Lägga in ny matvara
Tänkte lägga in ny matvara i Cal Counter men då måste man ju skriva in olika uppgifter som inte alltid finns tillgängliga, om det inte är i någon förpackning med innehållsförteckning.
Hur gör man då?
Prova att leta efter varan i listan som Margareta tipsar om, har inte länken just nu men hon kanske kan lägga in den här.
Där kan du hämta värdena och sedan lägga in i Calcounter.
http://kolhydratiker.se/dokument/kolhydrater.htm
Sök på lite generellare ord i CalCounter så kanske du hittar.
Man får tex inte stava fel.
Vad är det du vill lägga in?
Numer pensionär i Nynäshamn
Det kan vara olika. Exempelvis den hemmagjorda ostkakan/ glass/ kakaopulver eller annat som jag kan komma på jusst för dagen.
Det står stilla i huvudet nu, men det händer emellanåt att jag vill ha en produkt och då kan det vara så att det står en hel rätt där jag söker undeer favoriter, vilket jag ju inte vill ha. Ölkorven kanske…det finns ju olika sorter där men den som inte är så stark.
Du behöver inte fylla i alla uppgifter på matvaran du vill lägga in. Det räcker med protein, kolhydrater, fett och kalorier. Resten kan man skippa om man inte vet.
Det är jusst det jag inte vet, protein, kolhydrater och fett och kalorier.
Jag la in chiliconcarne igår. Gjorde så att jag la först in alla ingredienser i CalC som om jag skulle ha ätit alltihop den dagen- bara ingredienserna och inget annat. Sedan tog jag fram miniräknaren och räknade ut kalorierna, fettet, kolhydraterna och proteinet för 100 gram och sparade dessa värden under namnet "chiliconcarne. När jag la in alla ingredienser i en klump så fick jag ju samman av kal/fett/prot/kol, och då var det enkelt att räkna ut hur mycket av detta det fanns i 100 gram i chiliconcarnen.
Gör du det du tänkt laga hemma, så vet du ju vad du har i den och i vilken mängd- och kan skriva ner det som är i maträtten/kakan eller vad det nu är. Och räkna sedan ut det i efterhand i CalC.
Hoppas du blev lite klokare:)
Tack för svaret Magma. sSa läsa igenom i morgon igen. Är lite trött nu för att fatta riktigt. Om jag vill lägga in Gorgonzola ost så får jag inte fram den så kan det vara med en del andra matvaror. Sen om man gör ex. en kladdkaka/chokladkaka ska jag då kolla varje ingrediens vad det står på förpackningen och skriva in? Funkar det? Ska kolla i morgon. Hjärnkontoret har stänt för idag men jag ville ju så gärna surfa lite här en stund. Har inte hunnit med det idag och igår, datorn är jämnt upptagen eller så är vi inte hemma!!!