Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7524 ggr
smulanflingan
0

Panik!!!

Hjälp!! Idag brast jag helt och har goffat i mej en pizza. Åt visserligen inte hela, och åt mer av innehållet än degen. Missen beror på att jag har sovit dåligt i natt och när jag skulle laga middag till familjen så orkade jag bara inte. Snabblösningen blev pizza trots att jag vet att jag inte borde. Hur ska jag nånsin kunna reparera det här?? Jag är så dum, jag som äntligen börjat gå ner, det har gått trögt sen jag började. (Något som kan bero på att jag kört med massa andra dumma dieter innan. ) Någon som vet hur stor katastrof det kan bli av en sketen pizza?? Jag är helt inne på att fortsätta som tidigare imorgon, det är bara det här lilla snedsteget.

Ha en härlig lördag kväll

[Pennylane1]
0

Ja katastrofstatus är det ju faktiskt inte. Estonia var en katastrof, tsunamin var en annan. Tungan ute Det är bara att ta nya tag! Du drar på dig några vattenkilo som du går ner igen inom några dagar.

MimLan
1

Det enda som är dumt är sättet du reagerar på. -Hur du nånsin skall reparera det här? PANIK!!

Vad sägs om att börja andas och fortsätta med bra kost igen? Inget mer. Inget mindre.

Fundera en helt annan dag över hur du inte utsätter dig för sådana här situationer igen.

karinafp
1

Om du inte orkar laga mat och tänker "pizzeria", så vill jag bara tipsa om att det även finns goda sallader att köpa därifrån… Flört

Adur
1

Håller med karinafp - det händer att jag käkar kycklingsallad, kebab och liknande från pizzerian. Ingen supermat precis, men vad fasen. Lämnar man brödet finns det värre kostkatastrofer. Glad Så länge det inte blir en vardagslösning, så…

Strunta i att väga dig åtminstone de närmaste dagarna, och så tutar du och kör på som vanligt.

[ErikSvensson]
1

Reparera? Alltså, kolhydrater är inget gift, tänk på alla som måste reparera sina kroppar dagligen då med 60% kolhydrater. Ta det lugnt och ta nya tag. Glad

marhulken
0

kebabsallad tycker jag är ett bra alternativ när man inte orkar eller är sugen på nån snabbmat =) Men jag tycker absolut inte att du ska ha panik!! Alla är mänskliga och ingen större fara skedd, nya tag i morron bara! Du är ju inställd på det så du har ändå den rätta inställningen, hade varit värre om du bara hade skitit i allt för ett enda avsteg. Det var säkert inte det sista du gjorde de flesta gör de ibland men så länge man kommer tillbaka så är det lugnt, och panik och dåligt samvete ska du absolut inte ha!

Getingen
1

Ett och annat snedsteg är helt OK (om du inte är sockerberoende). Och förhoppningsvis smakade det inte så gott som du kanske trodde. Inte mycket slår riktig LCHF-mat när det gäller smak.

Själv kör jag en liberal variant av LCHF och då kan jag äta pizza ibland, men det blir alltmer sällan (ett par gånger om året). Helt enkelt för att de flesta pizzor är gjorda på sekunda råvaror (pressad skinka, billiga oljor, etc.) och varför äta sekunda mat?

LCHF gör att smaksinnet återställs och då smakar en normal pizza inte längre lika gott som den gjorde tidigare. Numera skall vara något extra om jag skall äta pizza.

Pick your moments and enjoy (and learn)!

Allt är tillåtet, men inte idag!

smulanflingan
0

Tack nu känns det bättre Skrattande. Nya tag imorgon och ingen panik Glad.

Thyra4
0

Jag /vi har gjort samma avsteg idag. Vi har ett barnbarn här nu på höstlovet och hela veckan har jag bestämt matsedeln, men ikväll föreslog barnbarnet (14 år) att det skulle vara pizza, såå visst blev det så. Jag åt en del av degen, men mest av det som var ovanpå. Mår inte bra av det, men kommer igen i morgon och försöker glömma det här.Flört

Mooniq
0

OM jag blir sugen på pizza - vilket händer 1-2 gånger per år så beställer jag pizza på glutenfri botten. Då är pizzan mindre och min mage får inte samma utbrott som av vanlig pizzabotten. Jag äter lite på kanterna av glutenfria botten men skrapar oftast av det ovanpå så pizzabotten står kvar på tallriken som ett tomt skal. Mätt blir jag utan att suget startar efter mer..

Hemma gör jag ugnsomelett - finns recept i kanten . som jag sen fyller med olika saker - det funkar bra som pizzaersättare.. tycker jag. Skrattande

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[bittek]
0

Jag äter pizza kanske en gång per månad. Beställer med extra fyllning och ost, och äter helt enkelt inte botten. Den fungerar bara som ett tallrikssubstitut för mig.

Jag ser inte detta som ett avsteg och får varken panik eller ångest!  Glad