Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 14315 ggr
Mayann
17

Trött av LCHF?

Jag är såå trött numera.

Har ätit LCHF sedan efter midsommar. Min man strikt som blev ordinerad denna kost pga metaboliska syndromet och ätit strikt LCHF har gått ner ca 7 kg i vikt. Jag som inte ätit så strikt har högst gått ner ca 2 kg, men på senaste tiden har jag varit sååå trött. Är det någon som har erfarenhet om man eventuellt skulle bli trött av kosten?

Zepp
3

Om du ätit såpass länge borde tröttheten ha gått över nu.

Man kan bli svintrött i början, både i hjärnan som vill ha sitt socker och i musklerna.

Hjärnan brukar ställa om sig till ketondrift på några veckor, men för musklerna kan det ta månader.

Du får helt enkelt prova genom att höja ditt kolhydratintag några veckor, testa med lite mer grönsaker, kanske en del rotfrukter till maten.

Har själv varit svintrött nu ett tag.. men det beror sanolikt mer på den förkylning jag dragits med.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mayann
1

Kan inte förstå vad det beror på. Jag sover t o m bättre än förr, eftersom jag inte har magproblem längre på natten. Är inte heller förkyld eller känner mej sjuk, Men jag ska prova med lite mera grönsaker, tack!

Wildrat
1

Eller en multivitamintablett. Eller lite mer salt.

Mayann
0

Allt kan vara värt att prova. Sitter just nu också och känner mej så trött. Måste sova en stund när jag kommer hem efter jobb, somnar definitivt om jag sätter mej framför TVn.

kaisakavat
0

Fast det kan ju också handla om mat-/energimängden du får i dig. Äter du tillräckligt mycket?

nilekatt
1

Sedan är det ju också slutet av oktober nu, d.v.s. nattsvart ute när man går till jobbet på morgonen, och nattsvart när man kommer hem på kvällen… Det gör iaf mig fruktansvärt trött. Jobbade precis samma tider och lika mycket i somras som nu, men då när jag slutade om dagarna kändes det knappt som att jag hade jobbat alls. Började med D-vitamin idag för att se om det kan hjälpa mot min trötthet.

Mayann
0

Ja, efterrsom ingen annan verkar bli såhär trött av kosten så beror det sannolikt inte på den. Hoppas man blir piggare så småningom, får prova med de tips jag fått. Tack!

[Kreatia]
0

Jag äter också D-vitamin och även omega tre under det mörka vinterhalvåret och tycker jag har hur mycket energi som helst numera. Glad Tror det är viktigt få i sig tillräckligt med D-vitamin då man som vi bor i ett så mörkt och solfattigt land. Hoppas du blir piggare!

Mayann
0

Kalktabletter med D-vitamin har jag men har glömt att ta dem på ett tag. Ska tillägga också dom och omega 3. Tack!

Fiana
0

#9 De tabletterna har tyvärr oftast inte i närheten av tillräcklig dos av D-vitamin dock för att de ska ge någon nämnvärd effekt på trötthet etc.

Mayann
0

Ok, måste höra på apoteket då vilken dos som skulle vara lämpligGlad

Fiana
0

Nja alltså det är det som är problemet, gamla rekommenderade doserna (som ju apoteket går efter) har visat sig för låga på senare tid, så av apotekets tabletter får man ta runt 5 om dagen

här kan du läsa lite mer Kostdoktorn om D-vitamin

Mayann
0

Har du själv testat D-vitamin och blivit piggare??

[Pennylane1]
0

massor med folk har gjort det, en dos på minst 2000 - 4000 IE per dag har dokumenterat god effekt på höstdepp.

Fiana
0

#13 Jag? kan jag inte påstå att det gör någon skillnad, men då har jag kronisk trötthet från hypotyreos oavsett vad jag äter :) Dock äter jag D-vitamin då jag inte får tillräckligt med sol. Men det var väl några här ovan som just blivit piggare av det? ganska många som säger det.

Mayann
0

Ok, tack för tipsen. Kommer säkert att prova allt, för så här trött vill jag inte vara….