Fett, muskler och vatten?
Vad bör fördelningen av fett, muskler och vatten vara i våra kroppar? Kan två helt "perfekta" kroppar ha helt olika fördelningar? Är det stor skillnad mellan kvinnor och män?

Hur ska man kunna fastställa det optimala?
Tittar man på livslängd och sjukdomarisk verkar en lätt övervikt (god tillgång till mat och näring?) vara fördelaktigt - men frågar då Clåd Markus så tycker nog inte han att det är optimalt.
Kroppen optimerar själv alltid för rådande omständigheter via hormonsystemet - mao kan det som kroppens anser optimalt, variera över tid.
Viss skillnad finns mellan man och kvinna då kvinnor normalt ska ha större fettreserver - troligen som säkerhet mot svält under graviditet och så.
Jag citerar ur "Träna för toppfysik": Både män och kvinnor anses ha en grav övervikt när mer än 30 % av deras vikt utgörs av fett. Har de 20-30 % är det sannolikt att kroppsfettet inverkar på deras kroppsfunktion.
"18 % är den högsta tillåtna kroppsfettandelen för manliga marinsoldater"
"26 % är den högsta tillåtna gränsen för kroppsfett hos kvinnliga marinsoldater"
(Boken handlar alltså om träningsprogrammet för marinkårssoldater och heter i original "THE MARINE CORPS 3XFitness Program")
Jag har f n 23,4 % kroppsfett, fast jag tror av nån anledning inte att jag skulle platsa som amerikansk marinkårssoldat…

… och det borjar bli ett stort problem har nu att folk ar for tjocka for att kunna accepteras som militarer: