Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9479 ggr
Tridnod
0

Vart går gränsen för ketos?

Jag antar att det är individuellt och kanske bäst kan ses på test men om man räknar kolhydrater/dag så brukar man använda 20 gram/dag men att det mest är ett riktmedel. Är 100 gram kolhydrater/dag ketogen kost för de flesta?

Jag undrar egentligen p.g.a mina neurologiska problem och vad man brukar rekomendera för kost för problem av ep-karaktär (går på Keppra (anti-ep) och Iktorivil

MimLan
0

Hm. Är inte det här ett av de tillfällena då individen absolut inte har något annat val än att prova var dennes gräns går?

Aniara4
0

Dels är det individuellt, men framför allt är ketos inte ett binärt fenomen - dvs, det finns ingen skarp gräns där man är i ketos under men inte över den gränsen. Någonstans i krokarna runt 100g kh/dag börjar kroppen tillverka ketoner, sen tillverkas mer och mer ju färre kolhydrater man äter. Hur mycket ketos som är optimalt för viktminskning är en fråga, hur mycket som är optimalt för att kontrollera epilepsi förmodligen en annan.

Zepp
0

Tror 100 gram är en lagom siffra bestämd på någon kongress för läkare, de har ett behov av att definiera saker o ting.

Sen så har de väl utgått från någon medelperson av medelkön med medellängd o vikt.

Så med utgångspunkt från det och att du är en sådan medelperson, så kan jag väll gissa och säga att 75gram så är du iallafall garnterat i ketos men om du lägger dig på 50 så är chansen 66% större.

Sen som sagt hur stark ketos behövs för att lindra epelepsi?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Per_W
0

Tridnod…testa helt enkel med Keto-Diastix som finns att köpa på apotek så ser du var din gräns för ketos går. Men om du har varit länge i ketos så kanske det ändå inte syns i urinen, då är det blodmätningar som gäller. Annars är max 20 g kolhydrater/dag ett säkert riktmärke.

Du har väl sätt denna informations-pdf om ketogen kost vid epelepsi från Karolinska sjukhuset? Det är en strikt ketogen kost med ratiot 4g fett mot ett gram kolhydrater och protein. Här är en länk:

http://www.blf.net/neuropediatrik/utbildn.dagar/nollsex/femton.pdf

m v h

Per Wikholm

hemul
0

Enligt Groves är det mellan 60 och 150 g. Vid 60 gram har alltså alla "gått över".

Att testa urinen visar INTE om man är i ketos eller inte. Bara om man kissar ut ett överskott av ketoner. Att inte få utslag på stickan behover inte betyda att man inte är i ketos.

Miss-S
0

Jag minns att jag laste en studie om ketogen kost vid epilepsi bland barn och dar var det verkligen "ketogen" kost: GI-Noll helt enkelt, eller sa lagt som mojligt. Och det var mycket framgangsrikt!

Men som sagt: Prova!

chrand
0

#5 Men om de ger utslag så är du garanterat i ketos

Miyu
0

Ät under 50 g per dag så är du säker.

Miyu
0

Ät under 50 g per dag så är du säker.