Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 7971 ggr
fialiten75
0

Tips på festlig mat önskas

Vet att det finns en miljon recept, men gör det enkelt för mig ;) och skriver ett inlägg.

Ska ha folk i morgon, dicka lite vin och tjöta :).

Vill bjuda på ngt gott gärna flera rätter/plockmat så middagen tar lite tid. Jag älskar att laga mat, men har hamnat i en period där det känns som om jag gör samma hela tiden, behöver inspiration!

Maten får inte innehålla fläskkött, och tacos går bort såååå trött på det.

Vad lagar ni när ni ska bjuda på ngt riktigt gott??

MonicaHansen
0

Baconlindade kycklingfileér, bitar, fyllda med ost… gott!

Dela tinade kycklingfileér i tv-tre avlånga bitar, skär en skåra i och fyll med riven ost, kanske blandad med ädelost, gorgonzola, getost.. peppra lite på kycklingen, och kanske krydda med malen paprika och lite ingefära, vad du gillar.. vira sedan in varje bit i en-två baconskivor och stek dessa i en form i ugnen, ca 10-15 min på varje sida i 225 grader..

kan göras dagen innan och ätas kalla eller varma, kan också skivas upp och sättas med t.ex bitar av paprika på pinnar till cocktails, mumsbitar, grillspett..

ät grönsaker till, kanske en god crem fraiche med vitlök i..

MonicaHansen
0

p.s allt går att vira in i bacon:)

gluffgluff
0

Men, det skulle ju inte vara fläskkött?

Jag tänkte själv föreslå lite tapas, oliver, ostbitar, lufftorkad skinka, men det är ju också fläskkött…

Fondue är ju plockigt och bra, men då ska man ju ha en gryta, förstås.

Räkor/ skaldjur?

Man kan ju göra lövbiffsrulader med lite olika fyllning, det är mumsigt.

Själv har jag en lammstek i ugnen och den ska serveras med aubergineröra. Massa vitlök, namnam.

igorflickan
0

Kycklingben (drumstick) som marineras och grillas. till detta serverar man grönsaker kokta, stekta, grillade råa allt efter smak. Servera med olika såser och drässingar. ostar av olika slag.

Till detta kan man ha annan plockmat om man vill så som kokta ägg, rökt lax, kräftor, räkor. det beror helt på vad man tycker passar ihop.

fialiten75
0

Ja som sagt inte fläskkött så bacon går bort :P

lövbiffsrulader lät gott.. kanske skulle köra lite tapas stuk :D lite olika smårätter, mysigt och finns ngt för alla ..

egensinnig
0

Om du kör på tapasstuk så gjorde jag en sådan middag nygligen, gjorde hälften LCHF o hälften m kolhydrater.

Lammfärsbiffar fyllda m chevre el feta- ev i tomatsås

Oliver

Manchego

Heta räkor m chili

Kavringsnittar m parmesancreme o färskt fikon ( gudomliga! Jag petade bort brödet)

Vitlösmarinerade champinjoner

Marinerad getost m pinjenötter

Bruschetta

Zepp
0

Kolla om du hittar något här;

http://www.lchfmat.com/

Annars så är bacon explosion väldigt gott, fläskfärs inlindat i bacon. Tungan ute

Nähe.. inget fläskkött var det ja.. Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fialiten75
0

Tack snälla får bli tapasstuk tror jag :)

Vill bara förtydliga att JAG älskar bacon Skrattande, men min karl äter inte fläskkött :P och gästerna inte skaldjur …. men med smårätter kan jag ju ha lite av varje utan att någon behöver äta det dom inte vill ha… Kanon!

MonicaHansen
0

oj, det missade jag visst, jag är så bacontokig:)

Nötfärsbiffar med fetaost?

Kyckling fylld med gorgonzola?