Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 9915 ggr
Hanrus
0

hur mycket grönsaker kan man äta?

Hej! Är ny på detta och gillar att äta mycket grönsaker. Hur mycket (ungefär) kan jag äta per dag och ändå gå ner i vikt? Jag har mycket att gå ner, ca 50 kg.. Skäms

Tacksam för svar!

MimLan
0

Grönsaker är inte problemet. Det är hur det ser ut i övrigt som dikterar vikt/viktnedgång.

Läs gärna tråden Vanliga frågor & svar som finns bland de översta trådarna här till vänster.

Zepp
0

Det är sällan man måste vara restriktiv med vanliga grönsaker, men man skall äta sig mätt på maten.. inte tillbehören.

Om du är såpass överviktig har du förmodligen insulinresistens i någon omfattning, varför du får se över ditt kolhydratintag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hanrus
0

Tack för svaren!

Ja jag är jätte känslig mot socker (sockerberoende) och kolhydrater, men jag ser inte grönsaker som ett tillbehör, utan en stor del av själva måltiden. Har tagit bort pasta, ris, bröd, potatis och självklart allt med socker redan. Jag tänkte just på hur mycket jag kan äta utan att det ger för mycket kolhydrater..

MimLan
0

#3 I sådant fall kommer du att märka vad du tål och inte. Det finns ingen annan än du själv som kan ta reda på den gränsen. Känner du av suget har du ätit för mycket eller fel typ.Det är något du behöver lära dig. Nedanstående länk kan ge dig en uppfattning om att det handlar mer om antalet kolhydrater.

http://johannaskost.blogspot.com/2008/07/om-att-ha-matbegr.html

Och jag kan bara hålla med Zepp om att det är maten man äter sig mätt på. Det är svårt att säga något mer eftersom du inte anger något mått att utgå ifrån, och samtidigt spelar det ingen roll eftersom din kropp/hjärna är det som dikterar nivån.

Wildrat
0

Hur mycket beror ju också på hur mycket kolhydrater det är i grönsakerna.

En bra bok att läsa om man har mycket vikt att gå ner är Skaldemans GI-noll. Där finns recept och klara instruktioner på hur mycket man bör äta. Det finns också en kokbok men jag rekommenderar "textboken".

Zepp
0

Jaa.. hur man ser på måltidens komposition beror lite på hur man ser på ätandet som företelse.

Egentligen handlar det om biokemi, där vissa ämnen är essentiella och på det behöver vi energi för att orka med dagen.

Själva basen består utav proteinbehovet, det är byggstenar för muskler, hormoner, signalämnen och lite annat.

Sen skall man få i sig tillräckligt av mineraler, vitaminer, spårämnen och lite annat.

Konstanten är ditt proteinbehov, det får du främst från kött, ägg, fisk och sånt, man brukar säga mellan 1-2 gram per kilo och dag i snitt, beroende på din aktivitetsnivå.

Det är faktist lika med vitaminer o mineraler, kommer främst från animaliska livsmedel, främst då de fettlösliga vitaminerna.

Finns en del vattenlösliga vitaminer som man kan få från grönsaker, såvida man inte äter en del inälvor, främst då C-vitamin och folsyra.

På det kommer främst essentilla fetter, Omega-3 och Omega-6.. där är det främst fisk man behöver äta, för att upprätthålla balansen mellan Eikosanoiderna.

Man behöver även energi, och där är fett kroppens främsta energikälla.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.