Socker i allt!
Hey!
Har kört LCHF nu i 2 veckor. Mår bra och känner att det funkar. Har dock inte vägt mig än, väntar lite med det.
Men min fråga är, när man är i mataffären, ska man bara kolla kolhydrat/gram och se till att det är under 15 g per 100 gr eller ska man nogrant kolla på ingredienserna med.
T.ex när man köper majonäs, står det ju socker som ingrediens men kolhyrat är låg, hur ska man välja? har lite svårt fö detta..
sen undrar jag, kan man använda sig av ketchup, har en gammal ketchup hemma, FELIX, med 30% mindre socker.. det är 13 kolisar per 100 gr. kan jag ha det i dressingar?

Grattis till att du har börjat läsa innehållsförteckningar.. nu har du åtskilligt rolig läsning framför dig ett tag framöver.
Frågan man alltid skall ställa sig är om det finns något i förteckningen som din kropp behöver.. eller som den egentligen inte alls vill ha.
Man brukar prata om att det är onödigt med varor som har mer än 5 gram kolhydrater per 100, främst handlar det om charkuterier ocg samansatta livsmedel.
Sen så.. är det självklart som så att det viktiga är hur mycket av detta du äter varje dag.
Tex mejerier brukar ligga på gränsen, men tar man bara en skvätt grädde i såsen så blir det kanske bara två gram.. men dricker man två glas mjölk om dagen blir bara det hela dagsransonen av kolhydrater för många.
Jag är inte så himla skrämd utav att det är 1 eller 2 gram socker i majonäsen, man äter så lite majonäs och min kropp klarar rätt bra att hantera lite socker.. men om det är konstgjorda sötningsmedel med okänd biverkan i kroppen inser jag att sådant är inget som min kropp behöver för sin hälsa.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det är ganska enkelt att undvika det tillsatta sockret, utgå från rena råvaror. De råkar inte ha behov av extra socker.
Då blir det ganska lite att kolla när man vill/behöver något annat.

Man blir bara förvirrad ibland när man kollar recept på t.ex lchf recept.com och finner att de har ketchup i dressingar typ.. då får man för sig att dte är okej

Det är som sagt rätt lite ketchup i en dressing, egentligen är det bara en smaksättning.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tack för alla svaren.
Klart du kan använda en skvätt ketchup ibland om du känner för det. En bra grej är att skaffa en hushållsvåg och kolla hur mycket man använder av olika saker, då får man lite perspektiv på vad de där grammen/100 gram faktiskt innebär i det långa loppet.. Som exempel; Jag äter någon gång ibland en klick kalles kaviar på mina kokta ägg, kaviarn har 16g kolhydrater/100 g, men jag använder 5-10 gram så det blir max 1,6 gram till min i övrigt kolhydratsfria måltid…
Ja, alla är ju olika känsliga. Jag använder diverse söta produkter som smaksättning och krydda. Ketchup, chilisås, mango chutney osv.
Men som de andra skriver - det är så små mängder, så ofta har det ingen större betydelse. Jag kan röra ut ett par teskedar i såsen och sedan delar hela familjen på det. Det orsakar inga problem för min del.
Behöver man däremot vara striktare, då får man nog avstå från både ketchup och Kalles. 
Förr brukade jag göra en smaskig kycklinggratäng där man skulle blanda en halv flaska mango chutney med vispad grädde och breda ut på kycklingfiléer… Den sockerbomben har jag skippat nu!
Intressant också hur man efter en tid på LCHF blir mer känslig för sockersmaken -och kan identifiera sockrad mat på smaken. Nu senast var det leverpastej som jag fått av nån. Tydlig sockersmak.
Ketchup som krydda har jag aldrig förstått mig på - det var för sött redan innan LC. Tomatpure är bättre, speciellt om man kan hitta en utan tillsatser.

Tack för det ni skrivet, bra att ta in så det blir lättare att handskas med vardagen.. för socker det har varit svårt att avstå, men det börjar definitivt bli bättre med tiden :)