Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9038 ggr
Ida78
0

Sockersug och skakis

Idag är det dag 4 med min LCHF och jag har drabbats av världens sockersug, är helt skakis. Kan tala om att jag har ätit stora mängder socker innan jag nu startade med LCHF.

Har ni något bra tips på vad men kan stoppa i sig, dock utan kolhydrater. Just nu går jag bara och dricker en massa vatten. Jag förstår ju att det är omställningsbesvär men går det att lindra är det ju bra, har gått från att frossa i kakor, godis och läsk till ca 6g kolhydrater om dagen. Känns nästan som en en rejäl baksmälla.

JAG GER INTE UPP, DET SKA FUNGERA DENNA GÅNGEN!

/Ida

missaz
0

Något som dämpar abstinensen finns nog inte, utom just socker och DET ska du ju inte ge dig på! Att dricka mycket är bra, ät mycket fett! Det är ingen fara att vräka i sig så mycket god LCHF mat som behövs för att hålla sig från sockret; det är ju bara en period det är som jobbigast och då är det bättre att vräka i sig massor av fett och kött än att falla för sockret!

Jag håller på dig, klart du fixar det! Skrattande

Tilda-T
0

Förmodligen så har du lågt blodsocker, det kan bli så när man före har haft det högt, det blir som värsta baksmällan.Det brukar gå över på några dagar.

Du har två saker att välja på, tillsätta lite kolhydrater i snäll form eller köra en cold turkey som du gjort hittills.

Snälla kolisar är tex grädde,nötter kanske lite bär typ hallon ,blåbär.

Lycka till med din lchfresa Ida!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

missaz
0

Kom på en grej; Något jag tycker hjälper en del mot suget är kolsyrat vatten, gärna med smak. kanske kan vara värt att testa…?

pillerbagge
0

abstinens! kämpa emot.

kan tyvärr inte hjälpa, hade lyckligtvis inga övergångsbesvär. men håll ut, det går över.

Aniara4
0

Ät mycket fett! Ostkuber sägs vara bra att ha färdigt i kylskåpet och ta till när det är som värst. Det är ok att äta extra mycket av tillåten mat under omställningen, det är först senare man kan börja fundera på om man överäter.

Det är en tuff omställning att gå från massor av socker till 6g. För en del är det lättare med en gradvis nedtrappning med lättare men mer utdragna plågor, för andra funkar inte det alls utan de måste "go cold turkey" (särskilt sockerberoende som inte klarar att äta lite utan att tappa kontrollen).

Annars är det bara att bita ihop!

Aniara4
0

Instämmer med #3, bubbelvatten med smak dämpar sötsug för mig också.

Zepp
0

6 Gram om dagen kanske är lite för tufft i början.. ät mer grönsaker till maten!

Du vet om det blir för mycket besvär finns det risk för att du tröttnar, att nackdelarna känns som allt för stora!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ida78
0

Just nu gick jag och la mig på soffan, kroppen känns som spaghetti. När jag gick upp på övervåningen så fick jag mjölksyra i benen av trappan.

Jag ska jobba i morgon och jag arbetar som lokalvårdare och städar 6 timmar i ett svep, efter det orkar man väl knappt trampa ner gaspedalen när man ska köra hem, inte om jag är som idag iallafall.

Nu ska jag testa och äta lite ost och se om det hjälper.

Tack för tipsen!

/Ida

missaz
0

#8 Aj då, är det så tuffa övergångsbesvär du har! Hmm… blir det FÖR tufft håller jag med Zepp; då är det nog bra att öka på bra kolhydratskällor som grönt och mejerier för att må lite bättre så du åtminstone kan jobba. Själv gjorde jag som du när jag började med LCHF; gick från kraftigt sockerberoende till nära noll kolhydrater direkt. Jag fick övergångsbesvär som kändes en del, men så hade jag heller inte ett fysiskt ansträngande jobb, så då gick det ju.

Ida78
0

Om jag nu väljer att bita ihop och bara stå ut så är det väl inget farligt för kroppen, även om det känns så här?

/Ida

Ballo
0

I början hade jag ett jättesug. Då vispade jag 1 - 1,5 dl grädde och åt. I bland med några hallon eller blåbär.

Det tog bort suget 1-2 dagar.

Nu har jag inte ätit grädde på 2-3 månader och sockersuget är så gott som borta.

Lycka till å ge inte upp.Glad

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Aniara4
0

Nej, det är inte farligt, såvida du inte får riktigt plågsamma besvär som orsakar stress i kroppen (på samma sätt som stark smärta eller extrem fysisk ansträngning). Det största problemet är nog att du kan få svårt att orka med ditt fysiska jobb! Mjölksyra är ett klassiskt övergångsbesvär. Gör som du har tänkt, men ha i bakhuvudet att om du verkligen inte klarar av det är det inget misslyckade att lägga sig på en lite mindre tuff nivå till en början. Låt bara de extra kolhydraterna komma från grönsaker och mejeriprodukter och inte från spannmål!

missaz
0

#10 Nej, farligt är det inte. Det kan kanske däremot vara väldigt jobbigt om man behöver anstränga sig fysiskt eller tankemässigt när man är i kraftig omställning. Men fixar du det är det ju bara bra (JAG tror iaf att det är bra att köra strikt på en gång om man har ett sockerberoende).

Zepp
0

Det farliga är väl i så fall när du kör bil och är halvt omtöcknad!!

Är man frisk kan man vara utan mat i flera dygn utan att ta skada!

Jag ser bara att det kan vara onödigt att späka sig för hårt av flera skäl,, för det första så är det ingen tävling om vem som är bästa LCHFaren, du skall kunna leva med din nya kost helst resten av livet.. så det gäller att hitta en modell som fungera långsiktigt!

Ställer man in focus på det långa perspektivet så tror jag det fungerar i längden!

Är du tex sötsugen.. gnag på en rå morot.. borde vara betydligt hälsosammare än att ta till godis iallafall!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ida78
0

Jag har ätit lite ost och dricker nu kaffe med grädde i. Känner inte så mycket sug just nu men är fortfarande skakis och har en jäkla mjölksyra i benen. Ska gå ut med hunden nu och hoppas att det gör susen med lite frisk luft. Lite klarare i skallen blir man ju iallafall.

/Ida

Mimmi89
0

Gammal tråd men måste fråga…

Ja är socker freak. kan vara mätt efter maten men blir enormt sötsugen ALLTID iaf…

kan inte kolla å tv typ utan sött… sedan älskar ja ju att äta visst men sött, chocklad sugen sugen sugen….

Kan ja få bort beroendet abstinensen också på samma sätt, dvs att tillåta mig själv att äta mer fett nu i början i stället för socker? Ja kör inte LCHF utan tänkte börja med ett annat diet val men… ja…

Tacksam för svar och Ida78 du verkar enormt envis go girl! :)

Mimmi89
0

Och måste ja vänja mig av från fruktsocker o allt socker i så fall för att det ska funka eller kan ja fortsätta äta frukter ?

[hermes]
0

#16, #17 Om du verkligen vill bli kvitt suget gäller det att ta bort alla kolhydrater som påverkar dina insulinnivåer, det gäller även frukt. Fruktsocker (fruktos) är precis lika illa som vanligt socker och höjer insulinnivåerna på samma sätt.

Att ersätta kolhydrater med fett är det enda sättet att låta kroppen normalisera sina blodsockernivåer på ett naturligt sätt, och det är mer eller mindre jobbigt för alla LCHF:are en kort period i början. Men om man äter ordentligt med fet, naturlig mat i början blir omställningen lättare.

Mimmi89
0

#18 okej tack. Men det betyder alltså att jag efteråt kan äta frukt? då suget/beroendet är borta?!

För frukt vill jag iaf i framtiden kunna äta.

ca hur lång tid tar avgiftningen? hörde något om ca 10veckor…

Aniara4
0

Om du är sockerberoende är det väldigt stor risk att frukt kommer att trigga nytt sötsug, och du får göra om hela abstinensen igen. Eller kanske inte hela, för mig brukar det t.ex. ta en vecka att komma över ett snedsteg.

Men frukt innehåller inget nyttigt som du inte kan få i dig på bättre sätt, enda anledningen till att du vill kunna äta det är fömodligen just att det är så sött.

Mimmi89
0

Okej, men är det inte skillnad på socker och socker då beroendet är över? då ja har vänjt mig av med godis? innan va ja ofta godissugen oh även om det fanns frukt vägrade jag, inget godis inget alls. hoppas att det ska bli liknande fast åt andra hållet nu sedan…

Men min diet ska sedan gå ut på så mkt frukt o grönt som möjligt o veganskt men vill bli av med godis beroendet!

Aniara4
0

Det enda sättet att veta säkert hur det funkar för just dig är förstås att prova. Men jag vill förvarna dig om att det är osannolikt att du kan vänja dig av med godissuget genom att äta LCHF en period, och sen börja äta jättemycket kolhydrater igen (varför?) och tro att inte exakt samma sak ska hända som när du ätit på det sättet tidigare.

nyborjare08
0

Alltså, sockerberoende är att jämställa med alkoholberoende. Som nykter alkoholist kan du inte bara ta en liiiten drink… Beroendet går inte över men du kan lära dig att hantera det. Skippa frukten helt liksom allt som smakar sött (inklusive sötningsmedel), är mitt tips.

vikingmormor
0

Mimmi, när du säger "

"Men min diet ska sedan gå ut på så mkt frukt o grönt som möjligt o veganskt men vill bli av med godis beroendet!"

…så tror jag inte att du kan äta bort ett godisberoende. Ett vegankosthåll innebär i praktiken en så stor andel kolhydrater att det inte går att låta bli att underhålla ett sockerberoende.

Mimmi89
0

#24 Nej ja får nog hålla med dig där men blir så frustrerad! vet… sockerberoende eller matberoende… ätstörning helt klart fucrk får luska ut hur i helvete ja ska göra…

Man äter då man kollar på film, då man umgås, då man är uttråkad, då man är hungrig, då man är sugen… idag har ja ätit massa o går snart o tar något mer för är sååååå sugen på något och har inget godis…

Men tack

Mimmi89
0

för några år sedan lyckades ja att inte äta godis, ja åt mig aldrig mätt då ja åt mat för då slapp ja bli sugen, då va man ju hungrig i stället vilket ja tyckte va bättre… kanske låter hel skumt men då åt ja kanske en halv morott till frukost, broccoli till lunch o en smoothie til kvällsmat och så kom påsken, fick ett påskägg av mormor, tog 2 godisar och mådde verkligen dåligt! ja fick inte ångest för att ja åt det utan ja mådde dåligt!