Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9083 ggr
missaz
0

Ketos och alkoholtest?

Undrar om någon här åkt fast i nykterhetskontroll pga ketos? Har ju hört och läst att detta kan hända och blir seriöst jättenervös när jag ser poliskontroller… Har inte blivit stoppad än dock! (kör aldrig dagen efter, så nervös för att åka fast på riktigt är jag ju inte).

Iofs kommer det ju att visa sig att man inte ÄR berusad om blodprov görs pga felaktigt nykterhetstest, men PINSAMT och TIDSÖDANDE vore det ju!

Thea
1

Inte en aning!

Men åker du in på blodprov får du också vackert betala kalaset! Flört

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

missaz
1

#1 VAAA??? Så om jag skulle få ett falskt utslag på ett alkotest pga ketoner som på blodprov visar sig att jag har 0 promille får jag ÄNDÅ betala??? Kan inte vara möjligt! Nu blev jag ju ÄNNU mer nervös för poliskontroller!

lkn02001
0

jag har svårt att tro det, men jag ska försöka kolla upp det. har kontakter inom kåren.

Thea
0

#3: Ja, kolla upp det! Det är iaf vad jag fått lära mig: Får du ett utslag i utandningsprov får du själv bekosta ditt blodprov. Hoppas jag har fel!!!

H. Thea

missaz
0

#3 Kolla det! Låter ju vansinnigt om det stämmer!

Thea
0

#5: Kan vara skrämsel taktik jag har hört så att man absolut ska akta sig för att köra dagen efter.

H. Thea

aRRak
0

Nja, blodprov tas ju inte i första hand.

Ifall sållningsinstrumentet som används av konstaplarna som stoppar dig visar positivt (dvs positivt för alkohol i utandningsluften) så får du åka med in till polisstationen där du får blåsa igen i en stor apparat som sen visar din nivå av alkohol i utandningsluften.

Skulle du däremot vägra eller vara oförmögen att blåsa i apparaten inne på stationen så får man istället ta ett blodprov. Enda sättet du betalar för detta är genom att betala skattFlört

Vänligen

/aRRak

lkn02001
0

ja, nu skickade jag iväg fråga om det är så att man kan åka fast för ketosen. jag kan tänka mig att man får bekosta blodprovet själv därför att  man då har tagit chansen att köra med alkohol i kroppen. blodprovet avgör ju hur mycket alkohol du har i kroppen.

grejjen är att i dag har man en evidenzer, ett utandningsprov som tas på stationen och visar hur hög promille man har. Det är bara om man trilskas där eller inte kan blåsa tillräckligt som man åker in för blodprov. eller om det är misstänkt drograttfylla.

missaz
0

#6 Ja, så kan det ju vara!

#7 och #8 Okej… Pinsamt dock om man skulle behöva följa med polisen! Är verkligen nervös över detta att ketos kan ge utslag!

mommo
0

Och använder du munvatten för att få bort sk*tsmaken som ketosen lätt ger i munnen, så ger det iallafall utslag på alkoholmätarn. Det har min tandläkare sagtCool

missaz
0

#10 Japps, det vet jag och därför använder jag aldrig munvatten innan jag ska köra… Glad

Uttelille
0

Men gud! Munvatten, är det sant…

aRRak
0

#10 Skulle väl kunna hända…men hur stor sannolikheten är att du skulle bli stoppad av polisen minuterna efter att du har sköljt munnen? Skrattande

Vänligen

/aRRak

lkn02001
0

när jag gick på högstadiet och skulle på disko sas det att blåsinstrumentet kunde ge utslag om man druckit mjölk innan….

mikaelj
0

Filmjölk (= fermenterad mjölk) innehåller mikroskopiska mängder alkohol.

Det du hörde var bara trams. :)

nyborjare08
0

Jag kan rapportera att jag fick blåsa i en poliskontroll igår kväll och det hände inget alls Glad Vet inte om jag är i ketos men det borde jag väl vara eftersom jag har ätit lchf i 2,5 månader undantaget vissa kortvariga avsteg… Fast jag måste erkänna att jag inte riktigt har greppat det där med mekanismerna bakom ketos - förvirrande…Obestämd

mikaelj
0

Man är i ketos när man äter mindre kolhydrater än vad hjärnan behöver som bränsle. Som ersättning används ketoner (= aceton) som tillverkas i levern.

Enda tillfället man ger utslag på mätare i urin/andedräkt är när kroppen av någon anledning tillverkar för mycket ketoner.   Finns ingen poäng att tillverka för mycket.

Jag är garanterat i ketos 24/7 men har aldrig fått utslag på överskottsketor.

lkn02001
0

#15, ja precis. det var det jag ville säga… :)

missaz
0

#16 Känns betryggande att höra! Glad

Per_W
0

Ketos under de första veckorna/månaderna resulterar i ketoner i urinen och ketoner (aceton) i utandningsluften. Och mycket riktigt så finns det ett fall beskrivet där någon åkt dit på ett utandningsprov i trafiken p g a ketos. Av vad jag förstått friades han efter blodprov.

Efter ett tag anspassar kroppen sig till ketos och det syns inte längre i urin och utandningsluft.

Att man själv skulle vara tvungen att betala för ett blodprov för att bevisa sin oskuld vågar jag med 99,9 % sannolikhet hävda är en skröna. Jag skulle kunna tänka mig att denna skröna uppstod efter skriverierna om den moderate riksdagsmannen Per Bill (som jag själv är bekant med och respekterar trots att han är politisk motståndare till mig).

Han greps efter att ha gjort våldsamt motstånd mot en krogvakt som uppfattat honom som onykter. Per Bill försökte förgäves att få göra ett blodprov, även på egen bekostnad men polisen vägrade. Men här handlade det alltså inte om rattonykterhet. Han friades till slut ändå. Till saken höde att han varit mordhotad av högerextremister för sin inställning i flyktingfrågan. Men detta har som sagt väldigt lite att göra med ketos och kravet på att betala sitt eget blodprov.

Per Wikholm

missaz
0

#20 Tack för svar! Men vissa berättar ju att de får utslag på ketonstickor även efter lång til på lågkolhydratskost, själv har jag aldrig testat med stickor, men får med jämna mellanrum den där vidriga smaken och andedräkten… Kanske har jag då överskott på ketoner och skulle rent teoretiskt då kunna åka fast i en kontroll?

Detta med att man själv skulle få betala ett blodprov låter ju onekligen lite väl hårt, speciellt om det visar sig att man är alkoholfri (har man däremot kört onykter tycker jag att man BORDE få betala det). Låter, som du säger, som om det skulle kunna vara en skröna.

Minorca
1

Hej

Jag fick blås i kväll i somras, jag blev ganska nervös efter som jag hade läst någonstans att ketos kunde gör utslag samt att diabetiker kan ha problem med alkolås. 

Nu gick det bra, det blev inget utslag.  Jag hade då ätit LCHF i ca 5 mån men inte fakir utan åt en del ovanjordisk grönsaker ca 2-3 dl grädde/yogurt och ca 5st jordgubbar samt 10 grchoklad per dag

missaz
0

#22 Skönt att höra! Antar det borde gå bra för mig med då om jag får blåsa nån gång. =)

Bonzar
0

Cool Igårkväll när jag bidrog till statskassan med 1.500:- för att jag körde 79 km, där det var 70 (får skylla mej själv) så fick jag även blåsa i en alkomätare.

Jag har varit i ketos i 7 veckor, med en mörkt lila teststicka hela tiden, men resultatet av "blåsningen" blev helt negativt, dvs grönt.

Pratade med den trevlige polisen om detta som ni skrivit om här och han sa att det helt klart bara är en skröna.

missaz
0

#24 Hmm, intressant! Då kanske jag kan börja slappna av då… Glad (kan meddela att min sambo fick en bot på 2000kr för ca 1 månade sedan, så jag vet hur det känns… urk! Bortkastade pengar på ingenting! Han körde 60 på 50 sträcka…)

Aniara4
0

Så länge man inte reagerar som hon i Aftonbladet som tycker så himla synd om sig själv för att hon fick BÖTER när hon körde av vägen när hon rotade runt efter sin handväska. Inte ens för att telefonen ringde, utan för att hon själv skulle ringa upp sin syster! Hon verkar inte ett dugg bekymrad över sin egen trafikfarlighet, utan bara bitter över att hon inte ljög för polisen för att slippa böter.

Vissa människor är verkligen ständiga offer för omständigheterna.

Bonzar
0

Håller med dej Aniara…helt sanslöst!

Skulle aldrig skylla på någon annan än mej själv, när det är JAG som bryter mot lagen.

Nu var det min första och enda bot på 45 års bilkörande,Kyss så jag ska absolut inte klaga

missaz
0

#26 Man får absolut skylla sig själv om man får böter för fortkörning eller annat, men jag TYCKER synd om mig själv för boten som sambon fick. Hade jag kört hade det inte blivit någon bot eftersom jag brukar hålla hastigheten, iaf på 30- 50- och 70- sträckor.

Jag tycker också att ÄVEN om man har sig själv att skylla ör en bot så känns det så vansinnigt onödigt; irriterande! Det är, som jag sa tidigare, pengar på absolut ingenting… Jag blev irriterad på sambon, men jag misstänker (och hoppas) att han är ännu mer irriterad på sig själv. (var iofs hans första bot också efter 18 års körande, varav 13 år som yrkeschaufför, så han kör MYCKET och möter på så vis ofta polisen i trafiken).

Aniara4
0

Klart man blir irriterad, och tycka synd om sig själv kan man väl också få göra. Däremot verkar det en smula puckat att gå ut och gnälla i Aftonbladet och fiska efter sympati från omvärlden!

missaz
0

#29 Absolut!! Kan bara hålla med!

zeldis
0

hm, jobbit läge, jag blåste i våran alkomätare. Först fick dottern blåsa då hon varit på fest, jaja, hemsk mamma, men hon hade 0.0. Senare bidde jag nyfiken, och jag hade 0.2!

Har snart kört LCHF i ett år.

plinkplonk
0

Zeldis, men hade du druckit då?

Köpte en mätare själv nyligen eftersom jag är så nervös när jag kör dagen efter (ja, jag gör faktiskt det om jag tror att jag inte druckit så mycket). I anvisningen stod det att mätaren måste kalibreras en gång per år för att vara säker. Tänkte Zeldis om du inte druckit om det kan vara där felet ligger?

Har provat några gånger nu och det känns skönt att köra utan klump i magen dagen efter! Det verkar som det är skrämseltaktik som varit i farten och gett massor folk en oro, med att inte köra dagen efter.Det är ju enklare att säga "kör inte dagen efter" än "använd sunt förnuft/köp en mätare".

Sen dricker jag inte lådvis och lägger mig tidigt så var och en får ju testa för att se sin egen gräns.

zeldis
0

Hej Plinkplonk!

Jag har inte druckit en droppe sen jesus gick i kortbyxor :) Nej men allvarligt, har ju kört med LCHF i ett år snart och då går alkohol bort för min del, rödvin kan jag inte dricka för då kommer migränen, så jag var helt alkoholfri när jag testade.

Kompisens alkomätare var rätt ny och kalibrerad, och jag är nöjig, hade aldrig satt mig bakom ratten om jag så ens hade ätit godis med alkohol.

Jag var nojjig redan innan, och det här underlättade inte precis….

zeldis
0

hm, nu gick det så långt att jag köpte mig en egen alkomätare.

Idag visade den 0.3, bläk.

Just nu har jag helt uteslutit kolhydrater helt, eller helt och helt, brukar komma upp i max 3 per dag. Har kört så i cirka 2 veckor, innan dess brukade jag ligga på mellan 10 - 30 kolhydrater per dag.

plinkplonk
0

Zeldis! Det här är ju riktigt obehagligt! Jag har kört LCHf sen nyår men kanske kring 20k/dag så på mig visar det "OK" (den har 3 steg).

Nu försöker jag dra ner ännu mer, någon slags UFO-variant (och utan alkohol), ska mäta mig till helgen och se om jag får linande.

Denna har jag, bäst i test engligt AFtonbladet: http://www.alko-test.com/Breathkey.htm