LCHF för kvinnor 40+
Lchf enligt Catherine Schück, tidingen Taras viktcoach. Kanske kan någon få lite tips här?
Vad kul att du hittat den dar jattebra artikeln, den har jag ocksa… Det kan nog efter ett tag pa LCHF kannas skont att frascha upp maten lite, kanske just som vi kvinnor behover, eller hur..?
Kan aven tycka att de GI-tjejer/forfattarinnor som nu har slagit in pa en mer LCHF-inriktad variant ar att rekommendera, typ - Klara Desser, Ulrika Davidsson och sjalvklart Anna D Jacobsson; de tar det lite lugnt och blandar lite for att det ska kunna vara hallbart i langden och samtidigt vara smakligt och sjalvklart genomforbart under en langre period eller under livets gang.
Det som framforallt ar viktigt med LCHF, tror jag ar - att vi far i oss de superviktiga och livsnodvandiga fettsyrorna av alla de slag… Det kombinerat med lite GI-tank och bra protein av BADE animaliskt och vegetabiliskt slag, tror jag ar det mest genomforbara for oss manniskor generellt sett…
Anna -

Ja, jag har tjejkompisar som har svårt för ren LCHF som är över 40, jag tänkte att det här kan kanske hjälpa dem.
Man måste ju hitta sin egen balans, den varierar från person till person. Själv kör jag en striktare variant, det passar mig bättre.
/Åsa
Innehållet i måltiderna var det väl inte något fel på tycker jag. Och bra att man visar att kolhydratreducerad kosthållning inte bara innebär fakir eller fettfrossa.
Men jag reagerade lite på mängderna. 200 g lax + 200 g räkor i en rätt till 4 personer? 2 dl yoghurt + 1 dl bär till frukost? Jag skulle vara vrålhungrig efter 2 timmar på en sån frukost 
Jag vet att den har traden mestadels anvands utav LCHF-are, och jag sjalv ar valdigt nojd med hur jag mar nar jag ater enligt LCHF… Jag har ingen stor overvikt alls, men ska val ha gatt ner 10 kg allt som allt nar jag har natt mitt mal. Provade pa i borjan pa aret och sen sa har jag gjort ett par manader denna sommar, uppdelade pa tva tillfallen…
Alla dessa ganger, medraknad den period som jag ar i nu - har jag framforallt kunnat lagga marke till styrkan som skapas i mina muskler alldeles av sig sjalv. Mina muskler aterskapar sig sjalva, pa nat satt..!! En helt otrolig kansla…
Hej igen!
Har hallit och surfat runt pa denna sajt i ett par manader nu kanske och borjade skriva nagra inlagg for en tid sedan…
Jag borde kanske ansluta mig till de mer liberala LCHF-arna, inte for att jag har mkt kolhydrater i min mat, utan for att jag i grund och botten verkligen vill se att man accepterar att det ar OK med frukt och aven potatis, for folk som vill folja LCHF for att ma bra och inte bara for att ga ner i vikt! Har forstatt att de som har mycket vikt att bli av med behover folja en striktare variant, men vi andra kanske kan gora lite annorlunda! Jag vill i alla fall kunna ha mojligheten att ata god frukt och lite potatis, jag kanske ar en GIC-MHIF ~ (G.I Carbs - Moderate High in Fat..) Hehe…
Go'kvall fran Anna - en Gicmhif..

Det här med ägg o bacon är väl mer ett sätt att förklara hur motsatt denna kosten är till de flesta andra tankar.
Och man kan äta fläsk o raggmunkar om man vill, allt handlar ju om vilka proportioner man har.
Sen så.. kan man undra om det var potatisen vi gick upp på eller om det var bullar, godis och läsk?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Fragan ar ju vad det ar som gor att man mar sa himla bra, det okade fettet eller det sankta intaget av kolhydrater? Grejen att man maste vara sa otroligt pa sin vakt med bade kolhydraterna OCH proteinerna nu nar fettintaget ar sa hogt - gor dock ibland att det kanns lite riskabelt..
Jag menar att det ar lite trakigt att man kan fa ga upp 1,8 kilo av lite jordnotsmor (som jag laste om i en kommentar igar)
Det jag tror ar viktigast utav allt ar att vi hittat tillbaka till det mattade fettet. Fragan ar nu bara hur mycket vi behover ata for att kanna av den dar styrkan som jag tidigare talade om.. Kanske det inte behover vara sana otroligt hoga halter utan mer moderata mangder sa att man kan ha nagot fler kolhydrater i kosten utan att for den skull lagga pa sig 2 kg fran en dag till en annan…
Anna -
Jag tror det är kvalitén på maten överlag som förbättrar hälsan. De flesta slutar med fleromättade fetter som ökar inflammationsnivån i kroppen. Man börjar tänka på att undvika mat med e-nummer och främst E621 och man slutar med raffinerade kolhydrater. Överlag så tror jag att näringsinnehållet är högre i LCHF-mat.

Det är helt klart flera faktorer som spelar in, näringstätheten, insulinkänsligheten, glykemiska belastningen och det faktum att man undvíker vissa saker som kroppen inte är så bra på att hantera.
På det kommer individuella faktorer, vissa tycks bli euforiska över att få introducera grädde i matlagningen igen, det smakar även bättre.
Ibland undrar jag om inte det faktum att man får ett mer avslappnat förhållande till ätande och mat överlag, gör att man blir mindre stressad?
Känslan är iallafall att de som fortsätter att väga och räkna fortfarande ligger kvar i ett mer problematiskt förhållande.
Ja, det ar troligen flera faktorer som spelar in som du sager Zepp, naringstatheten, GB och undvikandet av saker man inte tal. Jag har inte diabetes eller stor overvikt, men jag har nog vad man kallar blodsockerfall (graderas det som insulinkanslighet?), jag kan helt plotsligt bli fly forbannad och sa kor det i blodadrorna som om jag hade racerbilar i benen… Samma reaktion kunde jag fa nar tidigare drack t.ex kaffe med socker och mjolk! Denna kansla dampas ju avsevart med fettet och jag kanner mig nu mestadels lugn som en filbunke.
Vad jag saknar dock, och det jag alltid kommer tillbaka till - ar potatisen… Alltsa, jag skulle ju sa garna vilja infora potatis lite langre fram, ar det genomforbart, tror du?
Anna -

Rotfrukter överlag är nog den bästa formen av kolhydrater, potatis just innehåller cirka 16% kolhydater i snitt, men även en del andra näringsämnen.
Och jag äter en potatis ibland, som en del av måltiden.. men jag gör inte som många baserar måltiden på potatis.
Tycker man skall skilja på bulkpotatis som mest har som uppgift att fylla magen till ett billigt pris och delikatesspotatis, som kan avnjutas i rimlig omfattning tex med smör.
Tex så ingår potatis i julens lutfiskmidag, men då struntar jag i andra kolisar.. gröna ärtor ingår givetvis.
Sen så är det ofta fantasin som spelar en spratt, vad jag förstår äter man mer kokta rödbetor med smör i våra östra ganländer som ersättning för potatisen.
Va' bra, da kan jag ata en potatis da och da lite langre fram… det var verkligen skont att hora!
Men vet du om det dar jag kanner med "racerbilarna" ar nat som har med verklig insulinkanslighet att gora eller om det ar nan slags overreaktion bara..?
Anna -

Har du sånt blodsockerfall att det verkligen påverkar dig fysiskt är du diabetiker eller har annan sjukdom tror jag, typ Reaktiv Hypoglykemi.
Däremot så är det hur vanligt som helst att hjärnan spelar oss spratt, när blodsockret sjunker.. och det yppar sig som regel olika mellan individer.
Handlar för det mesta om belöningssytemet, och sjunkande dopaminnivåer, och hjärnan vill ha sina dopaminkickar, speciellt när annat gör att man mår lite sämre än vanligt.
Vet hur det är när man är utan snus.. eller bara man har lite snus kvar.. käns som om man håller på att svimma vid blotta tanken.
En kväll vart jag helt utan, tänkte att det fixar jag innan jobbet.. kunde inte sova så klockan 2 fick jag åka iväg.
Vart så illa att jag nästan inte klarade att köra bilen, men såfort jag stoppat dosan i fickan gick det över.. sen kom jag på att jag glömt ta någon snus, fören jag kom hem.
Nae, mitt blodsockerfall ar nog ganska banalt egentligen; utover det jag namnde forut, sa kan jag kanna mig som om jag vore irriterad - fast da i kroppen/blodet, men for ovrigt ar det lugnt, hehe..
Anna -

#13 Mycket tänkvärt inlägg! Just det att hjärnan spelar oss spratt och även placeboeffekter är mycket intressant. Min mormor sa alltid att "tron kan försätta berg".
I ett av recepten står det
bovetecrunch (av märket Renée Voltaire)Någon med erfarenhet av detta?
http://www.reneevoltaire.se/produkter/?product=175&e=c
Innehåller russin och gojibär. För mig blir det för sött med russin, triggar sockermonstret. Men jag har inte testat produkten…
Oki Har de ingen naturell då?
Skall kolla länken