Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8847 ggr
Emilyts
0

Detox

Halloj!

Har funderingar på att testa lchf. Har kört på kcal räkning nu i två månader och tycker inte det händer så mycket annat än att jag har fruktansvärt ont i magen. Min lilla fundering nu är att såfort jag äter fett nu så får jag fruktansvärd diarré och blir sittandes på toan en hel natt om det vill sig illa. Hur ska jag vänja kroppen eller ska jag köra en detox? Köpte en bok som heter Lowcarbguiden med en tvåveckors detox för att komma igång. kan det vara nåt att köra på så jag slipper slösa toapapper?Flört

Hoppas någon kan svara.

Jag är även livrädd för att gå upp i vikt. Kommer jag verkligen gå ner?

isalu507
0

Om du är livrädd för att gå upp i vikt så kan du inte ha upplevt så mycket skrämmande i livet. Själv är jag rädd för att mina närstående ska gå bort eller drabbas av någon hemsk sjukdom.

Strunta i detox och sånt - det brukar ju mest innebära att dricka typ juice eller klar buljong i två veckor (d.v.s. svält). Om du svälter dig först för att sen gå på LCHF så kommer du säkert gå upp lite i vikt eftersom det är så kroppen fungerar när den får mat efter en svältperiod.

Läs tråden om vanliga frågor och svar och kör på direkt bara istället, det kommer säkert gå jättebra!

Lycka till :D

Emilyts
0

Hmm..jo klart det finns andra saker att vara rädd för. Men det är mer än bara min vikt som står på spel. Hälsa, psyke och en remiss!

Känner mig så besviken på mig själv när jag inte lyckas. Min 7åriga dotter har blivit mobbad pga min vikt. Då väger jag "bara" 89kg till mina 169cm. Jag orkar inte med fler misslyckanden.

Har läst tråden om vanliga frågor! Men det kan ju ändå finas frågor som man vill ha svar på.

Vad tror du om jag försiktigt ökar fettet under kanske en vecka för att sen övergå helt på lchf? Tänkte på min stackars mage. Åt 1dl vispad grädde i fredags och satt sen på toan i en timme.

hoppas på fler råd

isalu507
0

Ja, men det låter som en vettig idé. Äter du mycket kolhydrater nu så kan du under den tiden minska dem också, så blir det upptrappning/nedtrappning samtidigt och kroppen får tid att vänja sig.

Har du problem med stora sockersug och att du har jättesvårt att hålla dig från det söta, men även pasta/bröd och sånt så kan det vara en bättre idé att sluta med det mer på än gång istället för nedtrappning, då även små mängder kan leda till sug som är svåra att stå emot.

Tänk på att bara använda naturliga fetter - smör, kokosolja, grädde. Istället för att äta vispad grädde som det är, kasnke det går att använda mer fett i matlagningen och liksom "gömma" det där?

Vad gäller besvikelse: du kommer göra avsteg, du kommer falla av. Det gör alla. Det är dock viktigt att inte se det som ett stort misslyckande. Om du äter något med mycket kolhdyrater så är det bara en gång, hela grejen är inte förstörd för en måltid, utan det är vad man gör i långa loppet som är viktigt!

Lena69
0

Är du säker på att det är fettet i grädden du reagerar på? Tål du mejerivaror i övrigt?

Dessutom måste inte LCHF betyda att man vräker i sig fett. En karreskiva, lite sås eller en smörklick, och så lite grönsaker till det. Det är en bra middag, tycker jag.

Lycka till!

Emilyts
0

Jo, jag är helt säker på att det är fettet. Äter fettsnåla mejeriprodukter utan problem till vardags. Kan en normal dag ligga på ca 800kcal. Vilket är åt helsike för lite. Men behöver jag räkna nåt annat än kolhydrater när ja går på lchf? Måste ja krångla med kcal? Vill ju gå ner i vikt så det kanske behövs. Tycker ja läser massor om lchf men får inte riktigt kläm på det.

kvantprick
0

Just vispgrädde vet jag många som inte kan äta, LCHF-are eller ej! Kräktes själv av vispgrädde fram tills jag var typ 20 år gammal för att min mage inte tålde det, men de flesta andra mejerier. Du kanske ska välja lite mer skonsamma produkter? Hellre naturligt fett kött än slevar vispgrädde t.ex… Annars, om det verkligen är fettet du reagerar på, så tror jag helt klart på upptrappning!

Inkanyezi
0

Du behöver inte räkna på någonting egentligen, om dina hungersignaler fungerar som de ska. Du komponerar helt enkelt dina måltider utan typiska källor till kolhydrater, men med lite mer fett än tidigare och ser till att du får i dig så att du blir mätt.

Lite mer fett än förr; riktigt smör och inte margarin.

Det man väljer bort är bröd, ris, pasta, potatis, bulgur och andra typiska källor för kolhydrater. Om man känner att man behöver utfyllnaden kan man ersätta med blomkål, broccoli eller annat som inte innehåller lika mycket kolhydrater, och äta det med smör.

Fet fisk, lax, strömming, fett kött, som karré eller entrecôte, gärna med en klick kryddsmör eller bearnaise.