Godare än Bregott !
När jag var ner och handlade härom da`n fick jag syn på ett paket med texten "Mjukt smör" från Valio . Det kanske har funnits länge men jag har lyckats missa det. 25:- kostade det för 600 g och är helt tillsatsfritt . Det är 75% smör och 25% rapsolja men klart mjukare och godare än Bregott .

Jag tycker bättre om Bregott, men "mjukt smör" är helt okej också.
Valios Mjukt smör och Bregott är precis samma sak det är bara det att förr fick man bara kalla sånt som var 100% smör för smör så det står "matfettsblandning" på Bregottaskarna. Men nu har de antingen tagit bort den regeln eller så byter nog Valios askar namn snart.
Smakskillnaden ligger kanske i skillnaden mellan fiska och svenska kor…
håller med om att den är mjukare än bregott i alla fall i mitt kylskåp - antar det har med mängden olja att göra
tror jag gillar bregott lite mer, men då valios håller sig mjukare i kylen (jag brukar hålla ovanligt kallt i kylen vilket gör bregott alldeles för hårt) föredrar jag det, med valios kan jag bre rejälare lager på mina lembas ;)

Jag tycker att Bregott är så svårt att hyvla med osthyveln… Valios mjuka smör har jag inte testat, men jag misstänker att det är ännu mer svårhyvlat, om det är mjukare… Valios "hårdsmör" är däremot lätthyvlat och gott!

"still lost in space and time"
mm, gillar oxå valios bättre. synd att den inte finns som ekologisk.
och synd att det inte finns lika många smörsorter som det finns ostsorter;)
men med ökad efterfrågan kanske utbudet ökar
Jag tycker att man även ska se till var smöret är ifrån!
"Smör" har ju ett ngt dyrare kilopris, men är från Sverige.
De andra 2 märkena (bl a ) Valio, som fanns i min matbutik kom från Finland resp Holland!
Vi har väl svenska kossor här
o behöver verkligen inte importera!!
//Fat makes Me fit//
Bregott och andra blandningar är onödiga enligt mig, hellre rumstempererat ekosmör än låtsassmör med rapsolja i.
Jag har en liten ostkupa som jag lägger halvkilospaket med smör i, alltså de vanliga från Arla, Milko, Valio, Lindahls. Förvaras i svalt skafferi för perfekt bred-konsistens. :-)
#8 Jag använder också ostkupa till smöret. Praktiskt!!

#6 Instämmer!
Eftersom jag normalt inte äter bröd behöver mitt smör heller inte vara bredbart så jag förvarar det i kylen.
Tycker som ovan skrivet att det är viktigare att smöret är ekologiskt och producerat i Sverige. Och om man vill ha bredbart, gott bregott så rekommenderar jag deras ekologiska variant, eftersom den är mjukare än den vanliga (innehåller lite större del rapsolja) eller att ha det riktiga smöret stående framme i ostkupa.

Riktigt smör har jag aldrig gillat att ha på mackorna, eller ostskivorna som jag numera har det på, och det gäller både kallt och rumstempererat smör, Bregott är godare. Dessutom äter jag inte ostrullar så ofta så att rapsolja inte är optimalt gör mig inget.
#12 Bregott är saltare därför gillar du troligtvis det bättre, använd extra saltatsmör eller salta det själv så ska du se att det smakar mer.

Nej, det är inte där felet ligger. Har redan provat med extrasaltat smör.
Ok, varför är bregottet godare då? Pga rapsoljan, eller?

Rapsoljan kan mycket väl spela in, tycker rapsolja i dressingar är mycket gott.
Själv tycker jag att rapsoljan är i det närmaste smaklös.
Själv tycker jag Bregott mellan är godast och där har de tillsatt vatten som inte smakar nåt alls men av nån anledning blir blandningen godare då. I mitt tycke.

bregott med havssalt är min favorit
#18 Kanske pga av konsistensen? Har du provat blanda i vatten i vanligt smör som jämförelse?

Ingen som har provat att blanda själv?
Igår blandade jag ett halvkilo rumstempererat smör med 2 dl rapsolja och en dl vatten. Mycket gott men LITE för hårt att breda direkt ur kylskåpet. Får testa med 3 dl rapsolja nästa gång. Kanske lite havssalt.
Jag har ingen sval och ganska varmt hemma så det har hänt att rent smör som står framme smälter. Därav dessa experiment.
Någon med erfarenheter?
#21 Gick smöret, oljan och vattnet verkligen ihop?!
Jag är misstänksam mot att Valios bredbara smör innehåller vatten - det är inte alls typ 75% smör och 25% olja som många tror. Fetthalten är 75% - med snabb huvudräkning kommer jag fram till att den definitivt borde bli över 80% oavsett andelen olja. Det var det som fick mig att vända på paketet och läsa - japp, smöret är utblandat med vatten.
Jag gillar inte att betala för onödigt vatten, ännu mindre gillar jag om det nu skulle vara så att Valio har mixtrat med smöret för att få vattnet att blanda sig med det - därav min fråga till dig?
Lade också märke till att det var vatten i Valios. Tyckte det var onödigt och undrar över vilken procenthalt vatten det är?
Här kommer recept på mjuksmör!
220 g smör
1 3/4 dl rapsolja
1½ msk vatten
Skiva upp smöret och lägg i en bunke. Låt stå framme tills smöret mjuknar. Vispa ner olja och vatten med elvisp. Salta efterbehag.

#22 - japp de blandade sig fint med en stavmixer.
Jag tror att temperaturen är avgörande. Har alltid lyckats göra "Brandybutter", där man ska blanda Brandy, smör och socker till en jämn smet, med hjälp av lite tillförd microvärme.