Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 10446 ggr
gun92884
0

... varfor USA inte anammar LCHF ...

Ber om ursakt om detta kommer fram tva ganger … av nagon anledning springer mailen ivag fran mig idag …

Nagon skrev och fragade mig om LCHF var like populart i Staterna som i Sverige … tyvarr, sa har de laaaaaangt att ga annu … denna artikel visar varfor det ar uppforsbacke hela vagen:

http://www.huffingtonpost.com/justinstoneman/post_868_b_720398.html

mooonlight
0

Men är inte Atkins lite små-inne i USA, ungefär som LCHF här? I grund och botten är metoderna ganska lika.

gun92884
1

Sveriges befolkning motsvarar en storre stad med omgivning har. Det ar mycket lattare att paverka Sverige an en befolkning i ett land dar lobbies for HFCS, soja, spannmal, mediciner etc.., lagger miljarder pa att halla kvar status quo. Status Quo = $$$$. Capitalism med ett C. 

Visst finns det en liten del av invanare som foljer lowcarb, och GI ar populart bland jojobantare. Finns ju alltid undantag till regler. Daremot, gemene man som behover lara sig har ingen aning om vad det ar for fel med de officiella 'raden' de far om mat och vad som ar sant om naring eftersom all officiell information och lara ar pushad av lobbies. Titta pa vilka som sitter som 'advisors' till FDA.

kaisakavat
0

Jag får andra rapporter, att Low Carb börjar vara ganska populärt, åtminstone "fläckvis", i USA. Som viktminskningsmetod, men även alltmer som "matfilosofi". Finns en hel del livsmedel som är anpassade, med lågt kolhydratinnehåll, e t c. Har vänner som äter "organic + low carb" utan några som helst problem med tillgång.

Hur utbrett det är generellt sett, kan nog ingen av oss svara på. Men tänker såhär: Sverige är ett litet och tämligen homogent land, lättare att få genomslag här med information och kunskap. Kanske skiljer sig våra "skräpmatskulturer" åt i viss mån.. Kanske ligger vi bättre till, men jag vet inte. Hur mäta det?

Klart är att USA har enorma folkhälsoproblem kopplat till maten. Men jag såg också nån siffra häromdagen, om att svenskens medelvikt, diabetes+risk, e t c fortsätter att öka.. kommer inte ihåg källa. Om det stämmer så ligger även vi fortfarande långt ifrån "ett optimalt ätande"..

gun92884
0

"Flackvis" finns det manga saker och inriktningar har i landet … det betyder inte at det ar kant eller anammat av gemene man.

Manga personer i min bekantskapskrets ater organiskt, det finns de som lutar at LC, men absolut ingen mer an jag sjalv som ar LCHF … jag kanner ocksa manga som ar vegan, vegetarianer etc.., aven om ingen grupp ar egentligen storre an den andra, sa ar daremot Lowcarbdelen valdigt liten. Det gar inte att komma ifran att alldeles for manga ater fast food, halvfabrikat och vad som vi kallar frankenfoods.

Jag menade att det ar lattare att fa ut information till folk nar befolkningen ar sa liten som Sveriges … med dessutom sa litet utbud av tidningar som styr opinionen.

Lowcarb som anammad matfilosofi … njaaa, det har jag inte sett nagot ordentligt spar av (jag har bott i 6 stater, norr till soder och nu tillbaka norrover) … men, vi kan alltid hoppas att det till slut gar sa langt och det ar ju battre att det finns flackvis an inte alls. 

Bade vast och ostkust har sina upplysta, daremot skulle jag inte halla andan i sodern eller the Midwest, eller i stora uppbyggda (eller motsatsen, inte uppbyggda alls) omraden. 

Det finns INTE EN tidning, inte ens en manadstidning som handlar om LC … och det ar bland hyllor och hyllor av mattidningar … det fanns ett par for 5 - 6 ar sedan, men de dog samtidigt som LowCarb produkter forsvann fran hyllorna.  Det finns fortfarande valdigt litet av sa'na varor … mest choklad och karameller. Jag koper mest online.

Daremot finns det mycket som skriker GI (som kan innehalla bade socker och HFCS) och det har anammats av jojobantare … "det ar sa latt att borja om nar man har atit tillbaka kilona".

Det finns tva officiella matkanaler pa tv … INGET program om lowcarb. Det fanns ocksa flera for ett par ar sedan, men de dog sin stilla dod samtidigt som tidningarna.

Det enda som lever fortfarande ar internet lists, recipe exchanges online etc.., men de ger egentligen ingen ordentlig (eller i basta fall motsagande) information eftersom folk verkar mest vilja ha recept pa cookies och cakes … eller ocksa ar de i luven pa varandra for de ser de andra medlemmarna som for/inte tillrackligt strikta. 

Nej, Lowcarb har langt kvar och jag ser inte att det hander medan det ar accepterat som korrekt att Michelle Obama sager att man ska ge sina barn whole wheat pancakes med banan till frukost … aven om det ar battre an Danish pastries och doughnuts. Hur mycket jag an alskar the Obamas sa vill jag ta tag och ruska om henne nar hon pratar om mat …

Tech
0

Finns en bloggare som är lite åt LCHF-hållet: Tom Naughton han med filmen Fathead

blogg: www.fathead-movie.com

Han har också den trevliga vanan att kommentera kommentatörerna i sina blogginlägg.

gun92884
0

Joda, det finns folk pa natet och ett fatal bloggare … det trakiga ar att gor man en search sa kommer det upp med samma namn, om och om igen. Var detta i Sverige sa skulle det inte vara sa problematiskt eftersom invanarantalet ar sa valdigt mycket mindre och dessa manniskor skulle kunna ligga i ordentligt sa folk lyssnade. Vilket gors ju redan om man tittar … skulle tro att det redan finns fler LCbloggare i Sverige.

Tittar man se'n pa hur de fa amerikanska LCbloggare det finns bland amerikanska befolkningen (2010 Censussiffror for invanarantal i USA: 305,689,000) som ska slass mot Food Lobbies och Big Business Pharma sa ar ratio ratt sa skrammande (jag kalkulerar den inte; jag har dyscalculia … jo, det existerar verkligen. Jag ar medlem se'n nagra ar tillbaka - nar jag antligen fick ett svar pa 'daligt huvud for siffror ena da'n, Einstein's syster nasta' och dalig orienteringsformaga - i varldsorganisationen som har huvudkvarter … var? Michigan, forstas! :0)

gun92884
0

Ps/

Dyscalculia har naturligtvis inte sarskilt mycket att gora med LCHF … aven om jag tror att det aldrig ar fel med borja utredningar med ratt mathallningen i botten. Kanske kan denna ebok (skriven av en svensk forskare, men pa engelska) vara utav intresse for nagon annan:

http://www.dyscalculie.org/Publicaties/A%20Book%20What%20is%20dyscalculia%20%20B%20Adler.pdf

Jag har i 'mogen' alder tagit statistikexamen pa universitetsniva har i Staterna; detta efter jag fick min diagnos … fick dispens och fick tenta pa min 'Einsteins systers dag' :0)

Ds/

[Pennylane1]
0

men hur utbrett är det här hemma då? Knappt en kotte vet jag som har anammat det.

Tech
0

Kanske blir man vassre i matte eller annat om man har ett stabilt blodsocker, flera har rapporterat att de har lättare att koncentrera sig med lowcarb, en smartdrug alltså i form av riktig mat gjord på äkta vara.

gun92884
0

Nej, det fungerar inte som forklaring nar det galler Dyscalculia for resultaten ar inte konstanta fran dag till dag … det som ar sjalvklart idag kan vara helt borta imorgon for att se'n dyka upp igen efter na'n tid. Det var manga ganger jag satte mig ner, fick pappret med testen, hade INGEN ANING om vad jag tittade pa. Det var bara att skaka pa huvudet och lamna salen. Tack och lov kande min lecturer till vad det var aven om hon aldrig hade mott nagon med Dyscalculia forut :0) Tank om hon kunde ha mott min mattelarare i laroverket … nar han gav ut provresultaten sa han alltid "… och vi vet ju alla vem som har C …"

Aven om for det mesta jag inte kan addera en rad med siffror och fa samma resultat tva ganger i rad, sa har jag haft tur for jag har fatt 'bra' saker som ibland gar ihop med Dyscalculia … litteratur/konstanlag. Dessutom har jag bara fatt de 'lattare' (att leva med) 'daliga' saker.

Har noll orienteringsformaga, checkboken (anvands nastan aldrig nufortiden) satts au jour utav min man, och det litet jobbigt med 'space' ibland … och klockan satts 10 minuter fore annars skulle jag alltid vara sen … nu ar jag alltid tidig istallet … popularare:0)

Omojligt att kora vilse med en GPS? … kom med mig sa ska jag forvana dig:0) Innan jag kanner mig saker pa en vag till ett stalle maste jag kora samma stracka tills jag kan den som om jag anvande auto pilot. Andras na't utefter vagen genom vagarbete el dyl sa sitter jag illa till om jag inte kan vanda och kora tillbaka samma vag.

Som sagt, for mig ar detta inga storre problem, men det finns de som lider forskrackligt for det finns manga andra symptom som kan slussas in under namnet Dyscalculia.

yvonnel
0

# Gun92884

Vilken fantastisk diagnosbeskrivning, jag har aldrig hört talas om den avvikelsen förut, jag tappar jämt och ständigt tråden i ett samtal - inte för själva ämnets skull utan för att jag tappar tillgången till ett speciellt sökt ord som jag vet passar tillfället/meningen, då kan jag få frustrerat tvärstopp.

På Annikas blog var det en beskrivning om hur Astra bl.a vill sälja in sig på Alsheimer, med statiner tror jag det var.

Man får nog akta sig så man inte kommer ivägen för den sortens diagnos istället för de svar man faktiskt försöker få sjukvårdens hjälp att hitta.

karinafp
0

Jodå, dyskalkyli finns som begrepp i Sverige också. Alla lärare vet det. (Eller borde göra det…Flört)

yvonnel
0

Liksom dyslexi.

I praktisk bemärkelse alltså.

Jag tänker på alla stackars barn bakåt i tiden när dessa diagnoser inte fanns, de många barn som fick gå om klass efter klass och ansågs "dumma".

Numera finns iallafall medvetandet om och kanske hjälpen.

#Gun92884

Jag tycker du är fantastisk som skriver på svenska men måste använda A och O istället för alla å,ä,ö - att komma ihåg hela tiden medans du skriver.

gun92884
0

Sveriges befolkning ar en paradox. Star folk 'ut' sa ses de (oftast) med misstanksamhet; samtidigt ligger de hastlangder fore manga lander i att ta hansyn till 'avvikelser' i intellektuell forutsattningar. 

En vaninna har, har en 15-arig son med Asperger's. Valdigt intelligent men samtidigt direkt och inte alls PK sa folk hajar ofta till. Jag tycker mycket om honom eftersom "what you see is what you get" :0) Mammans dagliga liv, forutom att halla ordning pa egen hastfarm + en annans + vara midwife nar det ar folsasong, ar att slass med skolan sa att de ska ta sig tid med sonen nar det behovs, och inte stirra sig blinda sig pa bagateller.

Jag borjade mina universitetsstudier haruppe med att mota med min lecturer for att forklara hur dyscalculia fungerar. Forstod att hon egentligen inte kande till hur det fungerade och jag maste erkanna att hennes intresse var svalt just da - "whatever" etc.., vilket andrade sig kvickt nar hon sag hur det fungerade dagligen … och hur olika saker kunde te sig fran dag till dag. Jag hade enorm tur som hittade Dr Adlers bok online som forklarade allt valdigt tydligt. Det gar inte att beskriva lattnaden jag kande nar jag laste och begrep att han talade om mig :0) Anda hade jag tur nar jag vaxte upp … blev aldrig kallad dum, men 'bohemisk' nar de inte kunde gora na't med mig :0)

Min examensuppsats som berorde dyscalculia baserade jag pa statistik fran test resultat som samlas fran alla stater arligen. Att manga stater ligger sa illa till tror jag beror mycket pa att det ar mycket dyscalculia som gar oupptackt, sarskilt i de fattigare staterna. Skolorna ar ekonomiskt beroende av staten de ar i - likasa ar merparten av undervisningsprogrammet beroende pa vad staten vill ska undervisas. Det ar darfor det fortfarande finns stater som kan krava att om man undervisar Darwins teorier sa MASTE man ocksa undervisa bibelns version om varldens/manniskans uppkomst.

yvonnel
0

Jag blir så nyfiken på ditt liv i vardagen i ett USA som jag inte alls känner igen, såtillvida att jag bodde i SanFrancisco och bara har storstadsliv som erfarenhet, men även att det nu är väldigt längesedan. Micigan är väl mycket skog och berg och vintrar som vi ofta har i sverige.

Kära Gun, kan du inte ta och aktivera din personliga sajt här på Kif så kanske vi kan ha lite verbala utbrott (utbyte) då och då.

gun92884
0

#14 … ska se vad jag kan fa till :0) … jag finns pa Facebook under mitt namn.

Joda, mycket skog i Michigan och det kan bli ratt kuperat dar vi bor … riktiga berg blir mer norrover. Vi ar c:a 40 mn fran Lake Michigan … Vi bor alltid i narheten av vatten eftersom Jean-Pierre ar segelgalen se'n tidig alder.