Dessert / Extra gott
Idag är det ju Halloween, och jag hade velat göra något som är extra gott tills ikväll, vanligtvis då man väl äter något brukar det vara Hallon med vispad grädde.
Har inte så stor erfarenheter av desserter och liknande sen jag för ett par månader sedan började med LCHF. Är ute efter något som är sockerfritt, inte nå tillsatt socker eller sötningsmedel. Finns det något sådant ? :)
Pannacotta är gott och kan göras med minimal sötning. Gör den inte helt utan, grädde har inte mycket egen smak.
Jag tar 1dl grädde per person och 0,5 gelatinblad per dl grädde.
Lägg gelatinbladen i blöt enl förpackningen.
Hetta upp grädden i en kastrull, det räcker med att det ryker lite den ska inte koka.
Smaksätt med vanilj eller choklad, jag brukar använda vaniljsocker (riktig vanilj i florsocker). Ha i lite smaksättning, smaka och ha i lite till om det behövs men det brukar inte behövas mer än nån tesked på flera dl grädde.
Krama ur gelatinbladen och lägg i dem i grädden, rör om medan de smälter.
Häll upp i portionsglas och ställ kallt, typ kylskåp, i minst tre timmar. Om du vill kan du ha bär i eller till, det är gott.
Kanel är riktigt gott att ha i också! Tänkte också föreslå pannacotta!
Aa, anledningen till att jag frågade efter socker/sötningsmedelsfritt, är för att jag länge varit sockerberoende, därav minskar urvalet kraftigt.
Då får du väl satsa på dessertost och sånt istället. Efterrätter är ju alltid lite sötare, även LCHF varianterna.
Aa, får nog göra det :)
fast jag tycker att det går att göra pannacotta utan socker/sötning, åtminstone gillar JAG med enbart kanel!
jag gör pannacotta med vaniljstång och utan socker - jättegott tycker jag
Jag tycker att grädde inte smakar nånting utan lite sötning. Men en, kanske två teskedar vaniljsocker på 4dl grädde tycker jag inte är mycket…
Jag gör också pannacotta med bara grädde, gelatin och vaniljpulver (ren vanilj). Hela familjen gillar den! Kanel lät också gott, måste provas.
Chokladmousse är ju ett annat alternativ. Om det är OK med det söta som finns i chokladen.
Jo, och gillar man det syrliga i creme fraiche så är det gott att vispa upp den och äta bär till. Den blir ju lite festligare när man vispar upp den, behövs dock elvisp.
Jag gör chockladsufflé. Där är förvisso socker i chokladen, men jag tar ca 50-60g mörk choklad till 5 - 6 äggvitor. Räcker till 2-5 personer beroende på hur glupsk man är.
Smälter chokladen i micron
vispar äggvitorna till hårt skum
blandar
gräddar i 200-225 grader i ca 20 min. Har inga riktiga tider, eftersom antalet äggvitor varierar.
Äts med grädde eller glass.
Jag sötar också min pannacotta med en tesked vaniljsocker till några deciliter grädde.
Häromsistens åt jag en normalsötad pannacotta (ca 0,5 dl socker till samma gräddmängd). Och herrejösses vad sött det var. Akut halsbränna!
Sådana gånger förvånas jag faktiskt över att folk inte reagerar. Jag menar, tänk att vispa några dl grädde med en halv dl socker och servera till pannkakorna. Det skulle ju de flesta tycka var hysteriskt sött.
I övrigt tycker jag också att du ska satsa på mumsiga ostar till efterrätt. Och varför inte lite nötter?
Hacka ett par rutor mörk choklad och smält ner i grädden när du gör pannacotta, så behövs definitivt ingen annan sötning.
#13 "Normalt" sötad pannacotta är rent ut sagt äckligt. Vidrigt sött! LCHF-varianten är 1000 gånger bättre och godare.
Senast idag gjorde jag något jag tyckte var riktigt gott i allafall, vet dock inte om alla här äter nötter, men jag köpte en påse pecannötter, ICA:s egna, idag. Dom knäckte jag sönder lite i handen och rostade i stekpanna med en klick smör och lite kokos. Serverade den varma guckan med lättvispad grädde. Går nog att söta på olika vis, sötningsmedel, lite vaniljpulver eller honung funkar nog bra, men tyckte det var gott som det var.
Vet dock inte om detta kanske är en kolhydratsbomb? Funkar i allafall att äta för mig, och det mättar bra med grädden till, dämpar mitt sug efter gottigheter och skulle nog stå sig som efterätt :)
Om du gillar salt bättre så rosta färska pumpakärnor :)
175 grader i ugn tills gyllenbruna. Mums!
Nu har ju redan pannacotta föreslagits, det tycker jag annars är en utmärkt dessert och går ju somsagt att söta i den grad man själv vill. Något annat jag annars ytterligare tycker är supergott är att blanda turkisk yoghurt med grädde och vaniljpulver samt sötmedel. Även detta går förstås att göra helt efter egen smak. Andra alternativ är grädde med lite bär. Eller cheescake. Antingen testar man ut någon passande botten eller kör utan. Även cheescake går förstås att ta så sött, eller inte sött, man själv vill.
Chokladganache är himla gott, kom jag på nu. Krämigt och smörigt - och man är mer än nöjd med bara lite, lite. 
Det slutade med pannacotta i alla fall, dock osötat och med hallon i, det var jättegott. Aktar mig som sagt för socker, så det inte triggar mitt sockerberoende jag lyckats bli av med. Tack för alla tips :)
Jag missade totalt att det var helgdag, hahaha
Inget extra här inte!