Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 4825 ggr
Barbamamman
0

Billigt gott smör

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag köpte smör på Lidl igår och jag undrar om det smöret är ok. Paketet heter SMÖR och är på 250 gram. Det står att det är utan tillsatsämnen och näringsvärdet för 100 gram är följande:

• energi:3050 kj (740 kcal)

• protein: 0,7 gram

• kolhydrater: 0,6 gram

• fett: 81,8 gram

• vitamin-A: 1,2 mg

Detta paket kostar 7,99 kr styck. Visst är det väl mycket billigare än smöret man köper på Maxi?

korseett
0

vilket fabrikat är det? Smör är i sverige en namnskyddad vara som används av mejerikoncernen.

Barbamamman
0

Milbona heter det

Barbamamman
0

Det är jättegott i kaffet

korseett
0

det är alltså ett utländskt smör gjort antagligen på mjölk från kossor i andra länder. De får inte kalla det smör om det inte är gjort på mjölk. Annars måste det heta margarin har jag för mig. Jag är en lokalpatriot så jag köper aldrig utländskt av kött och mejeriprodukter. Grönsaker har man ibland inget val av.

Så andra får svara

Barbamamman
0

90kgaldrigmer:

Vad är det för fel på utländsk grädde som görs till smör?

Hur gör du när du är utomlands? Äter du bara grönsaker då? Jag åker till Israel om 3 veckor och då tänker jag äta allt kött och fett jag kommer över :)

Chocolate
0

Jag vet inte hur 90kgaldrigmer tänker men jag föredrar närproducerat. Visst om det görs i norrland så kan det lika gärna komma från tyskland som ligger närma mig. Men jag vill gära inte bidraga till de långa transporterna.

navarro
0

Jag vet inte sa noga om Lidls produkter, bor ganska langt fran butikerna, men pa Costa del Sol kopte jag ofta smor, ost och youghurt pa Lidl, eftersom smaken brukade vara battre och priset ocksa. For att inte tala om getosten, som en rund lang korv, jattegod.

korseett
1

lokalproducerat i första hand. Är jag utomlands, vilket sällan händer, äter jag det lokalproducerade så långt det är möjligt även där, Tyskland- tyskt, polen-polskt, italien- italienskt. Gynna företagarna på orten försöker jag ha som rättesnöre när jag handlar för när de väl har försvunnit och vi klagar så har man iallafall gjort något för att hålla dem uppe. Men detta är min ståndpunkt. Bara det smakar bra och är äkta smör så kör på!

Johanna-Soderlund
0

Lidl-smöret är nog bra, och det finns ingen anledning att välja svenskt för att det skulle vara nyttigare. Många andra länder har bättre djurhållning där djuren får äta mer gräs.

De har visat att det är mer miljövänligt med kött från Brasilien och Nya Zeeland (inget kraftfoder där) än från Sverige eftersom produktionen i Sverige är så energikrävande. Köp alltså hellre kött från Brasilien och Nya Zeeland - både nyttigare och mer miljövänligt. Mer om detta: http://johannaskost.blogspot.com/2006/12/om-mat-lngvga-ifrn.html

Anterrabae
0

Sen läste jag om en undersökning som visade att svenskt kött innehåller mest flamskyddsmedel och andra liknande kemikalier i hela europa… eller om det tom var världen.. ska låta just detta vara osagt.. men många länder var med i undersökningen iaf..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

susanne.s
0

Jag har köpt smör på lidl och det var från Finland och faktiskt godare än det svenska! Mindre salt och ja…godare helt enkelt. Det var i ett mindre paket kanske 205 gram.

LC-Skorpionen
0

Om man har lite ont om kontanter då, kan detta "smör" vara ett alternativ? Vill inte få i mig eller min familj något margarin-aktigt.

susanne.s
0

Det jag köpte var äkta i alla fall.

susanne.s
0

Förresten har ni provat att göra smör själva? Det har jag med elvispen. Jag köpte grädde till halva priset och vispade det till smör. Lade det i en ren duk och klämde ur kärnmjölken som går att dricka så klart. Saltade lite på klumpen och knådade in det. Jag använde seltin som jag tycker är bättre än salt. Godare smör än det köpta och mitt blev billigare pga av att grädden var nedsatt. Det gör inget att grädden är sur ens. Prova vet ja.

Skogstrollet
0

Är väl smör som smör, men… Tycker det är på gång med en större medvetenhet när det gäller miljöpåverkan och framförallt Koldioxidbelastningen!! Varför köra smör en enda meter längre än nödvändigt?

SvartKaffe
0

Angående transporter… smör tillverkas tydligen bara i Östersund så det är rätt långa transporter även inom landet för att ett smörpaket skall hamna i Lund tex.

Nedanstående är saxat från Jenny Reimers skrift (sid 42) som kan läsas i sin helhet www.lifeinvest.se/downloads/maten.pdf " rel="noopener noreferrer" target="_blank">här.

Från hela Sverige skickas all vispgrädde till Östersund (enligt mejeriernas kundtjänst) där Sveriges samtliga stormejerier har sin gemensamma enda smörtillverkning (även av kravmarkt smör) och här sker alltså " kemtvatten" av allt smöret. Allt detta långväga skickande av vispgrädden kräver förmodligen 2 stycken högpastöriseringar inklusive kemtvätt för att det skall kunna bli ett någotsånar färsksmakande smör. I stället kunde ju de gemensamma stormejerierna tillverka färskt smör på många platser i vårt avlånga land och sälja det lokalt, färskt, nyttigt och syrat med mjölksyrebakterier.

Skogstrollet
0

På mitt smörpaket står det att det tillverkas i Arlas mejeri i Götene…

Pasi
0

Jag bor vid Götene och de har smörtillverkning där, vad jag vet iallafall.Glad

korseett
0

smör görs på flera platser i sverige . det är ju några mejeribolag som arla, milko, skånemejerier bl.a

Airam1
0

#18 - javisst har de smörtillverkning i Götene. Men tyvärr betyder det inte att mjölken bara är från närområdet. Nej, den åker långan väg. Och blandas samman med allsköns mjölkskvättar och därmed får vi ett slags standardsmör istället för lokalproducerat med specifik smak, doft och utseende.

Fritt gissat åker vårt egna smör runt precis lika duktigt som Lidl´s. Lessamt så det förslår…

Pasi
0

Airam1 - Jag håller med…ledsamt med alla miljöförstörande transporter nu för tiden.Fundersam

Iza_the_cat
0

Smöret på Lidl kommer från Tyskland och är likvärdigt med vårt smör

Jag köper det med tanke på min plånbok

Kram

Barbamamman
0

Smöret från Lidl är faktiskt gjort av 100% GRÄDDE!!!!

Så de så :)

Mervi
0

Jag skall se om min Lidl har detta smör, jag får smaka på den innan jag uttalar mig. Kött från Brasilien brukar jag köpa till hyfsat pris, tex. enctrecot kostar hälften av det svenska och är naturbeteskött. Jättegott har det varit alla gånger.

korseett
0

öh man kan inte göra smör av annat än grädde…

Ulf-S
0

Lite OT, men jag kommer aldrig att glömma första gången jag gick in på Lidl för något år sedan när jag bodde i München ett tag…

Det var som att kliva in i en annan dimension där allt var förvillande likt den riktiga världen. Samma typer av matvaror, men knappt några produkter jag kände igen. Inga välkända märken som Heinz, Kellogs och Barilla, inget som kändes vant och självklart att se i affären. Märkligt!  Förvånad

Men hur som helst, jag håller med om att lokalproducerat är ett bra val. Är det inte konstigt förresten, hur många som är misstänksamma mot utländska matvaror? I Sverige är svensk mat bäst, i Tyskland är tysk mat bäst osv. Sanningen är väl att det produceras ungefär lika mycket bra mat (och skräp) vart man än vänder sig…

Mervi
0

Men om det är gjort av 100% grädde är det inte margarin i alla fall.Flört

hemul
0

#10 Fy f-n. Det hade jag inte hört men jag googlade.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,891326,00.html

korseett
0

men det är ju inte jordbrukets fel eftersom bromerade flamskyddsmedel  finns i plast, tyg och elektronisk utrustning.

Jag som varit jordbrukare och har det kvar i familjen undrar förstås hur i helsefyr det har kommit in i köttfärsen? Alla som leverar djur, djurprodukter i Sverige måste ha fullgott vatten - vilket annars kan vara en orsak till föroreningar. Vallen och betet förstår jag inte hur det kommit in i eftersom då måste det kommit till vallen på nåt sätt. Inte i den riktiga stallgödseln vad jag kan förstå. Konstgödsel då? ingen aning faktiskt.

Men det står ingenstans om det ligger inom gränsvärdena det som de har testat, det står inga värden överhuvudtaget. Det kan vara så att vi får ta han om gamla synder- tänk bara DDThistorian eller hormoslyr som de till och med drack för att visa att det inte var skadligt- inte bra

Jag hävdar att sveriges jordbruk hör till de mest framstående i utvecklingen. Och javisst kan man äta brasilianskt kött om man tycker att transporten över som går via båt eller flyg ger mindre utsläpp än om jag åker med mitt djur till närmsta slakteri.

Sedan kan man inte jämföra att brassarna går på bete hela tiden. Det är ju inte konstigt eftersom de inte har vinter som vi har. Men här äter de också vall hela tiden- men i form av ensilage eller hö(grovfoder). Tillskott som t.ex. spannmål ges för tillväxten eller mjölken och är anpassad till näringsinnehållet i grovfodret som analyseras innan man fodrar med det. En mjölkko är att jämföra med en elitidrottare- de måste ha " möen mad og mad i rättan tid". Men det måste vara mat av hög kvalitet, näringsmässigt och hygienmässigt.

Det bästa köttet du kan få är från mjölkkor- gärna att de får äta upp sig innan slakt och slippa från mjölkandet. De har ett fint marmorerat kött.

Som mjölkleverantör får du inte leverera mjölken om den är av dålig kvalitet, om man har dåliga hygieniska förhållanden och liknande. Det tas ideligen prover och kontroller görs av både miljö och hälsa och mejeriföreningen.

Sedan ett tillägg- bara för att man inte är ansluten till KRAV så kan man fortfarande ha en nästan ekologisk gård. Även om man vill leverera dit så kanske man inte får för det måste lösas med transporterna. Min bror försökte i tre år och var helt enligt reglerna i KRAV men tyvärr bodde han för långt från mejeriet och ingen annan av mjölkbönderna som låg på samma hämtningslinje hade för avsikt att blir helt ekologiska. Synd men så är verkligheten när mjölkgårdar läggs ner ute i glesbygden. Det är inte många kvar nu och de måste öka sin besättning för att få det att gå ihop.

Sveriges jordbruk är också ett av de mest skattebetyngda i världen- tack vare en viss politik som förts efter krigen. Mjölkpriset till bonden har inte ändrats sedan 70-talet. Och jag förstår inte de som klagar att mjölken är så dyr för om det hade gått rätt till så borde det ju normalt ha ökat ikapp med allt annat. Jämför bara med vad man annars unnar sig ( inte vi numer!) vad är liter/kilopriset på läsk, godis, kaffebröd etc? Vad får vi i mjölken näringsmässigt jämfört med det ovanstående? Mjölk- och mjölkprodukter är billigt i jämförelse med det. En kopp kaffe på kafé är väl 20 spänn? DaFörvånad! Och vi betalar och grumsar inte. Men hu om mjölkpriset i affär skulle gå upp en krona? ramaskrik!

Eller inte att tala om alla materiella saker vi bara måste ha! För de är ju mer livsviktiga än födan vi stoppar i oss.

Som sagt Om man är tvungen att snåla på allting annat också och knappt unnar sig något- inte ens cigg eller tv eller resor eller bil eller dator…. Då kan jag förstå att man alltid behöver köpa billigaste alternativet i form av mat. Men har man råd med något av ovanstående- då har jag svårt att ta till mig argumentet att den svenska maten är för dyr. Eller förorenad för den delen.

Om lantbrukarna hade fått som de önskat skulle inte slakterier och mejerier som fanns i närheten läggas ned och transporterna inte bli så långa som de är idag. Trots att det är bondeägda föreningar så blir de liksom överkörda av sina egna samt att trenden att mat ska vara så billig när de inte klarar av att få den billig pga bl.a. skattetryck och vinterhållning av djuren.

Vi människor har också dyrare kostnader i Norden för att vi behöver värme och ljus under den kalla tiden av året. Men det kan vara billigare att bosätta sig i varmare klimat.

Fler jämförelser

Vi klagar på att det är ont om jobb i Sverige, att vi tjänar för lite och det dras för mycket skatt.  Att industrier väljer att tillverka sin saker i andra länder som är billigare och folk på hemorten blir friställda pga det.

Ett jordbruk är ett företag! men de har svårare att flytta sin verksamhet till ett annat land…

Bönder och andra tappra företagare som är kvar i det ogynnsamma företagsklimatet som råder i Sverige är värda all uppmuntran och köp gärna deras produkter/tjänster.

Och slutligen ett tillägg.(snart är jag färdig)

Eftersom jag bor nära den norska gränsen kan lokalproducerat även betyda att jag gynnar de som finns på andra sidan linjen som skiljer brödrafolken åt.

Nu är jag klar!Räcka ut tungan

Margareta
0

TACK 90kgaldrigmer för ett mycket påminnande och informativt inlägg… jag håller med dig, i nästan allt utom EN sak…

Jag tror att man kan föda upp köttdjur på mindre spannmål och mer strå… har växt upp med fjällkor och de klarar sig på betydligt mindre och har fetare mjölk.
Det har med kvantiteter att göra och jag skulle hellre ta mindre och fetare mjölk från en fjällko på mindre spannmål… men som sagt… jag har inte räknat på att LEVA på det.

Om jag FICK ha ett par fjällkor, skulle jag nog ha det för gräddens skull…

Numer pensionär i Nynäshamn

hemul
0

Jag undrar också varför vårt kött har mer framskyddsmedel än andras.

Hördu 90kgaldrigmer, tycker du inte det är dags att både bönder och konsumenter bojkottar Swedish Meats och Arla? Jag har en vision om bondeägda butiker, eller för all del bond- och konsumentcooperativ, där vi stackars stadsbor kan köpa bra kött där man vet från vilken gård det kommit.

Margareta
0

hemul: det är ju på gång åtminstone kring Mälardalen/Dalarna. Jag jagar på namn för att storhandla kött hos en sådan leverantör.

lillajag
0

Här i Stockholm finns Bondens butik som säljer närproducerat. www.bondensbutik.se.

Ulf-S
0

BB är en av mina favoritbutiker tillsammans med Cajsa Warg.

Rekommenderas!  =)

anki1
0

OJ. Bonden butik ligger ju inte så långt ifrån där jag bor. Värt att kolla upp. Jag bor ju i Saltsjöbaden.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Anterrabae
0

Hemul: Det var precis den artikeln jag menade… tack. Glad

//Ida

korseett
0

Jo  Hemul det tycker jag med. Och det är som sagt på gång mer. Sedan har lantbrukarna traditionellt aldrig behövt att tänka på hur man marknadsför sig eftersom de inte behövt tänka på den delen- de ska ju "bara" producera och hålla gården igång. Men det finns de som börjar bli duktiga på att profilera sig samt att de unga, nya lantbrukarna har mer med sig reklamens betydelse för produkten. Sedan har kooperationen fått till flera bra reklamkampanjer för vissa produkter och då tänker jag på Bregott, Milko mjukost( nära-ko-upplevelse) som exempel. Här i Värmland har vi en konsumförening som går i bräschen för värmländs gris, lamm och nötkött. De har egen charkfabrik och ska starta upp en till.

Tyvärr lades slakteriet i Kil ned för många år sedan och djuren får åka till Skara, och Brålanda tror jag, för att sedan köra upp slaktkropparna till Karlstad. Den utvecklingen är tråkig och jag hoppas att det snart kan öppnas ett slakteri i Värmland så att Konsum Värmlands charkprodukter även kan få ett helt värmländskt perpektiv även på slakten. Sedan finns det lokala minder slakterier. Torsby har en och Råda har en, sedan slaktar flera hemma för att sälja på gården. Men jag tror att det går att få tag gårdsslaktat i nån butik i Karlstad.

Min dröm är att det i varje ort fins en butik med lokalt producerad mat där djuren har fötts upp och slaktats i hemmiljö för då blir de minst stressad.

Förresten så har jag en tanke att när jag får tag på en lämplig lokal för mina behandlingar så ska jag nog ta in det lokalproducerade till försäljning med. Det kanske funkar?

Margareta
0

90kgaldrigmer:

PRECIS som Du beskriver det vill jag att det skall fungera…
Jag bor i jordbruksbygd (Munsö) och blir galen på alla transporter. Får i alla fall köpa ägg här hemma när de har så det räcker…

korseett
0

jag ska skaffa egna hönor när vi renoverat nåt av uthusen- det går ju åt så fasligt många ägg numerSkrattande

Gris vill jag också ha och kanske några får så måningom men korna får va. Jag kan ju ändå få min årliga dos kossa tillfredställd när jag kommer hem till brorsan.

Det perfekta samhället existerar inte och kommer aldrig att göra det men vi kan ju skapa en hel del bra grejer iallafall  Flört

Folkrörelsernas krafter är stora egentligen… så vem vet vad vi uppnår nu när vi vill ha feta produkter och inte lätt och minivarianter. Så mycket billigare det borde bli vid förädlingen av produkterna.

FETT ÅT FOLKET NU!!!

ovkyhn
0

Hos mig ska det oxå bli hönor när vi har isolerat uthuset

korseett
0

Stackars barbamamman! vad vi spårade ur! Ät ditt nyinköpta smör med gott samvete- det är äkta och det är ju viktigast eller hur?Flört

magma
0

90kgaldrigmer: Från en bonnunge till en annan- Amen! Flört 

Jag är uppväxt på en bondgård, mina föräldrar hade nötkreatur. Jag har under alla år sett hur det har varit ett slit att få det att gå ihop, vad mycket skatt på alla möjliga och omöjliga saker det skulle betalas och vad mycket pappersarbete som min pappa la ner tid på utöver det dagliga arbetet med djur och odlingsmark. Så småningom så gick det inte ihop iallafall- 1997 åkte de sista djuren till slakt och sedan dess står lagården ekande tom, vilket känns sorgligt. Ofta talas det så mycket om "EU-bidrag" när den egentliga termen är "EU-stöd" och att den svenska bonden får så mycket "bidrag" (underförstått i onödan)

Det svenska jordbruket knäar under sin börda i form av skatter, avgifter och dåligt betalt för sina produkter… Priset i butik har lite att göra med bondens ersättning! Den jämförelsen skulle ha varit intressant att få läsa, om skillnaderna mellan olika länders jordbruk när det handlar om skatter och hur stor andel av inkomsterna som slukas av staten. Då kanske större förståelse skulle uppnås för det EU-stöd som betalas ut?

susanne.s
0

Mitt smör jag köpte var samma som barbamammans tror jag och det var gjort i FINLAND inte Tyskland.

Mervi
0

Det jag köpte på Lidl här är gjort i Tyskland, smaken var helt Ok, ingen skillnad mot den svenska. Jag äter smör med sked så jag smakade denna idag.Glad

Iza_the_cat
0

Jag struntar ärligt talat vart smöret kommer ifrån bara jag har pengar kvar i s,utet på månaden

Kan jag köpa smör för 32kr kilot istället för 50kr

Så köper jag det billiga för då kanske jag kan unna oss lite mer gott

Kram

LC-Skorpionen
0

Håller med dig Iza_the_cat! Jag har inte de bästa ekonomiska förutsättningarna, så jag köper gärna det "billigare" alternativet om möjlighet finns! Och smör går det ju åt en del av!

Margareta
0

Tråden ligger i billiga ingredienser och då är väl valet självklart! Det var ju därför vi skapade den gruppen, eftersom alla inte har samma ekonomiska förutsättningar.

Vi skall jaga elefanter och inte mygg och ibland får man välja mellan pest och kolera och det är inte heller lätt.

Ulf-S
0

Tur att det finns mindre kostsamma alternativ säger jag!

Jag har ätit ganska lyxigt och dyrt sedan jag gick över till riktig lchf, men det kommer inte att hålla i längden om jag vill göra annat här i livet än att äta…

korseett
0

fast jag håller inte med helt och hållet.hehe. Om man som jag tidigare ätit massor av godis, läsk och kaffebröd och inte gör det längre så har jag massor av pengar kvar istället så jag kan unna mig att köpa lokala livsmedel. Jag har räknat ut att med min konsumtion så spenderade jag 10 000 kr ovanstående socker.

Men har man inte råd så har man inte och då är det viktigaste att man tar det riktiga istället för det konstgjorda

Mervi
0

Jag har aldrig spenderat 10000-tals kronor på socker, godis, kaffebröd eller liknande.

Iza_the_cat
0

Jag har aldig lagt ner så mycket på sötskarer

magma
0

Inte jag heller. Men om jag räknar in vad alla grönsaker, all frukt (svindyrt!) och all pasta, ris och allt bröd kostade pre LCHF för mig/år så hamnar jag nog helt klart på den nivån… Av allt detta äter jag numera bara grönsaksdelen, och bara 10% mot tidigare.

korseett
0

Jag åt varje dag- ett under att jag inte gick upp mer . Det var väl en rejäl varningsklocka när jag satte mig ner och räknade ut det. Ungefär som en granne som var storrökare- hon gjorde samma sak och sedan har hon inte rökt en cigarett till.

Säg att du köper nåt för 30 kr dagen- en dricka och nåt mer då är du snart uppe i 10 000

Mervi
0

Frukt handlade vi ju massor, och även grönsaker då vi var vegeratianer. Och det är klart inte billigt det heller.

Anterrabae
0

90kgaldrigmer: Jag var i samma sits som du. Åt varje dag. mellan ett halvt och ett kg godis.. plus bröd och flingor pasta nudlar och sånt jox. har inte vågat räkna men ett snabbt överslag säger väl ca 1500-2000 kr/mån i godis och fika…

*mörkrädd när jag tänker på det* Att man tog sig råd. Då levde jag på studiemedel… 6000 kr/mån och ändå la man dom pengarna på socker… *hurr*

//Ida

korseett
0

den här tråden är ett typexempel på urspårningar haha

Anterrabae

Ja det är otäckt mycket! Jag åt dessutom frukt och annat- herregud gjorde jag inget annat än åt och kolhydratbombade på den tiden? Minns att jag gjorde det andra tre gånger om dagen…

Tur att vi är på rätt väg nu dåFlört

Margareta
0

Ja inte är de värst mycket smör i tråden längre…Hemlis

birmalover
0

Det viktigaste är att vi har smöret i magenSkrattande