Av två onda ting
Hej igen!
Jag undrar vad som är att föredra av havregryn eller mjöl? Då menar jag inte för magen utan mer vad som höjer blodsockret minst. Om man tex ska ge till en diabetiker.
Visst måste havregryn vara snäppet bättre?
Ja, havregryn borde vara bättre då det inte är lika raffinerat som mjöl är. Mjöl är ungefär som havregryn bara det att det är "förtuggat" eller processat innan. Så att äta havregryn som inte är i mjölform gör att kroppen får jobba lite mer för att få ut sockret ur det, alltså höjer det blodsockret mindre.
Är själv diabetiker och skyr havregryn som pesten! Det höjer mitt blodsocker till oacceptabla värden, även om man äter den fiberberikade varianten. Varför inte äta riktig mat?

Tack för svaret. Jag ville bara veta vad som var minst dåligt för den som inte vill äta riktig mat. Självklart äter jag riktig mat
OM man ska välja mellan havregryn eller mjöl, så tror jag att havregryn är bättre. Dom innehåller mindre kolh. än mjöl(vetemjöl) och är glutenfria.
Precis som karinafp inlägg #2 så är jag diabetiker. Har hittills sluppit mediciner men måste då avstå från all föda som innehåller kolhydrater mer än 5g/100g. Havregryn är inte att tänka på. MEN är man inte diabetiker så håller jag med tankgirl inlägg #1 att havregryn är bättre än mjöl.

Vetemjöl innehåller dessutom mer toxiska mineralavstötande och autoimmunskapande ämnen (Lektiner och fytinsyror).