Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 8323 ggr
Agnez94
11/7/10, 7:17 PM

Shiratakinudlar

Hejsan alla glada!!!

Jag undar om det är okej att äta shiratakinudlar som LCHF:are eller är det nåt mysko med dem. De verkar helt otroliga ju bara 0,3g kh/100g. Hur är det med mängd, behöver man äta väldigt mycket av dessa för att bli mätt? Finns det någon "bieffekt" av nudlarna? Väldigt nyfiken!

Annons:
[stuxen]
11/7/10, 7:51 PM
#1

Visst kan du äta dessa om du tycker det är gott. inget negativt med dessa förutom att det som sagt bara är tillbehör och innehåller bara fibrer och vatten typ 80 - 90% vatten.
Så mätt är frågan om du kan bli, magen kan ju bli full givet, och mättnadskänslan försvinna men det ger ju ingen energi. men mat skall ju vara gott så varför inte.

gun92884
11/7/10, 8:00 PM
#2

Shiratakinudlar ar mest fiber (glucomannan) och vatten sa gar utmarkt att ata nar man vill ha na't som paminner om pasta. Det finns 2 olika sorter, en 'enkel' sort som ar gjord pa enbart kunniyakirot och vatten och se'n en sort som ar blandad med tofu och darfor litet, litet mer kh, men inte sa mycket sa det ar na'n storre skillnad mellan dem. Jag tror skillnaden ligger mer i 'mouth feel'.

Har ar de valdigt populara och det behovs inga stora portioner for de har mycket mer tuggmotstand an vanlig pasta. Dessutom ar de smaklosa sa passar bra att blanda med olika saser. De luktar litet fiskaktigt i paketet vilket man kan fa bort genom att skolja dem ordentligt och se'n koka upp dem i vatten som se'n halls av. Manga steker ocksa shirakati i en TORR stekpanna for att krispa till dem litet och ocksa fa bort fisksmaken. Det gar inte att koka sonder shiratake … de ar alltid 'al dente'.

MissMullig
11/7/10, 8:09 PM
#3

Finns redan en gammal tråd om just dessa kolla runt får du se .

skogs-tolva
11/7/10, 11:02 PM
#4

Åh som ersättning för spaghetti till köttfärssås, tom barnen och den kräsne sambon hyllar dessa!

Ibland kan bara längta efter en portion med köttfärssås och spaghetti och då är detta det ultimata alternativet för oss.

elina88
11/8/10, 7:10 PM
#5

Jag blir jätte mätt av shiratakinudlar. Brukar äta som en häst i vanliga fall, men med dessa nudlarna säger det stopp ganska fort.

[stuxen]
11/9/10, 11:29 AM
#6

mätt ja med det ger ingen energi, bara bukfylla, dvs ät för att det är gott inte för att det ger något annat än att det är gott.

Annons:
JAUS
11/9/10, 1:01 PM
#7

Eftersom shiratakinudlarna ger minimalt med energi, (fibrer ger dock faktiskt 2 kalorier per gram) så får man se till att såsen innehåller tillräckligt med näring och energi.

Bibban
11/9/10, 2:09 PM
#8

Jag gillar också S-nudlarna och en positiv bieffekt för mig var att jag fick sopskåpet i köket mer välstädat än på många år.

Lukten var kväljande och jag var övertygad om att något eländigt gammalt räkskal hade ramlat ur soppåsen. Det var innan jag lärde mig att både nudlar och påse måste sköljas läääänge för att den fasansfulla doften ska försvinna. Men gott blir det!

Taba2010
11/9/10, 5:16 PM
#9

Var köper ni det här? Vanliga matbutiken? Låter som något man borde prova på Glad

gun92884
11/9/10, 5:24 PM
#10

#9

Affarer som saljer asiatisk mat, speciellt om de har japanska varor, har dem i kyldisken. Kolla noga pa ingredienserna eftersom det finns manga olika nudlar och de ar inte alla lowcarb.

Dessa nudlar har ingen egen smak nar de ar kokta, men luktar starkt (fisk, litet unket … det beror pa hur kanslig du ar for lukter) nar de ar raa, och det basta sattet att  bli av med lukten ar att koka upp dem i vatten. Lat dem koka ett par minuter, hall se'n av kokvattnet och skolj nudlarna och lukten ska vara borta. Det ar ingen fara att man kokar dessa nudlar for lange (som med vanlig pasta), de haller sin 'stadga' aven i langkok.

Upp till toppen
Annons: