Fråga ang tillsatser och E-nummer
Jo det här med tillsatser och E-nummer i maten.
INTE bra jag vet. Men vad gör de mot viktminskningen?
Missförstå mig rätt jag vill äta bättre på alla plan men känner att just nu är min övervikt så pass akut att jag, för att orka, kanske ska koncentrera mig på att gå ner i vikt. Alltså en sak i taget. Ta bort kolhydrater ät fett och protein. Alltså basic basic och ta det där med hitta rätt ekologiska produkter och utan e-nummer i nästa led.
Men hämmar de viktminskningen också?
Jag håller med dig… Har kört LCHF sedan 2005, och det där utan tillsatser ger sig självt när man äter mer riktig mat istället för mamma Scan. Jag handlar mycket på Lidl och äter gärna tyskt kött och korv, smör och ost, 10%-yoghurt mm, och ekologiskt är inte vad jag tittar efter i första hand.
Och jag tror det finns fler som jag som inte vågar öppna munnen här men mår bra på "normala" LCHF-varor.
Det viktigaste att undvika, anser jag, är glutamat (E620-E625, smakförstärkare, glutaminsyra, kalciumglutamat, mononatriumglutamat, monoammoniumglutamat eller magnesiumglutamat).
Allt som innehåller glutamat (finns ofta i kryddblandningar), gör att jag får sug. Därför kan det hämma viktnedgången, dvs, man överäter. Sen finns det andra negativa effekter. Googla!
E-nummer är inte automatiskt dåliga. En del är nyttiga, c-vitamin t.ex. Är det jobbigt med allt nytt låter det klokare att fokusera på kolhydrater, fett och protein. Sen, om du vill lära dig om E-nummer så är glutamat en bra början, som #2 säger.
Glutamat är det viktigaste att undvika eftersom den manipulerar din aptit och får dig att vilja äta mer. Resten är överkurs.