Mellanmål!!
Hej ni där ute!!
Nybörjade här och nu undrar jag lite om bra feta mellanmål!!?
Skulle gärna få lite bra tips på mellanmål, de äts ofta på jobbet och jag vill kunna äta nåt annat än ägg eller avokado. Tycker mycket om turkisk yoghurt med lite hallon o pumpakärnor…är detta ett ok mellanmål??
Tacksam för svar.
babybel ost är smidigt ibland!

Mellanmål är helt onödiga.. duger det inte med en slät kopp kaffe.
Låt kroppens metabolism vila mellan varven, antingen äter man rejäla måltider och inga mellanmål, eller så äter man rejäla mellanmål och inga måltider.
Ioförsej är det väldigt individuellt med måltidsfrekvens, men en av de stora fördelarna med kosten är väl att man slipper mellanmål?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Babybell är perfekt. Ett nät sådana funkar bra som lunch med :)
Babybel, coops sötmandel & macadamianötter brukar jag ha med mig.
Livet blir enklare om man inte behöver fundera på saken. Vatten, kaffe med grädde eller te funkar fint. Det är knappast någon som står och kräver att du skall äta när du inte är hungrig?
Brukar inte heller behöva mellanmål om jag ätit mej rejält mätt när det är mattid.
Nu vet jag ju inte hur länge du hållt på med LCHF, men jag behövde massa mellanmål i början för att inte bli för trött eller tröttna på att ändra min livsstil. Jag tillhör dem som inte kan äta speciellt mycket på en o samma gång, o då passar det bra att sprida ut det lite. Drack massa äggmjölk lattes på jobbet gärna med kanel, även nötter (innehåller dock ganska mycket kolhydrater), brie ost som inte luktar för mycket, eller ost kuber. Typ. Åt även ibland turkisk yoghurt, men inte så mycket numera. Läs gärna lite trådar om vad mjölkprodukter kan innebära för ditt sockersug (och viktnedgång om du är känslig - om du nu vill gå ned i vikt dvs.).
Nu har jag väl hållit på med LCHF i 4-5 månader tror jag, och först nu på senare tid märker jag att jag inte behöver mellanmål på samma sätt.
Jag tillhör de som måste äta flera mellanmål ännu efter snart 2 år med LCHF (är dock rejält underviktig). Jag äter dock inte ost (tycker det smakar vedervärdigt), men brukar äta nötter, mezeyoghurt, kokt ägg med majonnäs, vispgrädde eller ngt som blivit över från förra måltiden, tex en liten köttbit eller en liten portion köttfärssås. Jag äter inte LCHF för viktnedgång, så jag äter nog betydligt mer kolhydrater än många andra här inne, men det finns ju kolhydratsnåla LCHF-bröd att göra smörgåsar av tex.

Håller med Zepp. Mellanmål bör man undvika. Är ju säkert vanans makt från den tid du var sockerdriven.
Nu när du ställer om (har ställt om?) till fettdrift bör man bryta sådana vanor. Så att man drivs av det fett man äter och det man har i lager.
Tack för alla tips!!
Det är nog så att jag får inte alltid i mig tillräckligt med fett, blir rätt snabbt "mätt i munnen" eller hur jag nu ska förklarra mig. På jobbet har jag svårt att äta ordentligt då jag ska se till att 4 småttingar äter ordentlingt. Så när det är dags för deras mellanmål brukar jag få stoppa i mig lite ägg o ost etc.
Hemma funkar det bättre, då man får lugnt omkring sig o kan äta mer.
ölkorv
Håller med dem som sagt Babybell ost :) gott och nyttigt.. och för att inte tala om Nötter.. Macadamia är favoriten tillsammans med rostade mandlar..
Återigen, tack för alla tips!!
Ska ta åt mig dem!!!
Jag upplever i alla fall att jag står mig så bra på måltiderna att mellanmål inte behövs.