Väldigt god fläskfilégratäng
Detta recept utgår från Airams & Annikas goda Chilikasslergratäng, vilket försetts med några modifieringar. Eget beröm luktar illa, heter det, men ska jag vara helt ärlig så tycker jag faktiskt att min variant är strået vassare än det i och för sig mumsiga originalet.
Ändringarna är dessa: jag har minskat mängden curry från 1 tsk till 1 kryddmått. Curry är en härlig smakhöjare, men jag tycker att det lätt blir för skarpt om man tar för mycket. Jag har ändrat från kassler till fläskfilé. Lite dyrare (dock ingen stor skillnad, faktiskt), men i mitt tycke betydligt godare. Mycket kassler på en gång tycker jag kan bli lite väl salt. Sen har jag också lagt till purjolök, som passar perfekt i gratängen och innehåller få kolhydrater för att vara en löksort.
600 gram fläskfilé
1 dl finhackad paprika av valfri färg
(Ev lite finhackad chili)
1 finstrimlad purjolök
1-2 finhackade viltlöksklyftor
3 dl grädde
0,5-1 dl chilisås, tomatpuré eller tomatfond (jag använder fond)
1 krm curry
1 krm chilipulver
3 dl fet riven ost
Smör att steka i
Skiva fläskfién på vanligt vis och bryn skivorna i stekpanna. Lägg i en ugnsfast form. Stek paprika, chili, purjo, vitlök och kryddor tills det mjuknar, fördela över köttet. Vispa grädden hårt och rör försiktigt ner tomatfond eller motsvarande. Bred ut tomatgrädden över det andra och toppa slutligen med den rivna osten. Gratinera i 225 grader så att köttet blir färdigt och osten gyllene, kanske 20-30 minuter eller så. Serveras med sallad, blomkål, broccoli eller vad man nu vill ha till. Själv föredrar jag normalt sallad, då gratängen är såpass kraftig och mättande i sig.
Detta recept har blivit den nya favoriten hemma hos oss. Jag ska göra den ikväll igen! 
Mmm…detta ska sparas! :-)
låter mums, bokmärker!
Tack, texarcana, det här ska jag absolut prova! Och det är som du säger, recept utvecklas!

Jodå, det var lika gott ikväll som vid tidigare tillfällen! 
Kan förresten lägga till ett par grejer: jag tar själv inte 0,5 utan 1 dl tomatfond; den sort (Mutti, ett italienskt märke från Parma) jag hittat i min ICA-butik inehåller bara 4,6 gram kh/100 gram fond. Lite mindre än bästa tomatpuréalternativet och mycket mindre än chilisås. Sen brukar jag också öka på osten jämfört med receptets 3 dl. Tog denna gång två 150-gramspåsar (en Allerum och en Arla gratäng), har inte kollat volymen men mer än 3 dl måste det röra sig om. Är man ostkänslig, så går det förstås jättebra att ta mindre. Fast å andra sidan är väl receptet överhuvudtaget inget för fakirer - lök, paprika, vispgrädde och ost…
Tack för receptet! Jag gjorde detta idag och det blev jättegott. 

Roligt att höra! Tack själv!! 
MMm detta skall jag prova nästa gång jag köper fläskfile

Receptet går såklart att göra med den ena eller andra sortens kött. Vid sidan av originalreceptets kassler och min fläskfilévariant är kycklingfilé och strimlad lövbiff helintressanta alternativ, som jag ser det. 
Ja det var riktigt gott, men saltar du inte alls?
Jag saltade lite när jag använde fläskfile:
Låter supergott. Tack!! Har inte nån fläskfile just nu, men tänker prova en variant med kycklingen jag stekte igår. 

Nej, jag saltar faktiskt inte i det här receptet. Jag tycker att det räcker utmärkt med ostens sälta samt lökens och curryns tydliga arom. Men sånt här är förstås en smaksak, så var och en får prova sig fram lite.
Kyckling kommer garanterat att bli kanon!
HÄR är det! Trodde jag tappat bort detta smaskiga recept - nu är det bokmärkt!

LatMask,
Haha, grattis! Jo, jag vet hur retligt det är när man inte hittar trådar man väldigt gärna vill hitta (och som man såklart glömt bokmärka)…
Har du förresten testat att laga receptet än?
Jajamen, och det är verkligen gott! Framför allt måste jag tacka för tipset om tomatfond - det visste jag inte ens att det fanns…

You're welcome - alltid trevligt när man får vara någon medmänniska till glädje! 
texarcana
Var hittar man tomatfond? Brevid tomater i burk? Är det i flaska eller konservburk? Jag har aldrig hört om det innan.

mumin61,
I min lokala ICA-butik finns tomatfonden i samma hylla som ketchup och tomatpuré. Har för mig att det brukar vara så på andra ställen också. Det finns flera märken och vad gäller förpackningen rör det sig vanligtvis om "breda glasflaskor", sådana där med vid öppning.
Tack, ska kolla imorgon när jag handlar, för det här receptet lät mycket gott.

ojoj va gott det var med vispad och smaksatt grädde i en gratäng under ett tjockt lager ost! 

Oj, vad det låter gott. Ska prova det i kväll. Får dock göra två stycken då gubben är paniskt rädd för grönsaker
Eller så gör jag det i en form men två sidor … Då får han smaken utan att han vet det. Han verkar mest rädd för själva "grönsaken" inte för smaken … Kan lägga till att han har ätit grönsaker MÅNGA gånger utan att han vet det *haha*
Testade denna idag. Inte vet jag hur originalet skulle smaka, men det här var en nia på en skala till tio. Minst.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Vad skulle jag kunna tanka mig anvanda eftersom jag aldrig har sett tomatfond … har finns burkar med puree och sas forutom tomater i olika andra skepnader, men ingen fond.
men det står ju puré, chilisås eller tomatfond i #0 … så… där är väl svaret?

… visst … jag formulerade det fel :0( … vad jag ville ha reda pa ar vad tomatfond egentligen ar for slags produkt? Bara nedvattnad puré t. ex …

Jag gjorde rätten här om dagen. Så gott! En riktig höjdare! Har skrivit in receptet i min receptbok.
Jag hittade ingen tomatfond så jag tog tomatpure som jag rörde ut i lite ovispad grädde för att få den mer flytande innan jag blandade den med den vispade grädden.