Lillblixten presenterar sig
Hejsan. Det börjar bli dags att presentera mig, men först vill jag TACKA alla på den här sidan för fantastiska inlägg som inspirerat mig. Ni är bäst!
Jag har smugit omkring här på sidan sen i augusti. Började med kosten den 18:e augusti. Jag vägde 92 kg och hade 115 cm i midjan när jag började. Som minst har jag kommit ner till 85 kg och 105 cm. Men sen har jag stått stilla på 87-90 kg och pendlar mellan 105-110 cm.
Jag är ganska nöjd med resultatet (förutom att det gått lite långsamt) men största vinsten är att jag mår bättre, tycker att jag fått lite bättre hud och hår samt har mer ork. Jag tror stenhårt på den här kosten och både vill och tror att jag kommer gå ner mer, men blir lite otålig och vill att det ska gå lite fortare
Jag har hållt mig till kosten bortsett från några medvetna avsteg. Det har gått bra överlag, men det har tagit emot lite grann när min sambo gjort betydligt större framsteg, som givetvis vår närhet uppmärksammar. Jag är glad för hans skull, men det blir lite tufft när ingen märker någon större skillnad på mig.
Vi begränsar oss till matvaror som innehåller 5 g kolhydrater per 100 g. Jag har blivit lite osäker på matematiken i det hela. Räknas det som UFO då? Och blir genomsnittliga intaget mindre än 5% då?
Jag har precis fått en nytändning genom träningen som jag kommit igång med. Har en coach som först var lite anti när jag berättade om vilken kost jag äter, men han läste någon artikel och började tro mer på mig. Vi satte upp mål tillsammans och jag tänkte köra på stenhårt nu
Tänkte begränsa kolhydraterna ännu mer och framförallt slopa 86% chokladen som ersatt tidigare onyttigheter med
Jag har också lite funderingar kring alkohol. Det blir lite fester ibland med vännerna och jag undrar om alkoholen kan stoppa/minska viktnedgången i ganska stor utsträckning?
Återigen STORT TACK för era underbara inlägg och inspiration.

Kul att du gillar KiF och välkommen nu när du gett dig tillkänna!
Fabricati diem, pvnc!
välkommen,jag har oxå smugit om kring både på annika dalkvists blogg och Airams blogg ,men tog tag i det och började äta LCHF 1mars 2009.inte så länge kanske,men jag är redan fast i denna goda kost!
känn dig varmt välkommen.
Tack tack =D Kosten är helt suverän.
Hej och välkommen! Ja. visst är det träligt att en del herrar går ner bättre än damerna.
Nej, UFO är när du får i dig sammanlagt under 5 gram om dagen. Om du t.ex. äter 150 gram korv som innehåller 4,5 gram/100 gram, så har du redan kommit upp över 5 gram på bara en måltid.
Om det blir mindre än 5% beror på hur stor andel fett och protein du äter.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Läs gärna igenom Vanliga frågor & svar. Det finns säkert något där som kan hjälpa dig.
Hej och välkommen.
Vad kul att du ger dig tillkänna efter så lång tid.
Visst är det orättvist när karlar går ner lättare och mer än vi gör
Eftersom jag har myntat UFO-uttrycket svarar jag själv på det.
5% är inte UFO - väldigt långt ifrån faktiskt.
UnderFemgramkolhydraterOmdagen-sammanlagt betyder UFO och då får inte en enda 5%-are plats om man inte tar oerhört lite av det.
Målet med UFO är att nå så när noll gram kolhydrater om dagen som möjligt - men att man själv kan välja någonting som man har svårt att avstå ifrån. För min del är det 1 ynka dl Arla vispgrädde 40% som innehåller 3g kolhydrater till mitt kaffe. Räknar jag kolhydraterna i kaffe klarar jag inte UFO själv, men jag har valt att skippa att räkna kaffet bara därför.
(=fusk jag vet det
). De övriga 2 grammen för min del kommer från de ägg jag äter till frukost.
Som du förstår är detta med UFO en oerhört strikt kost och jag klarar den inte alls alla dagar/perioder i mitt liv - men då går jag inte ner i vikt heller. Lägger jag mig på 15-20g kolhydrater går jag upp i vikt och det väljer jag att göra ibland. Jag har hållit på i så många år (över 4) att jag inte riktigt har motivationen alltid. Framför allt blir man väldigt osocial och då blir det avsteg jag egentligen kunna vara utan.
Alla måste inte ens pröva UFO - men om inget annat hjälper så kan det vara idé att testa.
Numer pensionär i Nynäshamn
Ber om ursäkt för min miss där. Jag missade Omdagen. Då är jag med igen när det gäller UFO. Tack Margareta.
Vanliga frågor & svar var förövrigt toppen bra! Men jag hittade ingenting om alkoholen där? Eller var den en miss av mig igen? =O
#7 alkohol ska man väl försöka undvika.
alkohol=flytande socker.

#8 Nej alkohol är inte socker. Däremot innehåller öl maltsocker. Men torra viner (ex vanligt rödvin) och ren sprit (ex whiskey) brukar ofta gå bra att minska i vikt trots att man dricker måttliga mängder av.
Det vet jag mycket väl, men det valde jag att ha kvar. Det blir lite fester ibland och jag ville mest veta om det stoppar/begränsar viktnedgången väldigt mycket? Jag försöker hitta olika faktorer/anledningar som kan ha begränsat min viktnedgång.
Tack Doc
5% är en hög nivå om man har problem - jag har aldrig klarat mer än 3%. Börja där är mitt förslag. Då försvinner en massa mejerier och charkuterier.
Ett tips kan vara att du skriver ner ungefär hur du äter - då kanske vi ser något vi kan hjälpa dig att upptäcka.
Kanske du skall hänga på i den här utmaningen ett tag?
#9 måste fråga dig doc om du kan diagnosen FAS?
jag kan den utan och innan för jag har den..
Tack. Det kan alltså vara läge att sänka procenten.
Jag brukar mest äta ägg och bacon, tacogratäng och paj utan paj med bacon.
Sen har det blivit spenat och halloumigratäng, kalops, köttfärssoppa och schwizerfärsen. Halloumi och kallrökt lax.
Ibland något kött med sås. Grönsaker så brukar det oftast vara en snutt gurka och ibland en bit paprika.

Hej! För egen del har jag märkt att alkohol ger mig ett par kilo tillbaka
. Men jag törs inte svar på om det är själva alkoholen eller om det är nattsuddandet eller det myckna matintaget som gör det. Jag dricker bara när det är fest men då brukar det bli en del
#16 Jag vet inte om det var inbillning, men jag gick ner lite när jag hade en periods uppehåll från alkoholen och festandet. Så jag började fundera lite där…. Jag tycker inte att jag dricker mycket när jag väl dricker, och jag behöver inte dricka lika mycket heller förrän jag börjar känna mig alkoholiserad.
Hmm, bara jag inte låter som en alkis här nu, men jag umgås med ett gäng festglada människor och ibland kan festerna komma ganska tätt.
#14 Nyttigajag - du kan inte räkna med att Doc hittar din fråga mitt i någon annans tråd. Du får skriva en egen tråd i hans frågelåda i så fall. Här försvinner den bara i mängden.
Jag sökte lite här på sidan men hittade ingenting om att äta ute i naturen, och då framförallt på stormkök. Jag ska iväg på läger i min kurs och vi ska laga två luncher själva med stormkök. Har ni några tips på vad man kan laga?
#18 tycker det är märkligt att en läkare inte vet att alkohol är socker.
Nyttigajag: Starta gärna en egen tråd och ställ dina frågor istället för att kidnappa lillblixtens tråd. De försvinner här eftersom vi pratar med lillblixten i den här tråden.
#21 men margareta det va lillblixten som började prata alkohol och då meddelade jag att man inte bör dricka alkohol eftersom det är socker,dvs fettbildande.
och du lnyttigajag vet naturligtvis allting allra bäst, som vanligt…
Det är bara att titta i en näringstabell så ser du att sprit t.ex whiskey, konjak , rom har 0 % sockerarter…
Tack nyttigajag för din åsikt. Jag vet att man ska försöka undvika alkohol men jag har valt att behålla det hittills. Nu har jag börjat fundera om det är den som påverkar min viktnedgång negativt eftersom jag stått ganska ställa under en längre period nu. Jag försöker hitta olika saker som jag kan göra annorlunda för att jag ska må bättre och viktnedgången ska komma igång på allvar.
Sen frågade jag om LCHF mat på stormkök. Jag ska ut i skogen på läger och ska laga två måltider på stormkök. Någon som har tips på vad jag kan göra?
Jo - det är ok men du ställer frågor till Doc och han läser normalt bara trådar i sin egen frågelåda - det var högst tillfälligt han besökte en annans tråd och han kommer troligen inte tillbaka till just den här tråden och då får du inget svar av honom.

#23 ja just i alkoholfrågan vet jag bäst eftersom jag både har fas(legat i magen och matats med alkohol i 9månader) föddes mycket påverkad och hade skyhögt blodsocker när jag föddes.
min diagnos= fetalt alkoholsyndrom,läs gärna mer om det här:
så JA ,jag vet VÄLDIGT väl att alkohol= FLYTANDE SOCKER!!
fråga gärna kattarina wittgard som är ordförande i fasföreningen,eller varför inte Bitten jonsson eller Pernilla Lunderot.
pernilla:
bitten:
Tillbaka till trådskaparen
där jag personligen tycker vi kan hålla oss….
Laga mat på stormkök är egentligen inte konstigare än att kaga vanlig mat men kräver lite planering. Tänk på att använda mat som håller lite längre utan kylskåp. Jag brukar använda fett sidfläsk som jag tärnar ner o steker eller varför inte välkryddad korv (kolla innehållet bara). Har jag kommit ihåg i tid så brukar jag torka stekt köttfärs, kryddor och lite grönsaker i varmluftstorken (går bra i ugnen också) som jag sedan bara blandar med vatten till chili och kokar upp. Som fystorkad påsmat fast GOD! Grillade kotletter är ju aldrig fel (första måltiden). Färdig knaperstekt salt sidfläsk brukar jag ha i fickan och knapra på när jag går. Ofta har jag färdig pemmican som hemma som bara är att blanda ut i vatten så blir det som en köttsoppa. Färdiggrillad kycklin som man bara steker upp i pannan för att få maten varm.
Hur många förslag behöver du 
Det är bara fantasin som sätter gränser (och hur mycket du orkar kånka på)!
#26: Om man har haft oturen att bli alkoholskadad utan egen förskyllan, så betyder ju inte det att man av den anledningen automatiskt får kunskaper i ämnet?
Att alkohol genererar fettinlagring beror väl snarare på att levern slutar att förbränna fett för att istället försöka bryta ned alkholen i kroppen. Jag kan inte hitta fakta någonstans på att just ämnet alkohol består av socker, och inte heller här om du läser.
Jag kan inte hitta någonstans på dina länkar som du lade in, att det står att alkohol=socker?
Däremot skriver Bitten såhär:
"För vissa människor är socker mycket farligt och för andra inte fullt så farligt. Stora mängder är inte nyttigt för någon, men många kan nyttja sötsaker måttligt utan negativa konsekvenser.
Detta är viktigt att inse. På samma sätt är det ju med alkohol: stora mängder är inte bra för någon, men många kan dricka måttligt och med övervägande positiva effekter. Andra måste avstå helt för att inte duka under."
Det är ju inte detsamma som att alkohol innehåller socker. Däremot att olika personer har olika fallenhet för att att hamna i ett beroende, oavsett om det gäller alkohol eller socker.
Lillblixten: Välkommen hit för det första!
Jag har för mig att det finns gamla trådar om mat att ha med på fjällvandringar, när man campar etc. Har du hittat något när du sökt? Tror det bl.a i dem stod om att man kunde göra eget, torkat kött att ha i grytor, soppor mm.
#28 alkohol GÖRS av socker…
Jästsvampar äter socker och ger ifrån sig alkohol, efteråt är endast en minimal mängd kvar (t.ex. vin), i brännvin inget.
Men sure, paralleller till alkoholism och sockerkonsumtion finns ju.
Det biologiska sättet att tillverka alkohol är genom jäsning. Till denna krävs socker, som man får ur socker, stärkelse eller cellulosa:
- Sockerrik råvara: Frukter och bär som äpple och päron (calvados), kaktus (tequila), palmblad (toddy, äldre typen av arrak), sockerrör (rom, dagens arrak) och förstås vindruvor (druvvin).
eftersom jag är född av en alkoholist har jag naturligtvis läst på om vilka effekter socker har på oss med mera.
desto viktigare är det ju för mig som är skadad utav sockret(alkoholen) jag har fått lära mig den hårda skolan att alkohol är flytande socker. jag är EXTREMT sockerkänslig .
hänvisar till:
slutdiskuterat om alkohol dvs socker.
#33 Den diskussionen borde överhuvudtaget inte ha förts i denna tråd som Lillblixten skapade för att presentera sig själv och sin sambo. Margaretha bad dig två gånger att skapa en egen tråd om det här.
Välkommen Lillblixten med sambo! 
#24 Låter roligt med skogsläger. Hur länge ska du vara ute? Är det så många dagar som du ska laga mat till, alltså två?
I så fall kan du ju t.o.m. ta med dig smör i en plastflaska. Jag vandrade i drygt två veckor i Lapplandsfjällen i somras och då hade jag bl.a. torkad köttfärssås med mig.
Man kan torka det mesta, i vanlig ugn på ca 50 grader. Ugnsluckan ska stå på glänt, maten utlagd tunt på bakplåtspapper och så väntar man i ganska många timmar, kanske drygt ett dygn, tills den blir helt torr.
När du sen är ute lägger du t.ex. den torra köttfärssåsen i vatten, så att den får suga åt sig vätskan och därefter värmer du den på ditt stormkök.
Vill du inte torka maten själv finns ju t.ex. torkat renkött att köpa, skinka, ostar, nötter, buljong och kål som man kan göra ganska mycket gott på.
Tack så jätte mycket för tips och välkomnaden =D Jag sökte lite grann, men hittade inget =/ Jag ska ge mig på att söka igen.
Det är 1,5 dag vi ska vara borta, så det är ingen längre period. Men jag tänkte se till att vara väl förberedd. Vad är pemmican??
Tack för tipset om att torka. Min första tanke var att frysa. Iaf det som jag ska ha till andra dagen.
lillblixten,jag ska inte förstöra din tråd,men du skrev att du drack alkohol och jag vill bara förklara min synpunkt på det.
för MIG är alkophol socker och socker är fettinlagrande och vill du gå ner i vikt ska du undvika sockerrika7kolhydratsrika produkter.
jag är dotter av en alkoholist och har lärt mig av Bitten Jonsson att kolhydrater= flytande socker.
man måste väl få ge sin åsikt i en tråd?
#37 Jag skrev tidigare att jag tackade för din åsikt. Du får gärna skriva djupare om det du vet, men kanske i en annan tråd? För allas skull. Så det blir lättare att hitta när man söker.
#36 Ska du vara ute i 1,5 dag, håller sig fryst kött bra. Om du lyckas bära med dig ägg utan ha sönder dem, är också det en idé. Annars kokta ägg med skal, som håller sig några dagar.

nyttigajag, visst får du ge din åsikt i en tråd som har startats av någon annan, jag tror inte att någon här vill tysta dig.
Men du för fram mycket viktiga frågor, som kräver sin egen plats, och därför vore det bra om du skapar en egen tråd för dem så att fler som är intresserade av problematiken som du för fram läser och kan ta till sig informationen.
Så jag tycker absolut att du ska starta en egen tråd om FAS; det är ju faktiskt inte bara du som är drabbad, utan det kan röra så många som någon procent, och det blir faktiskt rätt många. Alkohol är ett farligt gift och det är lömskt eftersom det är vanligt i sociala sammanhang. När gravida dricker alkohol kan barnet ta skada, och om det finns möjlighet att mildra skadorna för den som redan har drabbats är det naturligtvis bra.
Jag tycker att du ska skapa en egen tråd kring det, och inte hänga upp dig på semantiska frågor om huruvida alkohol är socker eller inte. För flertalet av oss har kanske alkoholen inte samma verkningar som socker, även om den kanske har det för dig.
#39 Färdig kokt ägg var bland det första som kom upp som alternativ.
#40 Bra förklarat där. Absolut ska nyttigajag starta en tråd om FAS. Så jag tycker du ska göra det, nyttigajag =D
ok jag startade en tråd…
här är den:
håll tillgodo.
Hej!
Bästa sättet att söka på sajten är att googla. Skriv in följande:
site:.kolhydrater.ifokus.se pemmican
Då får du svar bara från denna sajt och de är ordnade i relevansordning. Sökmotorn här på sajten är inte lika bra.
Här, här och här finns tre trådar med länkar vidare. Jag har fått smaka på pemmican som Bluegoose gjorde och det är hyfsat gott. Särskilt om man är hungrig på fjället skulle jag tro!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag har nästan alltid pemmican hemma. Har med det som reservkäk när jag går nattjour för att inte falla ner i kakträsket kl 4 på morgonen 
#45 fick ingen av dina länkar att funka, timeout eller ingen effekt alls, var det nåt recept på det däringa pemmikan ?
jo nu gick det, var hela sidan som krånglade, nåt som händer väldigt ofta nu tycker jag!
#43 Tack Maia! Jag har aldrig funderat ens på att använda google när jag ska hitta något här. Men jag har faktiskt reagerar på att sökmontern är lite vimsig ibland. Ofta hamnar det jag ska hitta bland länkarna längst ner.
Hejsan på er. Jag har planer på att korrigera gränsen till 3g per 100g istället för de 5g som jag nu har på livsmedel. (Tack för tipset Margareta) Är det någon som har den den gränsen och kan ge tips på rätter eller livsmedel som ni ofta använder?
Det är enklare att fundera ut en gräns över dygnet istället, så kan du äta sånt som innehåller 20g eller 50g, men du kanske äter en mindre mängd istället.
Så gör jag, annars hade jag aldrig kunnat äta senap. :)
#48 Det är ju en idé. Men vill gärna slippa krånglet med att räkna för mycket. Det verkar så, krångligt =/ Jag vill försöka göra det så lätt som möjligt för mig.
Smör, ägg, ost och vispgrädde från mejeridisken.
Kött/fisk/fågel som rena råvaror
Gröna grönsaker från frys- eller färskvaror
Sparris och svamp går bra, lök i måttliga mängder.
Typ
Tack Margareta.
Jag räknar inte, utan tar bara mindre av sånt som innehåller mycket kolhydrater, och ser till att basera mitt huvudsakliga energiintag på mat som är (i stort sett) kolhydratfritt. Som ägg, kött, fisk, ost och sånt.
Hmm, så långt tänkte inte jag 
Länge sen jag kikade in här på KiF nu, men jag vill bara dela med mig av min glädje =)
Jag hade vägning och mätning idag och har har gått ner 10 kg sen jag började äta LCHF =D
Vägen dit har varit lång, men jag har mått bra på vägen, så själva viktnedgången har inte varit det mest väsentliga.
När jag äter LCHF så känner jag mig så mycket piggare och gladare.
Och så ett TACK till alla här inne på KiF. Man blir bara så glad och peppad av alla inlägg.
Kram på er!