Here we go again
Jaha nu är jag här igen. Lite förvirrad som vanligt.
Gick till en läkare igår för att få hjälp med min vikt och tänkte mig att jag skulle gå därifrån med något finurligt recept på piller. Istället spände hon ögonen i mig och frågade varför i all världen jag hade slutat med LCHF.
Efter en timmes samtal gick jag därifrån och nu är jag här igen!
Felet jag tror jag gjorde förra gången var det att jag nog blev lite för glad i diverse mjölkprodukter som grädde och creme fraiche. Har hört att vissa har svårt med det.
Så om någon vill hjälpa mig och kolla mitt första dagsintag här så vore jag tacksam!
Här är vad jag har planerat
Frukost (på stående fot): 2 kokta ägg med lite seltin, 2 ostskivor med typ 1 tsk bredgott (mellan för det var allt vi hade hemma)
Mellis: 1 avokado med en röra bestående av kräftstjärtar, cremefraiche, majonäs och kryddor, kanske 1,5 msk
Lunch: Sallad bestående av lite babyspenat, 1 burk tonfisk i vatten, 1 avokado, lite rödlök, feta ost i olja.
Mellis: Om jag behöver: 1-2 ägg med samma röra som föut
Lunch: Stekt kassler med broccolimos

Klok läkare :D
Ditt dagsintag ser lite fettfattigt ut. Använd Min Mat så får du en bra hint om något behöver ökas/minskas på. Och posta gärna en skärmdump på diagrammet om du vill ha feedback.
Hej och välkommen åter! 
Vilken klok läkare!
Fler såna vill vi ha!
Nu vet inte jag något om hur lång du är eller hur stor övervikt du har, för det spelar förstås roll för hur mycket du äter, men min spontana reaktion när jag såg matschemat var -det var ett fasligt småätande!
Alltså, inget illa ment! Vi är alla olika men min och mångas med mig erfarenhet är att man behöver äta rätt sällan på lchf. Mellanmål behövs sällan om man äter riktig mat tills man blir lagom mätt. När jag jobbar äter jag tre gånger om dagen. När jag är ledig blir det oftast bara två mål lagad mat per dag.
Jag vet att vissa föredrar (och behöver) äta mindre portioner men oftare. För mig triggar småätande sug efter onyttigheter.
Jag skulle nog rekommendera mer lagad mat vid huvudmåltiderna och att du baserar dessa måltider på kött/fisk/fågel/ägg. Lägg till lite fett om proteinet är magert (t ex kryddsmör eller lite gräddsås) och ta lite grönsaker som tillbehör bara för att det är gott och för att det ser fint ut på tallriken. ät tills du är lagom mätt och vänta tills du är hungrig innan du äter igen. Då är det inte säkert att du behöver mellanmål alls.
Men jag vet också att man kan vara hungrigare i början av omställningen och då ska man äta. Hungerkänslorna och portionerna brukar minska med tiden, tillsammans med vikten. 
Lycka till!
håller med, lagad mat och ordentlig mat att alltid bäst. Satsa på rikig mat vid huvudmåltiderna så minskar behovet av mellanmål och du slipper blir hungrig så fort
Jag håller helt med er angående mattiderna. Detta var dock vad jag kunde åstad komma sådär vid 22 tiden igår kväll! Detta är ju absolut första dagen.
Det jag är lite rädd för är hur kosten kommer att påverka min son som är 3 år.
Om han äter lchf mat hemma. eller i allafall mat med mer fett i och sen går till dagis och äter deras mat så är jag rädd att han går upp massor i vikt.
Själv är jag 165 cm och vägen 110 kg. Vill ner till 80kg
Det är ingen fara för din son! Han är liten och oskadad och växer och kan förbränna kolhydrater mycket bättre än en vuxen! Att det blir lite olika i maten skadar honom inte alls. Huvudsaken är att han får så ren och oprocessad mat som möjligt. Fett är bara bra för honom. Läs mer här.
Ät mer köttfärs. Köttfärs som är hälften fläsk och hälften nöt är tillräckligt fett för att man eg inte behöver tillsätta nåt extra. Går också att variera i det oändliga.

Hah, precis vad jag tänkte. Men jag tycker de flesta som diskuterar här inne inte verkar göra något annat än att äta. Själv äter jag uh… får nog säga 1½ ggr om dagen om man ska slå ut det över lag :) beror helt på min aktivitets nivå vilken oftast är ganska sedimentär.
Och äter ganska rejält när jag gör det.