Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8891 ggr
annpann
0

"bygger upp bomb?"

Har kört LCHF sedan i somras o mår jättebra. Minus 5kg, inga gaser, gott humör.

En läkare jag mötte sa att hon trodde detta var ok så länge man mår bra, men om jag plötsligt äter exvis pasta så är det farligt. "Du bygger upp en bomb, då insulinet samlas i fettet i kroppen", sa hon.

Detta oroar mig. Rätt som det är står jag i ett läge då jag måste äta en lasagne eller annat om inget annat bjuds. Vad händer rent fysiskt? Vad är en farlig mängd?

MimLan
0

Be din läkare ge dig vetenskaplig referens på att "insulinet samlas i fettet".

Det som händer är att du får ett blodsocker som ser ut som hos en som äter kolhydrater. Det är inte ett problem, men du kan få sug och hunger snabbt igen, som hos en vanlig kolhydratätare.

Det som kan vara knasigt är om du smäller i dig en hel massa spannmål när din mage inte är van vid det så kan den protestera eftersom tarmfloran inte är van vid spannmål. Det kan bli mgknip, gaser, etc. Du märker det.

Pasi
0

Jag har aldrig hört nåt liknande påstående - insulin skapas då det behövs, och sedan bryts ner av IDE (möjligen finns det fler nedbrytande enzymer) då det inte behövs… och lagras ingenstans vad jag vet.
Läkarens studielitteratur måste bestått av Expressen och En ding ding värld.Flört

Adur
0

Nu tycker jag att skrämselpropagandan börjar ta oanade proportioner. Först jämförelsen med amfetamin och hotet om kortisol, adrenalin mm. Och nu - en insulinbomb.

Vad kommer härnäst?

Linnea83
0

Hjälp! Då har jag en insulinbomb i mig just nu ;-) Efter 4 mån strikt LCHF åt jag smågodis! Det var ett planerat avsteg, dock hade jag inte planerat att behöva akutspringa på toa efteråt. Det blev lite antabus effekt mot socker måste jag säga.

Muskrat
0

Oookay…. och det är personer som dessa som svenska folket tilltror sin hälsa.

Seglarina
0

#4 Kanske det som var bomben :-)

nyborjare08
0

Joo stinkbomb kan det bli vid avsteg… Skäms Men nån annan bomb har jag då aldrig hört talas om! Ren okunskap och skrämsel från läkaren!

Zepp
0

Lustigt.. med take på att kroppseget insulin bryts ner på någon minut?

Nåja.. alla som gick läkarutbildningen fick väl inte högsta betyg i Endokrinologi.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

japzie
0

Har personlig erfarenhet… Har ätit LCHF regelbundet över ett år, med "paus" i somras. Började igen äta normalt i augusti.

Förra helgen var jag på en kurs där jag tänkte att jag fuskar detta veckoslut, kan inte göra så stor skada… (pastasallad, bröd osv).  Egentligen inget annat än gasproblem och sug upptäcktes. Märkte att jag gick och smååt, något som aldrig har hänt under min LCHF-tid. Dessutom känns magen nu, en vecka senare större, så jag antar att jag gått upp något kilo.

Så för MIG var det "bara" detta som hände, alla är ju dock olika…

Zepp
0

Fråga vid tillfälle en vegan hur han mår om denne skulle göra avsteg en dag?

Att kroppen reagerar lite lustigt på sådant den inte är van att hantera är inget mänrkligt alls.

Handlar för det mesta om enzymproduktionen, kroppen gör sällan mer än vad den behöver.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lynxx
0

De e nog läkaren som e bombad…

/L

[CarnageCandy]
0

Ack ja, jag lider av samma oro som läkaren verkar göra. Jag kallar det paranoia…