Anka
Ett tips till er som har en nettobutik i närheten dom säljer ankfile för 69kr nu . Hur gott som helst !!
Och framförallt lättlagat .
Mitt recept . Kasta in ankan i ugnen . Skiva en halv squach en lök och en paprika med osthyvel i en form . koka ihop 4dl creme fraiche och en mögelost . Häll det över grönsakerna och strö på riven ost över . Sen in i ungnen . Klart . serveras med lingonsylt för er som tål lite socker

Låter jättegott. Men har du ett mer precist recept för en som är ovan i köket? Jag menar med gradtal, exakta mått och ungefärlig tid i ugnen. Skulle verkligen vilja prova anka. 

Jag lagar alltid mat utan recept så det här får bli gissningar .
Ankan 4-5 hg 40-50 minuter i 200grader (fryst)
Grönsakerna blir i det närmaste klar när man häller den kokande cf-blandningen över . Men osten ska få färg oxå så 15-20 minuter i 200 grader .
1 lök
1 paprika
1/2 squash
ca 150g mögelost valfri sort
4 dl creme fraiche
Om man vill göra så det räcker åt fler än 2-3 personer så lägger man till svamp och/eller andra grönsaker man gillar .
Ökar på till 7 dl cf och 3 dl grädde och tar 2 st fond du chef istället för mer mögelost

Tack för receptet. Har varit sjuk sedan jag skrev inlägget men ska prova det så fort jag blir frisk. Alltid lika kul att prova något nytt. 
Anka och gås är riktigt gott, inte alls som kyckling eller ännu värre kalkon vars kött är helt smaklöst.