Fruktansvärd behandling för ägg och kycklingkött
Efter detta kommit fram har jag verkligen ingen lust att längre äta ägg eller stödja kycklingarnas och hönsens så kallade liv.
Kommer detta får er att ändra åsikt? Vad tycker ni?
Har verkligen noll förståelse för hur vi kan behandla andra levande varelser på detta sett.
:(
Nej, artikeln får inte mig att ändra åsikt. Jag har jobbat på ett hönseri där djuren gick i lösdrift och de mådde bra. Jag fortsätter äta SVENSK kyckling och SVENSKA ägg. Däremot skulle jag aldrig få för mig att ät utlänsk kyckling eller köpa importerat kött, äter ej kyckling eller ägg utomlands.
Jag gillar inte hur kycklingar, höns, grisar och kossor behandlas men att bli vegetarian är inget alternativ för mig. Inte heller har jag råd just nu att äta etiskt kött och dito ägg. Så det blir till att stå ut med alltihop och protestera så gott jag kan, när jag kan. Men hur har jag inte riktigt kommit underfund med…
Jag vill inte titta på sådana här filmer, men jag har hört från annat håll än Djurens Rätt också, att just höns/kycklingar behandlas absolut sämst. Ohyggligt.
Det vi kan göra som köttätare är som vanligt att inte köpa det billigaste. Jag blir så beklämd när jag går på ICA och ser kyckling för 29:90. Det är inte rimligt. Hur har en sådan kyckling levt? Vi måste kräva rimligare priser (läs: dyrare!) och bättre mat. Det vill säga värdiga uppfödningsvillkor.
Om vi nu inte kan hitta en vettig kycklinguppfödare/äggproducent att köpa direkt ifrån, förstås.
Det finns ekologisk kyckling att köpa, Bosarpskyckling. Men den kostar 89kr kilot där jag bor och det har jag inte råd med just nu…
Vilken åsikt skulle jag ändra? Den att vi konsumenter måste betala för vad riktig mat kostar?
Klart det kan se ut hur fan som helst, så länge det viktigaste är att priset skall vara orimligt lågt.
Ta kontroll själv. Köp ägg/djur från någon bonde som du själv kan se sköter djuren väl.

I princip kan ingenting få mig att inte använda dom bästa näringsämnena som finns tillgängliga för mig själv och mina barn.
Jag slutar altså inte äta ägg för att det finns idioter i matindustrin
Däremot ogillar jag starkt när man behandlar djur illa och försöker så gott det går göra etiska val i butiken även om det kostar mig en extra peng.
#1 Som det står i dokumentet är det inte stor skillnad på den ekologiska behandlingen och detta sker i stor utsträckning i Sverige också.
Precis som man inte visste hur hemskt minkar behandlades (men det kunde man väl iof gissa sig till innan)

… jag laser detta med forvaning … finns inte Matthew Scullys 'Dominion' eller Peter Singers 'Animal Liberation' pa svenska? Dessa forhallandena borjade inte igar … ar svenska publiken verkligen sa okunnig om hur alla djur som det gor kommers med lever … om man kan kalla det leva …
Dominion ar nog det basta man kan lasa om man verkligen vill veta vad som forsiggar, och det ar inte bara matdjuren som lider:
http://www.amazon.com/Dominion-Power-Suffering-Animals-Mercy/dp/0312319738/ref=sr_1_1ie=UTF8&s=books&qid=1289163330&sr=1-1
#6 Dufvor ser ut att vara smarta djur!
Om man har möjlighet att köpa direkt från en bondgård anser jag detta vara det bästa. Då kan man själv se hur hönsen lever och bilda sig en egen uppfattning om de förhållanden som råder. Bodde själv på landet några år som liten och vi hade höns som jag nog skulle bedöma hade en mycket bra levnadsmiljö.
I andra hand är ekologiska ägg bäst och det skulle ju inte vara fel om denna andel (endast 8%?!) ökar. Själv äter jag hellre färre ägg än tummar på kvalitén ifall det är en kostnadsfråga.
Jag tycker inte att det är ett argument att säga att man inte har råd med kyckling för 89 kronor kilot. Det är fortfarande ett billigt kött, jämfört med nötkött t.ex. Men där är folk ofta beredda att betala mer. Kyckling, nej, det ska vara billigt sådeså. Det tycker jag är riktigt dålig stil. Jag köper aldrig annan kyckling än bjärekyckling eller bosarps. Och ekologiska ägg. Och jag lever på strax under existensminimum. Det handlar om att prioritera. Betala pinsamt lite för kyckling som föds upp på antibiotika och tillväxthormoner eller en skälig summa för bra mat på djur som fått vara lite djur iallafall. Det är lite komiskt med hälsoaspekten inom LCHF om man sedan köper sådant kött för jag kan omöjligen tänka mig att den typen av kycklingkött, som fötts upp med så extremt onaturliga medel, är bättre för oss än potatis. Seriöst. Tänk ett varv till ni som köper dessa vederstyggelser. Det pratas ju mycket om gräsbeteskött vs industrikött, motsvarande borde diskuteras för kyckling/fågel.
Själv har jag turen att kunna köpa äggen av grannen… 10 månader av året. När de hönsen vilar köper jag eko ägg…
Det är ju till slut vi konsumenter som bestämmer hur "våra" djur ska ha det. Vill vi/kan vi betala för djurens välfärd… och få bättre mat. Eller väljer vi billiga livsmedel från djurfabriker?

Själv är jag uppvuxen på bondgård så jag har inga som helst dubier angående hur hönsen har det på hönserier.
Därför köper jag bara ekologiska ägg, likaså vad gäller nötkött.. fläsk är btydligt svårare.
Men.. det handlar allra mest om att konsumenter inte vill betala för vad det kostar att producera maten på ett vettigt sätt.
Sen.. om vi inför sådan lag här i Sverige.. då blir det för dyrt och så köper man importerat från länder som inte är lika nogräknade.
Konsumenten väljer hur djuren skall ha det.. det är hela saken.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
jag tycker 29.90 är dyrt för vattensprängd kyckling, jag betalar hellre för vitaminer och mineraler än för vatten, det kan jag få ur kranen…..
om man inte förstår att kvalité = högt näringsinnehåll = blir dyrt… ja då får man nog käka sina utspädda produkter och sitt hårt processade kött, framdrivet av kraftfoder, antibiotika och spannmål…. och hoppas på uppnå hälsa ändå…
men jag väljer att betala för vad riktig mat kostar att få fram. Drar hellre in på annat onödigt= oessentiellt.
#14 Precis så. Det är inte den billiga kycklingen som är billig - den är tvärtom dyr eftersom det är skräp man betalar för. Vatten och tillväxthormonspäckat frigolitkött. Nejtack.
Jag är inte exemplarisk på något vis, går inte genom eld för bästa kvalitet, men när det FINNS ett uppenbart bra alternativ och ett dåligt, då förstår jag inte varför man väljer det dåliga. Ekonomiska skäl.. Jovisst, men som sagt, så är det faktiskt så att det billigaste ofta är det dyraste om man ser till vad man får.
Djurens rätt har ju sin egen agenda. De vill inte att hönor ska värpa ägg åt människor överhuvud taget, det står ju också tydligt i den bifogade filen.
Tycker inte heller att storskalig ägg/kycklingproduktion är bra, men den blir bättre och bättre. Man forskar ju för att få fram en ok miljö. Djurens rätt överdriver och vinklar. Det finns ju frigående resp. sprättalternativ och ekologiska och som sagt är det ingen som vill ha de billigare alternativen så försvinner de….och man kan idag i Sverige inte säga att man måste köpa den billigaste kycklingen, det är en fråga om prioritering.
Förövrigt vill jag bara tala om att antibiotika och tillväxthormoner inte varit tillåtna i djurfoder i Sverige på många år.
Nä, egentligen är inte Bosarpskycklingen för dyr men jag äter bara kycklingfilé och de har bara hela eller halva kycklingar hos mig. Så då blir det helt plötsligt 178kr kilot för mig när bara hälften går åt. Så dyrt kött köper jag aldrig.
Vore kanske bra om de inte hade skelett…nästa avelsmål?
Det är tillåtet att ha några hönor i en villaträdgård, även i storstäderna, om grannarna går med på det.
Hade själv några stycken i tidigare. Det är hemtrevligt att se dom gå ute o picka. Eftersom det bara var 5 st och dom gick ute hela dagarna, så blev det inte mycket jobb med dom heller. Och vilka ägg!! Wow!!
Ja köper endast ekoägg. Käkar aldrig kyckling - då det är alldeles för magert.
/L
Vill inte se på länken men har länge vetat hur det går till. Därför äter jag ytterst sällan kyckling och köper ägg från "egen bonde"!
Ger dock kyckling till hundarna och katterna. Men då är det mest vingar och annat "krafs". Förhoppningsvis biprodukter och inte vad de har dött för…
Lynxx, det går att fixa med en fet och god sås
.
#21 Om du skulle sett klippet skulle du vetat att tuppkycklingarna dödas på löpande band för att bli ormföda. Så det är ju inte så stor skillnad tyvärr…

#22 Men ormar behöver ju också mat … Fast mest naturligt hade varit om ormen själv hade fått döda sitt bytesdjur. Viktigast är väl ändå att djuren har det så bra som möjligt under sitt korta liv. Att de sedan dödas för att bli mat ska inte blandas ihop med deras livsstandard.
#22 Vilket är humanare än om de hade fått leva. De är nämligen flockdjur med en, kanske två tuppar och resten hönor i flocken. De andra tupparna dödas eller jagas bort och det är ju inte så praktiskt på ett begränsat utrymme. Snacka om slakthus då…
Då skulle jag uppriktigt sagt hellre födas som tuppkyckling än som hönkyckling! Vi tror att "frigående" betyder fria hönor, men de är otroligt många på liten yta, så det blir mycket stridigheter om rangordningen mellan dem. "Frigående" hönor är alltid plockade på delar av kroppen, en del, de som är låga i rang, på hela kroppen… Medan frigående hönor (notera avsaknaden av citationstecken!) har sina fjädrar på plats!
#23 Håller med dig! Det är en sak att vi dödar djur för att äta dem. Det kommer vi inte ifrån så länge vi äter blandkost. Däremot innebär inte det att de skall ha haft det hur illa som helst innan vi dödade dem.
Jag tycker inte att det är konstigare att man dödar tuppar för att mata ormar än något annat.
Ormar är köttätare, vi har ormar som husdjur/på zoo etc, där de inte kan jaga själva. Då är det väl klart att vi måste döda djur och ge till dem.