Frukost / Gröt
Har nyss börjat med LCHF. Tycker frukost är det svåraste, har aldrig vart mycket för frukost. Men behöver ändå äta på morgon/förmiddag.
Har varierat mig mellan yoghurt, hemulbröd, ägg, keso men börjar tröttna.. I vanliga fall brukar jag äta macka och juice.
Vad dricker ni till frukost? Jag är ofta sugen på nåt törstsläckande, kan ej dricka mjölk eller vatten på morgonen…
Tittade på livsmedelsverkets energitabell och där stod det att mannagrynsgröt och havregrynsgröt innehöll ca 10gram kolhydrater, är detta godkänt till frukost?
Har ca 10 kg att gå ner och började med LCHF för att få ordning på min mage som har blivit mycket bättre!

Varför inte baka sesambröd eller oopsies? (Om du i vanliga fall brukar äta macka.) Funkar fint som mack-substitut tycker jag. Lätt att variera pålägg osv. Bifogar en bild på mina sesam-mackor med hemmagjord kycklingleverpastej. Det kanske inspirerar? ;)
Köp ett frukt-té och drick på morgonen vettja! Tex friggs nyponté är lite syrligt och smakar som varm saft. :)

Det enda jag dricker till frukost är vatten, det är (för mig) den bästa törstsläckaren. Gröt till frukost, tja, det beror på hur strikt med kolhydraterna du måste vara, men som exempel så ligger många på max 20 gram om dagen, vilket skulle innebära max 200 gram gröt, och då skulle du inte ha plats för varken mejerier eller grönsaker senare på dagen. Om du har svårt att få i dig mat till frukost kan du prova kaffe/thé med grädde eller äggmjölk, det räcker för många för att hålla sig mätta till framåt lunch.
Har ooopsiebröd också. Men älskar verkligen havregrynsgröt… Får väl spara gröten till lördagar då jag har min gottedag!
Iste borde ju funka! Tack för tipset =)
Välkommen hit för det första:)
Det är vanligt att man känner sig trött och less de första två, tre veckorna men det brukar oftast ge sig efter ett tag.
Mannagryn och havregryn innehåller i runda slängar ca 60% kolhydrater, så dina exempel måste ha baserat sig på 100 gram färdigkokt gröt, gjord på max 15-20 gram flingor/gryn. Tyvärr inget bra alternativ! Jag undrar litegrann, vad drack du före LCHF till frukosten? Juice? Du kanske kan dricka vatten med gurkskivor, pressad citron, ingefära eller liknande i? Eller kanske en blandning på högst en halv dl apelsinjuice och resten kolsyrat vatten? Tyvärr har inte vare sig juice, havgreyn eller mannagryn en plats inom den här typen av kost, inte för de flesta ivarjefall…
Har du någon kokbok med LCHF-recept?
Till frukost kan du äta vad som helst som du äter andra tider på dygnet. Vare sig det är fläsk eller avocado med räkor eller kokt ägg med makrill i tomatsås..! Har du provat äggmjölken som det skrivits mycket om här på forumet?
En tjock röra av grädde, kakaopulver och kokosflingor är min favoritfrukost för närvarande.
En portion mannagrynsgröt på en halv dl gryn och 3 dl mjölk ger snarare 45g kolhydrater…
Ja, ska man ner till 10 gram kolhydrater så får man koka på bara sisådär 15 gram gryn… Blir inte mycket till gröt av det.
Till frukost finns t ex äggmjölk, ägg och baconmuffins, kalla stekta ägg som man brer smör på och lägger på massor med ost, skinka osv… kan hålla dom som en smörgås. Smidigt att steka äggen kvällen innan och bara ta fram till frukost. Turkisk yoghurt 10% utblandat med grädde funkade för mig i början när jag tyckte allt smakade fett. Nu dricker jag bara äggmjölk i kaffet och står mig till lunch.
jag undrar lite över det där med gottedag… vad äter du då? Om du regelbundet kommer ur ketos (fettdrift) så blir det svårt att få detta att fungera!
Tack för alla tips!
Ska testa äggmjölken någon dag.
Eftersom jag är "ledig" nu så är det svårt med rutiner men ska försöka få till några ändå.
Har tänkt äggmjölk eller kaffe med grädde. Sen "lunch" efter 2-3timmar. Ev. oopissmörgås om jag är hungrig.
Ang. gottedag. Måste ha något att se fram emot. Brukar äta något med kolhydrater, oftast efterrätt på kvällen. Då äter jag lite fett under dagen så att kolhydraterna inte bilder fett. Ska försöka bli av med denna ovana allt eftersom men nu i början måste jag ha något. Brukar oftast bli nåt i LCHF-stil. Osötad Chokladmousse eller likanade.
Jo men då är det ju ok! Hallon i lite vispgrädde eller creme fraiche är annat "tillåtet" godis
#10 när du äter ditt socker på din "gotte"dag så förstör du fettförbränningen för flera dagar framåt, bara så du vet…

Varför inte äta mat på morgonen.. det finns inga lagar om hur frukosten skall se ut.. se till att få i dig ordentligt med protein och fett i din första måltid på dagen så kommer du inte att bli så hungrig under resten av dagen!!
Ägg o bacon.
Pannbiff.
Korv med ägg.
Eller rester från gårdagen midag!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag är en gammal grötätare och tycker äggröra känns rätt grötlikt. Det festar jag på när det är lördag och jag har tid.
Tänkte på det här att du minskar fettet på din gottedag, om du gör tvärt om kanske sötsuget inte alls infinner sig. Är jag mätt på fett så räcker det med en ruta choklad för att göra mig nöjd, har jag ätit dåligt med fett så kan jag trycka i mig en hel kaka utan problem.
TIPS!!! Jag får "kramp" i tarmen/förstoppning av för strikt lchf, men det hjälps av kruskagröt! Knapp dl kruskakli, (+1 msk havre/quinoa/bovetegryn etc KAN man ta i också) och 2 dl vatten. koka en stund, häll sist i 1/2 dl hela linfrö+ca halv dl vatten. KLART. Äter med kanel + lite sukrin+ lite mjölk. Min mage, som tidigare INTE tålde dessa fibrer på "normalkost", mår SÅ mycket bättre nu. Tror mer vätska hålls kvar i tarmen=bättre rörelser+ bättre vätske/mineralbalans?! 1 portion innehåller 3-6g kh (beroende på om du tar lite havre i eller ej), och så lite kolhydrater är inga problem i min värld.
Kom på att jag har lite salt i gröten också, mineralsalt!
En sak jag inte fattar är att så många säger att de tröttnar på att äta t ex äggröra till frukost, men på den gamla "goda" kolhydratstiden gick det att äta samma sak till frukost dag efter dag. TS har varierat LCHF-frukosten men har "tröttnat" på det. Innan åts det bara smörgås, och det tröttnar man inte på, eller?
På något sätt får jag känslan att alldeles för många hittar på ursäkt efter ursäkt för att "slippa" äta enligt LCHF, i stället för att verkligen bestämma sig och ta itu med det hela! De tänjer och tänjer på kolhydratsgränserna och "unnar sig" både det ena och det andra "för det är ju så gott"! Sen återkommer de efter en tid och undrar varför de inte går ner i vikt… Jaaa, VARFÖR gör de inte det, månntro??? 
Det finns några low-carb varianter på gröt om du tål fiber.
- proteinpulver eller malda mandlar blandad med linfrö kokat på gräddvatten
- chiafrön kokt på gräddvatten, ev. ckså blandad med malda mandlar.
Man kan äta det med lite tinade bär, lite sötningsmedel och en skvätt grädde.

Om du inte gillar att äta på morronen, så skippa frukosten då. Ät nåt fettrikt på kvällen, så klarar du dig fram till lunch. Ta en näve nötter eller ost eller nåt när du blir hungrig. Jag har slutat passa ät-tider (förutom lunchen på jobb).
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag åt inte samma jämt förut heller, så det så. Jag är en frukostperiodare.
Har ätit äggrörefrukost nu ett bra tag men är lite less just nu, nu blir det antingen makrill el. en liten delikatesstallrik med ngn god skinka, lite ost (kanske en brie tom) och lite paprika till och kanske en klick keso.
Eller kaffe med grädde när jag är riktigt lat. Ska ta också testa äggmjölk ngn gång också tänkte jag…
Annars slinker matrester ner ibland också, beroende på vad. Att äta t ex köttgryta på morgonen bär emot. Men paj går finfint.
observera att tråden är över året gammal, kanske inte är så aktuellt med svar direkt till TS då?
Jag går upp vid halv fem, går hemifrån vid sextiden för att gå till tåget. Kan inte äta på morgonen eftersom jag inte är hungrig.
Mitt bästa tips är "fetto-kaffe". Ett stort glas med grädde och smör! För bara några månader sedan tyckte jag det lät superäckligt, men det är det inte alls!
Jag värmer grädde och smör i mikron 20 sek, sen slår jag på kaffet. Smöret ger ingen smak alls! *lovar*
Men fettet mättar… Jag står mig till frukostdags på jobbet vid halv tio-tiden. :p
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 

Jag går upp vid halv fem lagar mig en härlig frukost på Ägg, Bacon (äkta engelskt), Svampingjoner och Tomat och vid sex åker jag till jobbet mätt och glad, jag fortsätter att vara mätt och glad framåt lunchtid medans mina arbetskamrater (som inte äter LCHF) ser alltmer desperata ut. Har ingen förståelse för dom som säger att dom inte kan laga mat på morgonen och kommer till jobbet med en desperat blick eftersom dom är så hungriga att dom kan gå åt. Det är lätt att välja mellan dom alternativen!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Just nu; en bit stekt spätta, kantareller och vitlöksost……toppar med broccoli och blomkål….sååå gott.