Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10099 ggr
veritaserum
0

Konstigt symptom?

Jag är en 22-årig tjej som är HELT NY på det här forumet! För ca 1 år sedan led jag av 95 kg övervikt. Nu är det bara 60 kilo kvar. Med hjälp av "LCHF-liknande" diet lyckades jag bli av med det värsta och bli piggare och rörligare. Jag hade läst på ordentligt på alla kostråd och dieter och började jag fatta upp lite om vad som var bra och dåligt. LCHF lät som ganska bra men ändå väldigt extrem diet och jag var fortfarande insöad på kalorier och "nyttiga" kolhydrater.

Men efter att verkligen RÅKÄMPAT med de sista kilona och spenderat veckor med research på LCHF har jag äntligen förstått att det verkar vara en utomordentlig diet, särskilt för överviktiga. Jag är beredd att gå in för det här med 110%.

Så jag har ätit LCHF i en vecka totalt och märkt av rejäla och obehagliga symptom såsom huvudvärk, sur lukt, yrsel, hunger, tröghet i hjärnan och framför allt rejäl trötthet. Men, eftersom jag är mycket väl påläst oroar det mig inte, snarare blir jag mer taggad: detta betyder ju att det fungerar!

Jag är bara förundrad över en sak: jag upplever ett konstant avdommnande i högra handen, särskilt i ringfingret och lillfingret. Inget hjälper, massage, varmt bad, hålla handen i diverse nivåer och vinklar…

Just detta symptom uppkomm bara två dagar efter min LCHF-start. Så jag undrar bara: Är detta vanligt? Är det samma sak som mjölksyra eller kramp i benen vilket jag har förstått är vanliga symptom under den här övergången? Jag vet faktist inte eftersom jag aldrig brukar känna av sådant i normala fall… Just detta är helt nytt gör mig.

Jag har varit i liknande övergångsperioder förrut, dock utan att veta om det, men dessa har bara varit i högst en vecka eftersom jag inte då visste om LCHF utan bara åt så ändå… 

Dessutom har jag ett ENORMT sötsug som jag fajtas med. Jag hoppas verkligen att det går över snart, som alla säger att det ska göra… Skrikandes

Muskrat
0

Testa med magnesium tillskott. Själv tar jag en som heter Great Earth Cal-Mag (Kalcium Magnesium tillskott) varje dag.

chrand
0

Om jag kör väldigt strikt samt ligger lågt i kalorier får jag också domningar i händer och armar.

Sammet1
0

Det kallas för karpaltunnelsyndrom och kan orsakas bl.a. av rubbningar i hormonbalans eller saltbalans i kroppen. Båda dessa störningar kan uppstå när man börjar med LCHF, men både hormoner och saltbalans brukar stabilisera sig senare. Magnesiumtillskott eller extra mineralsalt (inte vanligt bordssalt, det är troligen inte natriumet som du har brist på) kan hjälpa.

Håller det på längre tid eller blir allvarligare bör du söka läkare, för karpaltunnelsyndrom kan också orsakas av t.ex. hypotyreos eller andra sjukdomar.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

nr-9
0

Jag hade aldrig domningar innan jag började med högfettkost men har haft det nästan dagligen sedan jag startade för över två år sedan. Irriterande. Har problem med både hormon- och elektrolytbalans så det stämmer säkert, men de rubbningarna hade jag även innan LCHF-livet utan domningar. Magnesiumtillskott ger mig allvarliga kramper så det känns inte som att det är boten. Fler tips emottages varmast!

Zepp
0

Jag tror inte det är vanligt.. däremot skrivs det trådar lite då och då med lite olika symptom som uppträder när någon just håller på att gå genom omställningsfasen och strax därefter.

Klart att man någon gång tänkt att TS kanske är lite sjåpig.. men det kan ju faktist hända lite olika saker vid en kraftig annorlunda kost och allt som händer i kroppen just då, bland annat alla hormoner som plötsligt kastas om och kroppen som försöker hitta en ny homeostas.

Sen så kanske man skurit bort väl mycket ur sin kost så man missar någon mineral eller vitamin.. och så kanske det helt plötsligt dyker upp symptom på krämpor man haft förut men där de varit dolda under en sockersöt dimma.

I nya Atkinsboken menar man att många besvär vid framförallt övergången handlar om saltbrist.. varför man kan pröva det.. kan ju vara som så att man gör allt från fina råvaror och då får man kanske inte i sig så mycket salt som man fick från halvfabrikat.

Man kan altså inte välja själv eller ej om man skall äta salt.. det är essentiellt.. ingår i en väldans massa processer i kroppen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ullisbullis
0

Jag brukar få domningar i "musfingrarna" när jag sitter vid datorn en längre stund. Har inte satt det i samband med kosten. Innan lowcarb-starten så satt jag inga långa stunder vid datorn så det är svårt att jämföra.

Sammet1
0

#4 Man kan operera karpaltunneln, så den inte stryper blodtillförseln lika lätt. Får man ofta besvär under eller efter nattsömn kan man få en handledsskena som hjälper till att hålla handleden rak under sömn (många böjer omedvetet handleden när de sover och stryper därmed blodflödet lite). Om du har haft besvär i 2 år, ska du kanske söka läkarhjälp.

#6 Är du som jag och stöder/pressar handleden mot skrivbordskanten när du hanterar musen? Prova att höja stolen/sänka musmattan så du avlastar handleden. Annars finns det avlastande musmattor att köpa, jag har en jättebra ergonomisk med medicinsk gel på jobbet.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

ullisbullis
0

#7 Ja, jag stöder handleden mot bordskanten och det känns inte så bra. Ska fixa en bättre musmatta med stöd.