Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 13517 ggr
aftonstjarnan
0

Vikten plus minus noll - för mycket ost?

Hej!

Jag är helt ny här och har försökt läsa mig till hur mycket ost man får äta varje dag men inte hittat något bra svar.

Har kört LCHF i totalt tre veckor med en misslyckad vecka mittemellan (var på konferens…) nu är vecka 2 snart över och jag har bara gått ned 2 hekto (sammanlagt har jag minskat 2, 1 kg) den senaste veckan. Jag börjar misstänka att jag äter för mycket ost - igår blev det en rejäl bit brie+ 2 skivor mozzarella till en bit kött till middag och dagens två mellanmål blev två osttallrikar.

Jag har redan tänkt att skära ned på ostätandet, men min fråga är, hur mycket kan man äta? Som ni kanske förstått gillar jag ost Tungan ute

MimLan
0

Det var lite väl kreativt räknande. Du får nog anse att du började med LCHF för en vecka sedan. Du kan inte hoppa fram och tillbaka när du inte ens är konverterad, det blir snarare nystart. Din vikt handlar sannolikt bara om vätskekilon som är flexibla. En vecka är ingenting, inget man skall utgå ifrån, inget man skal fippla runt i kosten med, etc.

Skippa vågen, plocka fram måttband. Basera måltiderna på riktig mat. Kolla om ett par månader.

Adur
0

Det finns inga särskilda gränser för hur mycket ost man kan äta. De flesta tål ost bra, men tydligen kan kaseinet(?) ställa till det lite grann med insulinet om man är känslig.

Jag håller med MimLan - ät ordentligt med riktig mat (kött, fisk, grönsaker, smör, ägg…) och så käkar du lagom mycket ost.

Hur mycket "lagom" är tror jag ger sig självt om du bara ser till att basera din huvudsakliga kost på riktig mat. Det är nog rätt svårt att överäta ost om man är mätt och nöjd.

Sedan kollar du vikten/måtten igen om några veckor eller så. Glad

Zepp
0

För mig tog det tre månader innan nålen på vågen ens darrade.

Ioförsej hade det nog mest med att göra att det tog sådan tid innan jag lyckats städa mitt huvud och faktist åt något som skulle kunna kallas för LCHF.. fördelen är nog iallafall att jag slapp en massa omställningsbesvär.

Man minskar på kolhydraterna till en lämplig nivå, ersätter energin från dessa med energi från fett, sen äter man sig mätt.. det är den nivån på matintag du skall ligga på.

Om du efter ett tag lyckats komma in i nya rutiner, lärt dig modifiera rätter osv kan du registrera detta på minmat.net, då ser du hur mycket kalorier du drar.. om sådant intresserar dig.

Börja inte med att mickla för mycket med olika komponenter, börja med att dra ner på uppenbart stora kolhydratkällor, ersätt dessa med fetare matvaror, helst sådana näringsrika råvaror som man gör sin mat från själv.

Ät mat, morgon, midag, kväll.. du skall äta dig mätt på mat.. tillbehör är för att höja den kulinariska upplevelsen och skapa en viss variation.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MiaP
0

Det är osten som är busbra som mellanmål. När du blir sugen på något ta en ostskiva med lite smör på i stället för något sött så har du snart kommit över sötsuget och du trillar inte så lätt dit på dåliga gamla vanor.

aftonstjarnan
0

Tack alla för era tips! Det är väldigt värdefullt för mig, har faktiskt klarat en hel vecka nu vilket är rekord för min del när det gäller någon slags diet någonsin. Om jag klarar nästa har jag klarat två utan kreativt räknande, ska bli spännande att se om jag klarar Flört

#4 Jag tycker också att ost är kanon som mellanmål (det var nog rätt så tydligt… Glad), mitt problem är inte att jag bara tar en ostskiva, jag tar en halv brieost och glufsar i mig… Med andra ord är det inte längre socker som drar, misstänker själv att jag kanske äter för lite till dom stora måltiderna ibland. Idag till lunch käkade jag tonfisksallad till exempel, men det är inte så lätt när man käkar lunch ute ibland. Då får det bli sallad utan pasta och då misstänker jag att man får i sig för lite fett.

Minorca
0

Jag åt också ganska mycket briost i början av min LCHF -tid. Perfekt att ha med sig om man skulle man som du skriver får en ganska fettsnål måltid. Med tiden har jag så har ost ätandet minskat.

Jag tror att det är bra ibörjan att man tillåter sig att äta  goda livsmedel med lågt kolhydrater innehåll och inte blir för strikt ibörjan, så det inte blir svårt att låta bli kolhydraterna. Jag upplever suget efter olika kolhydrater minskar med tiden.

[CarnageCandy]
0

Nu var ju visserligen problemet (?) att du äter för mkt ost, men… när jag och mina vänner ska käka t.ex. bakfyllemat och alla förstås ska ha pizza, pommes och andra kolhydratsbomber så tar jag oftast en sallad. En sallad utan bulgur, pasta eller nåt annat bulk (svårt att få typ spenat, broccoli, blomkål och annat götter på en vanlig sylta tyvärr) känns ju… rätt trist. Så, då brukar jag beställa med just extra ost i! :D

Förra helgen slog jag på stort och beställde en sallad med spenat, broccoli, kycklingfilé, ost, kebab och så skulle jag haft bearnasiesås till också men det fick jag aldrig (misstänker att det var nån som sa stopp där ;))…

aftonstjarnan
0

#6 idag har varit en brieostdag för mig, men eftersom jag behövde energi för aerobicspasset så tyckte jag att det är ok. Du har rätt i att det inte är lätt i början för man vet inte vad man ska hitta på att äta, men man lär sig något nytt varje dag - idag har jag käkat "zucchinispaghetti" Glad

#7 Vilken fantastisk sallad, bea på hade varit pricken över i Skrattande

#8 Tack för intressant artikel. Kassein hade jag inte hört om förrän i den här tråden.

Ibland känns det konstigt med allt det här nya, men det är hyfsat enkelt, man behöver inte fylla i något sabla forumlär på nätet så fort man har käkat en ärta så jag hoppas att jag vänjer mig snart. Svårast blir nog den sociala biten, hur göra när man ska käka hemma hos folk? Eller ute på krogen? Men jag tror det är värt det, känns så just nu i varje fall Tungan ute