Tacksam för råd
Är ny medlem här och tänkte börja gå ner några kilo i vikt.
Goda råd mottages tacksamt.Hade tänkt gå ner ca 15 kg och definitivt 10 kg.
Ge mig era bästa råd

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack där fanns mycket att läsa.Har även köpt en bok som heter LCHF kokbok av Dahlqvist och Aima

Här har du mer recept;
Vilken bra sida
Tack Zepp
Mitt bästa råd är att fokusera på riktig mat. Ät ordentligt med kött, fisk, ägg, smör, grönsaker… Komplettera med feta tillbehör i lagom mängd, som gräddsåser, crème fraiche-röror mm. Särskilt viktigt om du väljer magert kött som t ex kyckling.
Det är lätt hänt att man fastnar i ersättningsfällan - att man börjar leta substitut för allting från mackor till godis. Men se i första hand till att du äter dig mätt på mat. 

Mitt bästa råd, förutom de i #1, är att inte fokusera på hur många kilon du ska gå ner, utan fokusera på själva kosten. I början har man fullt upp med omställningen och att samtidigt sätta sig in i hur det funkar, vad maten innehåller osv. Oftast börjar vikten gå ner samtidigt, om man behöver det, men det är inte alltid det händer på en gång. Ha tålamod. Och glöm inte måttbandet, det är inte ovanligt att man får mer muskler och väger lika mycket fast midjemåttet krymper, och det är ju oftast omkretsen snarare än vikten man egentligen vill åt.
Efter några månader kan man utvärdera, verkar det inte hända något då vare sig på vågen eller måttbandet så kan man börja fundera över om man ska ändra något i kosten. Då om inte förr kan det vara en bra idé att registrera i t.ex. Minmat - folk är olika där, en del tycker det är oöverstigligt besvärligt att skriva in allt man äter, medan andra som jag tycker det är lättare att få överblick och VETA vad man faktiskt äter.
Då kan man få syn på något mönster, som t.ex. att filen man trodde att man kunde äta till frukost innehåller mer än halva dagsransonen av kolhydrater, eller att den där lilla lilla saken man "unnar" sig inte är så liten egentligen, osv.
Du har inte något särskilt stor övervikt, och förhoppningsvis har du inte utvecklat något metabolt syndrom, vilket gör det lättare. Du kanske inte behöver vara så jättestrikt som den med kraftig övervikt och diabetes behöver. Men man kan aldrig veta i förväg - det enda sättet att veta hur just din kropp reagerar är att testa och se vad som händer!

Som sagt vad.. börja med att äta vettig mat, ät så lite skräp som möjligt.. läs på alla innehålsförteckningar.
Ät när du är hungrig, var inte rädd för feta matvaror.. inte för grönsaker heller, ät så du står dig till nästa måltid.
Om du sen vill ha siffror på ditt ätande så kan man alltid registrera det hela.