2010-11-09 12:22
0

Statiner

Rätt medicin kan minska risk för ny hjärtinfarkt

Ny forskning från Uppsala och Lunds universitet visar att det finns en ökad risk att äldre personer som fått hjärtinfarkt att drabbas igen eftersom de inte får rätt medicin. I studien har forskarna följt omkring 15 000 svenska hjärtpatienter, och de har funnit att behandling med kolesterolsänkande mediciner minskade dödligheten i hjärtinfarkt med upp till 44 procent för hjärtinfarktspatienter som är över 80 år, rapporterar Vetenskapsradion. Men trots detta var det endast var fjärde av de äldre personerna, som deltog i studien, som fick kolesterolsänkande mediciner, så kallade statiner, utskrivna.
Jan Nilsson, professor i hjärt-kärlforskning och en av studiens författare, berättar för Vetenskapsradion att det finns flera nackdelar med undermedicineringen.
- 80 åringar i dag är ofta väldigt friska och har ett aktivt liv och jag tror att de vill ha ett så gott skydd mot en ny hjärtinfarkt som de kan få. Dessutom är det en kostnad för samhället om man får en ny hjärtinfarkt eller stroke, säger han.

Läs mer

Hjärtinfarkt >>

Hjärt- & kärlsjukdom >>

Fokus: Kolesterol >>

Källa: Vetenskapsradions nätupplaga 2010-11-08 © Netdoktor.se Jozephine Hagenlöf

PerH
2010-11-09 13:16
0

Ingen nyhet egenligen, endast ett pressmeddelande gammalt tillbaka.Skrattande

Jag läser en kommentar hos Vetenskapsradion att

"Det hade varit bra om redaktionen även talat om att studien publicerades den 30 mars och att bakgrunden till uppmärksamheten nu är Hjärt-Lungfondens novemberkampanj för att samla in pengar till infarktforskning.
Nu ges intrycket att studien är en nyhet."

Katti
2010-11-09 13:24
0

Om man ska vara krass och prata samhällsnytta bara - är det inte mest "lönsamt" om 80-åringar dör? Känns konstigt med den vinklingen tycker jag!

PerH
2010-11-09 13:42
0

Slutsatsen i referensen:

Statiner är förknippat med lägre kardiovaskulär dödlighet hos äldre efter infarkt, utan att öka risken för utveckling av cancer hos patienter.

Aniara4
2010-11-09 14:08
0

#2 Jag kan känna lite likadant, även om det känns cyniskt. I reklamen för Hjärt-Lungfonden pratar de ofta om hur många som dör i hjärtinfarkt. Klart att det är många, det är vår vanligaste dödsorsak och folk dör hela tiden. Gjorde de inte det skulle vi snabbt få gigantiska befolkningsproblem. Jag tycker man spelar på folks dödsrädsla på ett oschysst sätt i reklamen. VARJE SEKUND DÖR NÅGON! OH NO, STOPPA DETTA HEMSKA DÖENDE, NÅGON!

Om någon som är över 80 dör av en hjärtinfarkt är det ingen katastrof i mina ögon, även om det förstås är sorgligt för de anhöriga, och i vissa fall kan det kännas svårt om man tror att personen hade kunnat ha flera bra år kvar. Men är det en 40-åring är det en annan historia, sådana dödsfall får man gärna anstränga sig för att förhindra.

Men något måste vi ju dö av. Skulle man till äventyrs lyckas minska antalet hjärt-dödar i befolkningen över 80 skulle per definition någon annan dödsorsak öka. För någonstans i den åldern, eller lite senare om man har tur, så är det slut.

PerH
2010-11-09 14:44
0

Vård är ju inte fel, även om man är till åren kommen.

Mor min fick nya klaffar vid 80, Karolinska sjukhuset utförde operationen, hon fick efter detta ytterligare 12 år, blev 92.

Katti
2010-11-09 15:03
0

Jag menar absolut inte att äldre människor inte ska få den vård de behöver. Men jag reagerade på den här meningen, som jag tycker säger emot sig själv: "Dessutom är det en kostnad för samhället om man får en ny hjärtinfarkt eller stroke" (läs den i sitt sammanhang i #0).

PerH
2010-11-09 15:44
0

OK, läser den i sitt sammanhangSkrattande

Tror inte du menade illa, ville endast bredda.

Absolut bäst en kostomlägning, i brist på sådan vore daglig acetylsalicylsyra bättre än statiner,  denna är ju erkänt bra för hjärtat och alla har den hemma.

Vetenskapsradion kanske skulle gjort tillägget:-) Det går lika bra med "selleri" (acetylsalicylsyra)

Per_W
2010-11-09 16:18
0

Wow!!! En randomiserad, dubbelblind läkemedelstudie där man följt 15 000 patienter!?!

NOT!!!

Ytterligare en meningslös observationsstudie som som påstår sig bevisa att äldre människor har nytta av statiner för att minska dödligheten i hjärt- kärlsjukdom. Något som randomiserade, dubbelblinda studier aldrig lyckats visa.

Primulan
2010-11-09 20:09
0

Är av den åsikten att alla människor har ett lika värde.