Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 8756 ggr
bustas
0

Fett, muskler och vatten?

Vad bör fördelningen av fett, muskler och vatten vara i våra kroppar? Kan två helt "perfekta" kroppar ha helt olika fördelningar?  Är det stor skillnad mellan kvinnor och män?

Pasi
0

Hur ska man kunna fastställa det optimala?Glad

Tittar man på livslängd och sjukdomarisk verkar en lätt övervikt (god tillgång till mat och näring?) vara fördelaktigt - men frågar då Clåd Markus så tycker nog inte han att det är optimalt.
Kroppen optimerar själv alltid för rådande omständigheter via hormonsystemet - mao kan det som kroppens anser optimalt, variera över tid.

Viss skillnad finns mellan man och kvinna då kvinnor normalt ska ha större fettreserver - troligen som säkerhet mot svält under graviditet och så.

LatMask
2

Jag citerar ur "Träna för toppfysik": Både män och kvinnor anses ha en grav övervikt när mer än 30 % av deras vikt utgörs av fett. Har de 20-30 % är det sannolikt att kroppsfettet inverkar på deras kroppsfunktion.

"18 % är den högsta tillåtna kroppsfettandelen för manliga marinsoldater"

"26 % är den högsta tillåtna gränsen för kroppsfett hos kvinnliga marinsoldater"

(Boken handlar alltså om träningsprogrammet för marinkårssoldater och heter i original "THE MARINE CORPS 3XFitness Program")

Jag har f n 23,4 % kroppsfett, fast jag tror av nån anledning inte att jag skulle platsa som amerikansk marinkårssoldat…

gun92884
0

… och det borjar bli ett stort problem har nu att folk ar for tjocka for att kunna accepteras som militarer:

http://www.nber.org/papers/w16408