Börjar med LCHF idag..
Vilka grönsaker får man äta av och vilka ska man helst undvika?
Jag har idag börjat med LCHF och jag hoppas det ska gå bra. Började morgonen med omelett med en skvätt grädde i och ost. Hade även lite tomat och purjolök i. Efteråt fick jag känslan att tomat innehåller mycket kolisar…
Nu menar jag vanlig sallad som grönsallad, tomat, majs, paprika, gurka..
Vad ska man undvika och vad får man äta..

Kolla i någon näringstabell, på slv.se eller fineli.fi, eller använd Minmat.net om du vill veta vad olika saker innehåller. Majs är inte ok, tyvärr. Sallad och gurka innehåller mest vatten, blomkål och broccoli är också bra.
Sen finns det många grönsaker som är ok i mindre mängder, lite beroende på hur strikt man behöver vara förstås - du som nybörjare behöver nog inte tänka på det mer än att du inte baserar en hel måltid på grönsaker förstås. Men visst kan man göra köttfärssås med tomat och lök i, t.ex.
Bekymra dig inte allt för mycket om grönsakerna nu i början. Visst kan man säga att vitkål är bättre än majs, men så länge som du bara har grönsakerna som ett tillbehör till den "riktiga" maten blir det knappast ett problem.
Du kanske inte ska frossa i morot och andra rotfrukter, men ovanjordsgrönsaker kan du äta med gott samvete.
LCHF:are väljer gärna vitkål, broccoli, blomkål och liknande i första hand, men de flesta äter tomat, paprika och andra lite sötare grönsaker också.
Har du läst introduktionen ?
Det finns en hel del information bara på förstasidan av det här forumet…
Lite majskorn i en sallad är inte hela världen då det mesta passerar rakt igenom.

Tack så mycket för era svar :)

En fråga till! Jag tycker mycket om omelett..
Kan ni ge några goda och bra råd för vad man kan ha i omeletten förutom ost och skinka.. som är bra LCHF mat..
här är en tråd om omeletter, kanske kan du hitta något där? (det finns en sökfunktion på sidan, där hittar man mycket nyttigt!)

Tack så mycket :)
Japp, du kan ju själv kolla när du har varit på toan efter att ha ätit majs.
Kornen passerar hela…
om man noga tuggar sönder ett korn så smakar det ju sött men om man äter kornen i t.ex. en sallad så slinker merparten ner hela. Jag har bytt åtskilliga blöjor där det ligger hela osmälta majskorn så det vet jag att de gör. Sen har jag läst att det är så också, jag tror det är på Annika D:s sida.
Vanligtvis tuggar man på majskorn. Det är inte för inte som anklever fixas med tvångsmatning av bl.a. majs.
Fetaost är gott i omelett =)
saxar ur följande artikel (fast det var hos Annika jag läste det innan)
"Äter vi människor majskorn så kommer de ut helt intakta efter passage genom mag- tarmkanalen. Vi kan inte bryta ned cellulosamolekyler. Men äter vi kött kan vi bryta ned protein och fett. Vi får då i oss alla vitaminer och mineraler kon har samlat ihop åt oss. Och vi behöver inte äta några sockermolekyler alls för att må bra."
vi är inte gäss vad jag vet!
eller ankor var det visst…

Hur mycket kolhydrater totalt per dag ska helst äta ???
Nu har jag ätit LCHF hela dagen. Känns jättebra!
Detta slutade jag på
Totalt intag
Fett: 132g
Protein: 75g
Kolhydrater: 32g ( är detta för mycket??)
Total Kcal : 1625
Är detta för mycket?
Det vet vi inte.
Du kanske kan äta det dubbla - eller inte ens hälften. Det visar sig med tiden.
Men jag tycker siffrorna ser helt okej ut, förutsatt att du är nöjd med matmängden. Det gör inget om du råkar äta mer heller…

#18 Oki, men då får jag se med tiden va kroppen säger. Just idag känns allt bra med matintaget. Men måndagen brukar kännas bra… det är när man kommer till onsdag eller torsdag med en annorlunda diet.. du brukar kroppen jävlas