Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2420 ggr
vildkatta
0

Första frukosten = Godkänd?

Tjohoo :) Försa fruckosten avklarad, riktigt smaskigt va det! Men nu undrar jag om jag kan få lite synpunkter, mina mål är att gå ner i fettvikt, öka muskelmassa, få balans å må toppen ;) Min frukost: Omelett av.. * tre ägg * zuccini * champinjoner * purjolök * två matskedar 10% yoghurt * en matsked smör * samt en liten röd paprika som eferrätt.. ..Kan jag blanda allt detta för mina mål? Är det någonting jag bör tabort eller lägga till? Tacksam för tips :D

lizziett
0

Det är ju du själv som avgör.

Men för min del skulle det inte funka med 10% youghurt även om det bara är 2 matskedar. Triggar suget.  Sedan så innehåller även röd paprika mycket kolisar för min del.

vildkatta
0

aha, tack för svaret! så mjölkproduker ska man helst inte använda om man inte vill ha sug? smör å ost e alltså ok men inte grädde å yoghurt å keso? Förstår att det är individuellt men vill veta massor :D

zeretki
0

feta mjölkprodukter brukar vara OK men vissa tål det inte på så sätt att det stoppar viktnedgången. Själv verkar jag tåla alla feta mjölkprodukter så jag använder grädde, fet ost, smör och creme fraiche 34%. Men å andra sidan så använder jag inte det varje dag…

Gumman
0

Jag tycker det ser bra ut om du nu inte har otroliga mängder av ingredienserna. (Jag räknade med ca.20 gram) Har du möjligheter att använda någon typ av CalCounter så har du lättare för att hålla koll på mängden kolhydrater/proteiner/fett.

Jag använder ibland MatLådan på Passagens Övervikts-sida eller ofk.nu, där kan man "komponera sina måltider" och se hur man ligger till.

Kul att du är nöjd med frukosten! Det kan ju vara lite enformigt annars om man t.ex. BARA äter ägg.

Som Lizziett säger, det är du själv som avgör. Alla är vi olika. En del tycker det är helt OK att ligga på "höga" nivåer som 30 gram kolhydrater/dag medan andra "kräver" ett minimum (5 gram).

Lycka till!Cool

magma
0

Hej! Vilken bra start:)

Du som är vegetarian äter ju av naturliga skäl mer grönsaker än många andra som äter LCHF- så det blir lite fel om jag ska jämföra min kost med din. Sedan vet jag inte hur stora bekymmer du har med sug och beroende av stärkelse/socker? Har du problem med det, så kan en stor mängd grönsaker och yoghurten ställa till det, men som vegetarian så måste du ju äta grönsaker- annars har du inte mycket att luta dig mot:)

Fortsätt så och ta inte mindre fett än du gjorde, snarare mer.Räcka ut tungan Lycka till!

magma
0

PS: Att många skriver om mjölkprodukter kan vara för att de i många fall hindrar viktminskning pga mjölksocker samt mjölkproteinet. Som för mig, t.ex… Gråter

MEN att tänka i de banorna tycker jag du ska undvika, med tanke på din historik som du skrev om igår (var det väl?) Jag anser att du som normalviktig och så småningom kroppsbyggande vegetarian kan behöva feta mjölkprodukter, men det är bara min åsikt och det kan finnas andra som tycker annorlunda:O) Bara du känner in dig på vad du tycker så är jag nöjd… Flört

Ulf-S
0

Vill bara poängtera att man kan och bör äta mycket fett när man äter den här kosten eftersom det är fettet vi får energi från!

Själv får jag i mig runt 200 g fett per dag och tappar fettvikt samtidigt som jag bygger mer muskler.

magma
0

Cool

folke
0

Det tar ganska lång tid att hitta rätt, men det är värt mödan…

När det väl händer så blir det en kick… Man provar och den talar kroppen om för dig vad som är rätt eller fel… men som sagt var, man måste ha lite is i magen och inte slänga sig hit och dit bara för att man inte går ner 5 kg på en vecka,,  det tar tid… 

Vi bantar inte, vi mår bra, och sen går man förhoppningsvis ner i vikt på samma gång..   Jag själv bryr mig mindre och mindre om vikten, mycket viktigare att ha energi att ta tag i det jag verkligen vill göra…..   Flört

Ps, jag hade tagit grädde istället för youghurt… men man måste prova….  så kör du ett tag till med det, så kan du ju lägga till och dra ifrån senare….  Det viktigaste budskapet är dock, och det är därför det tjatas här: Fett är bra !!!  Förvånad

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

vildkatta
0

Å va bra svar! Ni är ju som en stor härlig familj här ju! Alla stöttar varandra :D Kram!!

Fast jag är ju inte vegetarian längre om jag tillåter mej äta fisk.. Men om jag fattat det hela rätt så är grönsakerna inteför hälsan utan bara för smaken eller fräsch heten eller? Så jag skulle alltså kunna leva på att bara äta fett och protein, asså smör å ägg å fisk typ?

Margareta
0

Typ så ja…

Numer pensionär i Nynäshamn

vildkatta
0

coolt..

magma
0

Fast det finns många som kallar sig vegetarianer trots att de äter fisk- hur nu det går ihop. Flört Jag tänkte att du kanske inte kommer att äta kött (=fisk i ditt fall) i samma utsträckning som en "köttätande" LCHF:are. (Låter som vi vore värsta T-Rexen!) Men om du kan tänka dig att äta fisk varje dag- helst ett par gånger- och låta det vara stommen istället för grönsakerna, tillsammans med smör, ägg och de mjölkprodukter du äter så är det jättebra..!

Mervi
0

Välkommen hit. Jag tycker du kan prova med den frukost du ätit och se om det funkar. Justera mängderna kan man göra sen när man upptäcker om det blir resultat eller inte.

Lycka till!

vildkatta
0

ok, haha t-rex *grrr* ;) ..men om jag skulle börja med ett födointag bestående av smör, ägg och fisk till att börja med, hålla det så en månad å sedan öka på för å se vad som fungerar? Kan de funka?

Ulf-S
0

Det skulle nog kunna funka, men jag skulle i alla fall inte stå ut helt utan grönsaker, de piggar upp med färg och variation… Sedan tror jag att de ger ett välkommet tillskott av t.ex. C-vitamin.

Jag köper inte riktigt att vi får i oss precis allt vi behöver från helt animalisk föda eftersom vi inte äter alla de djurdelar som traditionella naturfolk åt/äter.

Pasi
0

vildkatta - Det låter kanonbra (ägg, fisk, smör, kanske ost och creme fraiche?)…och var inte rädd för att krydda upp allt med lite grönsaker.
Jaha, då var den vegetarianen omvänd! FlörtSkrattande

vildkatta
0

Hahahahaha!! "då va den vegetarianen omvänd" fy fan sån ångest jag har, för djuren å för fettet.. Shit alltså å du bara ler lixom :D Hoppas fan att det är värt det grabben! ;)

magma
0

CoolSkrattandeOskyldig (Allt i en salig röra)

Mervi
0

vildkatta: Jag har också varit vegetarian och gått över till fisk först, sedan kyckling och idag äter jag massa kött också, visst var man lite skraj i början men jag mår mycket bättre nu.

Lycka till!

holygittan
0

Jag tycker det låter jättegott och bra!

Jag äter själv mycket grönsaker och det passar mig väldigt bra. Dessutom äter jag mejeriprodukter i form av keso och fjällfil- nästan dagligen, creme fraiche och grädde mer sällan,

Bra jobbat!